Fri tillgång på halm???

taccotad

Trådstartare
Då jag har hästar i olika storlekar och former som äter olika snabbt vill jag ha tips på hur jag ska ge hö i hagen. Fjordingen äter i 190 så han äter oftast upp de andras mat, sen är där minishettisar som äter väldigt sakta + 3 araber som kräver mycket hö men tyvärr blir det inte så mkt när fjordisen varit framme.
KAn man lägga ut halm i stället? Mitt hö var tydligen väldigt "bra" så hästarna ska ha väldigt få kg/dygn men ändå måste ju tuggbehovet fyllas. Kan halm vara en idé?
antingen fri tillgång på halm hela dagarna eller endast lunchutfodringen ersättas med halm?
Fjordkillen äter iallafall halmen mkt långsammare än hö....

Vad tycker ni?

Det kan nog vara en bra idé.
Det är ju lite dumt om fjordningen tar de andras hö när han är klar..kan du inte dela upp hästarna så att du har fler hagar de går i?
Annars låter halm kanon!

Tänk på att halmen bör räknas med i foderstaten. Den sänker kvoten rejält!!!

mvh Jessica

Du kan ju blanda ut fjordingens hö med halm så får han mer att äta så hinner de andra kanske att äta upp sitt hö innan han är färdig?

jo, men jag kan inte tänka mig att han håller sig till en och samma hög hela tiden.... Måste ju provsmaka av alla högarna, men vi kan ju blanda ut allt hö med halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Funderar på att ge min häst fri tillgång på halm i slowfeedingnät. Nackdelar och fördelar? Hon går på lösdrift. Just nu har hästarna fri...
2
Svar
23
· Visningar
3 922
Senast: svea
·
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en fråga ang foder. Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen...
Svar
14
· Visningar
2 005
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama