Fri tillgång på hösilage??

Sv: Fri tillgång på hösilage??

Men hur stor risk är det egentligen? Och hur ofta händer det?

Vi har fodrat hästarna helt med hösilage i ca 15 år(mellan 3-15 hästar i taget) - Kossorna fodras till viss del med "rullat" ensilage- men mest från topp och plansilos - Vi har, mig veterligen aldrig funnit några döda djur i ngn bal...

Risken är ju liten och även om det finns ett dött djur i balen så behöver det ju inte betyda botulism heller.

jag har hittat döda djur i hårdpresade höbalar så visst kan det förekomma.

Jo, jag förstår att det förekommer, men finns det ngn statestik på ungefär hur vanligt det är?

Och vad är det som gör att det bara blir botulism i vissa fall?

Finns det olika sorters botulism, dvs farlig o ickefarlig?

Är det olika vanligt beroende på var i landet det är skördat/vilken tid på sommaren det är skördat osv...?

Vi ger alltid fri tillgång på vintern, inget farligt med det:)
Bara att det blir extra feta:smirk:

KL

Det här är lite jobbigt nu. Vår gårds-vet var ute och då frågade jag henne vad hon tyckte. Hon sa som ni, att den fria tillgången inte var något problem men däremot skall den (balen) gå åt på 5 dagar här nere i södra Sverige, för att säkerställa kvaliteten. Då den tjejen jag pratar om endast har 2 ponnier, och lägger ut en storbal hösilage rätt på backen åkte veterinären dit....

Och anmälde dem....

Det var tydligen anmälningsplikt på sånt sa vetten.

????
Blev dom anmälda för att silaget blev dåligt ? Eller varför ?

Ang lägga ut balar i hagen :
Det är ju jättesmidigt och bra att kunna göra så !
Jag blev dock avskräckt efter att ha hittat delar av rådjurskid i en bal
en orm i en annan, jag hade mina hästar vaccinerade mot botulism .
Jag ger mina hästar hö nu , och ja !
Jag går igenom dom, men inte för att leta döda djur !

Hej från hambo

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 070
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka