Fri tillgång på silage?

arabia

Trådstartare
I det nya stallet brukar stallägaren ställa ut ensilagebalar i hagarna så hästarna har fri tillgång under dagen, har dock inte börjat ännu då det inte är så kallt än.

Vågar jag ha min arab på fri tillgång eftersom hon haft fång? Hon fodrades dock med hösilage förra vintern o det gick bra, men då hade hon begränsad mängd.
Jag har dock ingen aning om analysvärdet på hösilaget då vi inte fått hem det ännu. Ska man ha is i magen o prova eller? Första gången hon fick fång var i januari-05 o då fodrades hon bara med hösilage så jag vet inte om det var det som orsakade hennes fång eller om det kan varit något annat.

Sv: Fri tillgång på silage?

Jag hade vågat... Funderar på att göra precis så själv, med mitt halvblodssto som haft fång.

Fång mitt i vintern är inte särskilt ovanligt, men beror väl oftast på frostnupet gräs, om jag fattat det hela rätt.
Kanske ska ni bara se till att täcka balarna över nätterna så de int blir frostiga? *vet inte om det gör nån skillnad*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: Yrja
·
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30