Fri tillgång på hö, hur mycket ska man räkna med...

Z

Ztrawberry Zling

...att det går åt per dag??
Jag har en storhäst och en isis.
I vintras gav jag dom en bal på morgonen, ca 12-13 kg för att de skulle vara sysselsatta så länge som möjligt då jag inte har möjlighet att lunchfodra. Vid 17-tiden fick dom åter en ca 8-9 kg hö, och vid insläpp vid 22-tiden omkring 5 kg tillsammans. Med andra ord gick det åt ca 25 kg hö/dag vilket jag tycker är rätt mycket.
Jag funderar över om det inte skulle bli en mindre åtgång av hö om det Alltid fanns tillgängligt?! om inte annat så kan jag inte tänka mig att det går åt Mer hö om det får fri tillgång? För som det var i vintras så åt de ju tills det tog slut och då är det klart att dom passar på och äter och äter och äter....
Så hur mycket räknar ni med att era hästar äter per dag med fri tillgång?

Sv: Fri tillgång på hö, hur mycket ska man räkna med...

När mitt sto och min förra häst fanns gick det år en storbal hösilage (ca 300-350 kg) på 4-5 dgr. Det är två stora hästar. Nu har jag kvar märren och en annan valack, då får det en bal på ca 7 dgr. Men då blir det ju oxå spill.
Jag ger mest hö till kvällsfodringen, då petar de ju i sig lite mer då temperaturen brukar vara lägre.
Just nu får de hö på bal, ca 10-12 kg st. Det går åt.... *räknar* ca 4 balar/dag.

Ops, det kanske inte var så mycket mina får per dag ändå :smirk:

AnnaKarinA skrev:
När mitt sto och min förra häst fanns gick det år en storbal hösilage (ca 300-350 kg) på 4-5 dgr. Det är två stora hästar. Nu har jag kvar märren och en annan valack, då får det en bal på ca 7 dgr. Men då blir det ju oxå spill.
Jag ger mest hö till kvällsfodringen, då petar de ju i sig lite mer då temperaturen brukar vara lägre.
Just nu får de hö på bal, ca 10-12 kg st. Det går åt.... *räknar* ca 4 balar/dag.
Går det verkligen åt 300 kg silage på 1 vecka??? Det ger ju 40-50 kg per dag. :eek: Hur mycket kostar de stora balarna? Funderar på att ge det till min skrutt när han flyttas.

Om man delar det rakt av blir det 12,5kg hö per häst/dag och det är inte så farligt mycket, vet inte vilken tid du släpper ut på morgonen men dom verkar vara ute många timmar/dygn iaf ( :bow: ) och är det kallt behöver dom ju ganska mycket.

Sen är det ju svårt att veta exakt hur mycket var och en av dom petar i sig, du får väl kolla så att inte nån av dom börjar se ut som en julkorv ;)

Ztrawberry Zling skrev:
Ops, det kanske inte var så mycket mina får per dag ändå :smirk:

Mina två bortskämda små saker, min mamma kommer med varsin påse morötter varje dag, för att de inte ska vara ledsna över att få ha kommit hem från betet... :crazy: :D

Mysaan skrev:
Går det verkligen åt 300 kg silage på 1 vecka??? Det ger ju 40-50 kg per dag. :eek: Hur mycket kostar de stora balarna? Funderar på att ge det till min skrutt när han flyttas.

Japp. Men en del blir ju som sagt spill ockå. Och jag har tjuvar i hagen: jag har vid ett 20- tal tillfällen hittat rådsjursbajs vid hösilaget!! Så hästarna verkar inte vara rädd om maten direkt :D
Min bonde tar 450:-.

:rofl: :rofl:
Stackars dina pållar. :cry: Vad du är stygg som inte låter dem gå på bete hela året. :)

AnnaKarinA skrev:
Japp. Men en del blir ju som sagt spill ockå. Och jag har tjuvar i hagen: jag har vid ett 20- tal tillfällen hittat rådsjursbajs vid hösilaget!! Så hästarna verkar inte vara rädd om maten direkt :D
Min bonde tar 450:-.
Hmmm. Är inte det ganska dyrt??? Blir samma kostnad som jag gav för höet förra året och jag har inbillat mig att silagen ska vara billigare. Annars blir det ju dyrare att ge silage för hästarna äter väl mycket mer av det än av höet eller har jag missuppfattat allt igen? :confused:

En islänning på 12-13 kg hö/dag låter ju iaf lite mycket *blink*...
Nej då, ingen av dom har blivit någon tunna, jag kallar det God form :D
Men frågan är ju hur mycket mer hö jag ska räkna med att det går åt om de får fri tillgång, jag måste försöka boka mina ton hos bonden så han vet, det är lite därför jag undrar.

Finns det ingen mer därute som har uppgifter att dela med sig av ; )

Mysaan skrev:
:rofl: :rofl:
Stackars dina pållar. :cry: Vad du är stygg som inte låter dem gå på bete hela året. :)

Jag vet :angel: Fast jäklar, vad skönt de tyckte det vara att komma hem, få massor med mat och slippa alla bromsar... här i skogen bor det tre flugor o inga bromsar! :D

Mysaan skrev:
Hmmm. Är inte det ganska dyrt??? Blir samma kostnad som jag gav för höet förra året och jag har inbillat mig att silagen ska vara billigare. Annars blir det ju dyrare att ge silage för hästarna äter väl mycket mer av det än av höet eller har jag missuppfattat allt igen? :confused:

Det är det säkert :D tur man är gjord av pengar, är arblös ft ;) ) Jo, lite mer silage får man ju ge mot hö eftersom det är blött. Men jag ger inget kraftfoder förutom en dutt till märren som är till åren. Men nu är jag igång och ska fixa foderhäckar för att försöka undgå allt spill. Borde väl eg dra ner lite på fodret med för ofta äter de för att de inte har nåt vettigare för sig, tror jag. Märren är rund och fin men valacken är lite tunn efter betet, så just nu får de rätt bra med hö, och hösilage (håller på o vänjer in dem).

Min har gått på fri tillgång förut, och då slängde jag ut en bal som han åt upp på ca 2 dagar. Det är ett varmblod som är svårt att hålla hullet på, men det fungerade bra på honom. Balarna låg på ca 17-20 kg, så han fick i sig ca 8-10 kg per dag.
Sista vintern fick han hösilage och det funkade också suveränt. Vet däremot inte hur mycket han åt per dag. Men där blev det otroligt mycket spill tyvärr :/
Inte lika mycket när han fick höbalarna.

Mitt sto äter när det är som kallast ca 12 kg/dag när hon har fri tillgånge, men hur mycket lill prinsen äter vet jag inte.

Kram

Min VBL travare petade lätt i sig 25 kilo grovfoder de kallaste dagarna.
Kunde gå ner till 10 kilo andra dagar.

Hästarna äter mer när de fryser.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 053
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10