Fri tillgång på hösilage?

Moffsan

Trådstartare
Har en häst som står skadad o kommer inte att ridas på ett antal veckor utan bara promeneras. Undrar om jag kan ge honom fri tillgång av vårt hösilage som tyvärr innehåller massa protein... ts 54, smrp 43, MJ 5.3, Ca 3.2, P 1.4, Mg 0.8
Han får gå i vanlig hage nästa vecka och kommer då gå i gräshage.

Sv: Fri tillgång på hösilage?

det verkar vara ett bra silage.. ge i hönät så tar det längre tid för hästen att äta.. men ca 2,5 kg per 100 kg häst bör väl vara lagomt för hästen att få i sig..

Han väger 550kg och får idag 12 kg av det så då borde det stämma rätt bra för honom... om han håller hullet av de, kommer juh gå i gräshage med massa gräs snart oxå juh... Tack för hjälpen!

Senast ändrad:

Varför "tyvärr" om proteinet? :confused:
Det är väl jättebra att kunna ge av ett grovfoder med bra proteinhalt. Även en häst i vila har ett underhållsbehov av protein som är lika stort /MJ som en tränande häst.

oki, trodde inte det var bra, när jag räknat ut foderstat på hippoc. har de varnat för för mkt protein... men de e juh skönt att de inte e någon fara med det då! :)

Jag tycker du har ett bra hösilage och med lite snabb överslagsräkning så ska han klara sig finfint på 12 kg hösilage ;)
Min personliga åsikt är att man inte ska lita allt för mycket på internetsidor ;)

jo, men de foderstatuträknare som finns på nätet går efter standardtabeller.. standarden är 6 i kvot(smbrp/mj) men om det finns högre kvot i grovfodret är det bara att tacka och ta emot :)

därför ska man räkna själv ;)

oki, trodde inte det var bra, när jag räknat ut foderstat på hippoc. har de varnat för för mkt protein... men de e juh skönt att de inte e någon fara med det då! :)
Proteinöverskott är inte farligt när det kommer från grovfodret. Det hade varit värre om du lagt dig på det värdet med ett dåligt grovfoder och en attans massa tillskott av protein-kraftfoder....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 432
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat