Fri tillgång på kraft grov?

RIA

Trådstartare
hur mycket kraft grov kan man ge om dagen? självklart beror det på hästen också!

men som med lucern, det kan man ju ge i fri tillgång?

är det detsamma med grov? för det räknas väl som ett proteinfoder?
tycker det låter konstigt att ge fri tillgång på groven i alla fall. men på ett ungefär, hur mycket kan man ge?

ger groven energi som tex havre eller är den mer som lucern?

vill gärna ha mer info, och om möjligt så på svenska :angel: orkar inte reda ut en massa krusuduller utan vill bara ha ett enkelt svar :)

EDIT: jag menar så klart inte att jag tänker slänga in en hel säck i krubban, men hur mycket är MAXgivan per dag kan man väl säga istället?

Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång på kraft grov?

Krafft grov är ett kraftfoder som havre eller müssli och det ger man inte fri tillgång på.
Lusern är ett grovfoder precis som hö och det kan man vid behov ge fri tillgång på.

Krafft grov är ett kraftfoder som havre eller müssli och det ger man inte fri tillgång på.
Lusern är ett grovfoder precis som hö och det kan man vid behov ge fri tillgång på.

okej, så jag ska räkna det som ett energigivande foder? för några jag känner ger sina hästar vääääldigt mycket grov för dom vill ha upp hästarna i hull :crazy:

så ville ha lite mer fakta...tycker som sagt att ge grov på nästan fri tillgång inte låter särskilt bra...

Allt foder innehåller energi, mer eller mindre, så du kan inte kalla det för energifoder. Du får istället dela in foder i grovfoder och kraftfoder. Deras främsta skillnad är var i hästens tarmsystem som de bryts ner.
Grovfoder är mer naturligt för hästen att äta så där går det att ge fri tillgång. Gräs räknas som grovfoder och det har ju flesta fri tillgång på när de går på bete.
Kraftfodret använder man för att kompletter grovfodret efter vad den enskilda hästen behöver. Det avgörs också efter hur bra eller dåligt det är och vad hästen i sig själv behöver. Så man ger inte frit tillgång på kraftfoder.
Sedan är frågan vad du menar med väldigt mycket. Ibland kan en hästar behöva flera kilon kraftfoder för att må bra.

Allt foder innehåller energi, mer eller mindre, så du kan inte kalla det för energifoder. Du får istället dela in foder i grovfoder och kraftfoder. Deras främsta skillnad är var i hästens tarmsystem som de bryts ner.
Grovfoder är mer naturligt för hästen att äta så där går det att ge fri tillgång. Gräs räknas som grovfoder och det har ju flesta fri tillgång på när de går på bete.
Kraftfodret använder man för att kompletter grovfodret efter vad den enskilda hästen behöver. Det avgörs också efter hur bra eller dåligt det är och vad hästen i sig själv behöver. Så man ger inte frit tillgång på kraftfoder.
Sedan är frågan vad du menar med väldigt mycket. Ibland kan en hästar behöva flera kilon kraftfoder för att må bra.

jag menar att utöver att hästarna får 3 kg havre, 1 kraftmått torr betfor, 1-2 mått musli (beror på vilken häst), 2 mått korn, mineraler och vitlök även får 3-5 kraftmått grov också! även chevinal plus...

hingstarna får även ägg, vad det nu ska vara bra för?

sedan är det en häst som totalt vägrar mat ibland och hon får bara musli, men mycket mindre mat än övriga för att hon är het.

alla får inte lika mycket, men jag tycker att detta är väldigt mycket mat! visserligen är det travhästar i arbete, men dom får ju även grovfoder, men inte så mycket. så det känns som att dom ger för mycket kraftfoder i onödan när man igentligen bara behöver öka på grovfodret. hösilaget är fint, har inga värden i huvudet men ett helt ok hösilage. men hästarna får som mest 7-8 kg hösilage om dagen!

några av dom behöver få mer för att hålla hullet, men andra ser rent ut feta ut för att vara tävlingshästar...

jag har påpekat att jag tycker att dom borde ändra foderstaten åt dom. ALLA (utom några få) får exakt samma mängd. ingen har en individuell foderstat, vilket jag ändå tycker att dom ska ha.

men i detta fallet har dom ersatt groven för grovfodret. vilket inte kan stämma? det var där jag menade att dom borde i så fall ge lucern? för som du just bekräftade är inte grov och lucern enligt samma princip.

Tävlande travhästar behöver väldigt mycket energi. Ofta är det tyvärr så att man inte får i dem tillräckligt med energi om man skulle ge stora mängder grovfoder. Det finns en fysisk begränsning i hur mycket hö/silage man får i en häst per dygn.

Maxgivan för ett kraftfoder begränsas nästan alltid av mängden stärkelse (lättsmält energi) i kraftfodret. Så beroende på hur mycket av foderblandningen som är stärkelse får man fram hur mycket man kan ge per mål av det fodret. Sen kan man alltid dela upp fodret på många mål och därmed ge en ganska stor giva totalt över dygnet.

Anledningen att ge grov istället för t ex lucern är därför säkert att man vill ha mer energi (vilket det iofs fins bättre foder till då). Lucern i jättemängd kan också ge ett stort överskott på kalcium.

vi ger vår startande travhäst 1kg groov på morgonen och 2 kg sport på kvällen. Han blir totalstirrig om han får mer, så man måste ju individanpassa foderstaten och inte ge alla hästar samma mängd bara för att "de andra får ju det".

(skulle inte svara till Bubblan förresten :))

Du har ju redan fått några bra svar men jag svarar också ;).

hur mycket kraft grov kan man ge om dagen? självklart beror det på hästen också!

Det beror på det aktuella grovfodrets värden till största delen. Hur mycket behöver hästen i fråga utöver höet/silaget? OM den behöver nåt (men en travhäst i träning brukar behöva mer eller mindre kraftfoder!).

är det detsamma med grov? för det räknas väl som ett proteinfoder?

Groov 90 är inte särskilt proteinrikt - det är som spannmål ungefär (innehåller 90gram smb rp per kg).
Groov 125 innehåller 20gram mer protein per kg än lusern (Kraffts lusern). Så visst är det proteinrikt men det klassas INTE som ett proteinkraftfodermedel - det ska vara över 175gram smb rp per kg för att få klassas som det. (källa: Hästens näringsbehov och utfodring)¨
(om du inte redan vet/förstått det så står "smb rp" för smältbart råprotein)

ger groven energi som tex havre eller är den mer som lucern?

ALLT foder ger både energi och protein (förutom olja och halm - de innehåller bara energi). Men det är mer eller mindre och lusern ger ungefär lika mycket energi som övrigt grovfoder per kg. Ca 8MJ per kg foder i hö är normalt och ca 8.5Mj är det i lusern. Däremot ger lusern alltid minst 100gram smb rp per kg jämfört med hö/silage som kan ha allt ifrån 10g till 110g smb rp per kg!
Kraftfoder ger lite mer energi per kg, ca 10-12MJ, och allt ifrån ca 50-400gram smb rp per kg. Olja innehåller enbart energi och det är mycket per kg - nämligen ca 35MJ (och ingen protein).

men hur mycket är MAXgivan per dag kan man väl säga istället?

Som med övrigt kraftfoder. Vad är det? 400gram per 100kg häst och utfodringstillfälle? Dvs blir det 2kg för en häst på 500kg per utfodringstillfälle. (totalt av ALLT kraftfoder du ger)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna