Fri tillgång på kalk?

Amha

Trådstartare
Jag läste någonstans om en som ger sina hästar fri tillgång på kalk. Jag är lite nyfiken på hur det skulle fungera. Är det något som hästarna själva känner av om de har brist på? Oavsett svar vet jag inte om jag skulle våga ge mina det eftersom att unghästen är helt galen i kalk och jag är rädd att han ska överdosera men jag blev ändå lite nyfiken för det enda jag vet att de kan justera själva är salt. Visst slickar de på stenar när de behöver mineraler men ja, det kändes skumt.

Sv: Fri tillgång på kalk?

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med den saken. Jag har hört att man kan överdosera det men jag kan inte minnas om det finns något speciellt symptom eller om det kan vara farligt. Jag vill ju inte direkt ge mig in på det utan kött på benen så att säga.

Varför är du intresserad av att ge hästen fri tillgång på kalk?

Kalk (foderkalk) innehåller en hög kalciumhalt (ca 38%), och behöver bara tillsättas om du har ett kalciumfattigt grovfoder, eftersom grovfodret är hästens stora kalciumkälla.

Foderstatens kalcium/fosforkvot bör ligga mellan 1,5-1,8:1. Alltså borde fri tillgång på kalk (särskilt om hästen gillar det & äter mycket) leda till en alldeles för hög kvot! Därmed kan hästen inte ta upp fosforn som den ska.

Däremot behöver en kacliumkvot på 3:1 inte alls vara farlig för hästen, särskilt inte sålänge kalciumet kommer från grovfoder. Men det är ju fulltständigt onödigt att ge hästen fri tillgång på Ca, då har man ju ingen som helst aning om vad kvoten hamnar på!

Så ta reda på hur mycket fosfor hästens foderstat innhåller, och utifrån det kan du räkna ut om du behöver tillsätta (en uträknad mängd) kalcium eller ej.

Frågan var inte om jag behöver tillsätta kalk utan jag var mest nyfiken på om det var vettigt att ge fri tillgång eftersom att jag läste att någon gör det. Jag är mycket väl medveten om att kvoterna mellan detta ska stämma men jag funderade på om hästen själv kan reglera det.

Min här gick under en tid på fri tillgång till kalk och i början åt han riktigt mkt men efter en vecka ungefär så slutade han äta det och nu får han det inte alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 049
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 053
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar