Fri tillgång till mineraler?

L

linlar1

Någon som har erfarenhet av detta? Jag köpte en spann med mineraler som hästarna skulle ha fri tillgång till (enligt tillverkaren) och då äta precis så mycket som dom behöver. Men mina pållar fullkomligt älskade det och satte i sig hela spannen på ca 3 veckor (två hästar), tror ni att dom har ett väldigt underskott på mineraler eller håller dom på att mineralförgifta sig själva? Hjälp!
 
Sv: Fri tillgång till mineraler?

Knappast brist...Tyvärr fungerar det inte så att hästen alltid äter just det den behöver, den äter det som smakar gott helt enkelt. De allra flesta mineralfoder har någon smaktillsats, just för att få hästarna att äta. Salt är en vanlig smaktillsats, och kanske kan det vara enklare för en häst att äta av mineralfodret istället för att stå och slicka på en saltsten när natriumbrist uppstår. Har man glömt att ge en saltsten tex blir åtgången av mineralfoder ofta hög.
 
Sv: Fri tillgång till mineraler?

Är det melass i hinken? Det brukar vara mums för hästar, med för hög mineralkonsumtion som följd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 950
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 763
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 480
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 849
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp