Fri tillgång på lucern?

niardasp

Trådstartare
Kan man ge fri tillgång på lucern eller finns det då risk för proteinöverskott?
Givetvis beror det på hur mycket dom äter, men säg ett hyfsat svårfött halvblod på 170, är det farligt för den att äta t.ex. 5 kg? 10 kg? Hur mycket är okej?

Är det någon här som har eller har haft sin häst på fri tillgång på lucern? Fördelar, nackdelar?

Edit: Det är hackat strå jag tänker på.

Sv: Fri tillgång på lucern?

jag har aldrig själv haft fri tillgång på lusern, men en bekant till mig hade det (hacken) till sitt gamla halvblod. han va petig med maten och blev väldigt lätt urfallen och kantig. på honom fungerade det bra.

vet inte exakt hur mkt. han petade i sig på ett dygn men det va bra många kg. hon fodrade det i ett runt vattenkar.

nackdelen skulle väl vara att det blev väldigt dyrt.

Om man verkligen menar fri tillgång så låter det lite overkill. För är det fri tillgång ska hästen alltså ALLTID ha tillgång till det, om den så äter 15kg per dag. Finns ju många hästar på fri tillgång på hö som äter över 15kg, varför de inte skulle kunna proppa i sig lika mycket lucern förstår jag inte och det lär ju smaka godare än höet.
Så nej, "riktig" fri tillgång tycker jag inte man ska ha. Hästar är gjorda för att äta "mager" mat.

Att däremot slänga in 5kg per dag till en svårfödd häst tror jag inte är någon fara. Bara man vänjer in den sakta. Är dock långt ifrån expert på området.

Tack för svaren båda två.

Så att sätta in en hink som rymmer 15 kg full med lucern varje dag torde inte vara några problem då?

Jag har periodvis storbalar med rent lusern hö i fri tillgång. Fungerar bra. HH

det finns många gamla hästar med dåliga tänder som lever på bara lusern.

min bekants gamla häst fick fri tillgång på lusern i sitt kar, men även hö upptill som han åt av med, samt väldigt mkt. annat tillskottsfoder, trots det blev han så småningom allt för tunn och togs sedmera bort av just den anledningen nästan 30 år gammal.

varför ska du fodra så mkt. lusern ? har ni såpass dåliga värden på höt ? förmodligen är det ekonomiskare att köpa in ett bättre hö då.

Så att sätta in en hink som rymmer 15 kg full med lucern varje dag torde inte vara några problem då?

Får du verkligen plats med 15 kilo i en hink? Det torde vara omöjligt, i så fall måste du ha ett rätt stort kar :)

Min pålle fick 1 kilo lusern hackat strå i hink, 1 kilo hackat strå är en proppfull 10 liters hink, så nog kan du ge honom en 15 LITERS hink om dagen.

Jag undrar också om du verkligen får plats med 15kg lucern i en hink? Du menar inte 15 LITER istället? Jag mäter upp lucern till min häst i en tom mineralhink från Krafft. Jag får i ca 2 kg i varje hink?

Jag ger min häst 5kg lucern varje dag och det är inga problem. Inte mer än att det blir ganska dyrt i längden...:crazy:

Till alla:

Jovisst menar jag 15liter, ett misstag från mig.. :)

Hästen min får redan en massa hö, han vill inte äta mer. Därför tänkte jag att om han också får så mycket lucern han vill ha, kanske han håller hullet + bygger muskler?
Han har svårt för att gå upp i vikt och hålla den, samtidigt som han behöver bygga en del muskler.

Jag vet ju inte hur mycket lucern han skulle få i sig om han fick fri tillgång, han kanske äter 5kg om dagen eller ingenting alls. Men som det verkar så kan det inte skada att prova?

Men varför satsa på "fri tillgång" om du ändå inte tänker satsa på att ge 10-15 kg om det så behövs?
Skulle inte kalla det fri tillgång om man lägger in en viss giva och inte lägger in nytt förrän hästen ätit upp det, för oftast hinner de ju då gå utan ett tag och då klassar jag det automatiskt inte som fri tillgång. Och risken är ju som sagt att de börjar dissa höet om de alltid har tillgång till lucern, vill man då ha fri tillgång på lucernhacket lär det bli väldigt dyrt.

Nej, skulle hellre lägga in ca 2kg morgon, 2kg kväll alltså en bestämd giva ett visst antal gånger per dag. Sen justera det när man märker hur hullet förändras och hur mycket/snabbt hästen äter upp det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 076
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 569
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 622
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka