Fri tillgång på halm???

taccotad

Trådstartare
Då jag har hästar i olika storlekar och former som äter olika snabbt vill jag ha tips på hur jag ska ge hö i hagen. Fjordingen äter i 190 så han äter oftast upp de andras mat, sen är där minishettisar som äter väldigt sakta + 3 araber som kräver mycket hö men tyvärr blir det inte så mkt när fjordisen varit framme.
KAn man lägga ut halm i stället? Mitt hö var tydligen väldigt "bra" så hästarna ska ha väldigt få kg/dygn men ändå måste ju tuggbehovet fyllas. Kan halm vara en idé?
antingen fri tillgång på halm hela dagarna eller endast lunchutfodringen ersättas med halm?
Fjordkillen äter iallafall halmen mkt långsammare än hö....

Vad tycker ni?
 
Det kan nog vara en bra idé.
Det är ju lite dumt om fjordningen tar de andras hö när han är klar..kan du inte dela upp hästarna så att du har fler hagar de går i?
Annars låter halm kanon!
 
Tänk på att halmen bör räknas med i foderstaten. Den sänker kvoten rejält!!!

mvh Jessica
 
Du kan ju blanda ut fjordingens hö med halm så får han mer att äta så hinner de andra kanske att äta upp sitt hö innan han är färdig?
 
jo, men jag kan inte tänka mig att han håller sig till en och samma hög hela tiden.... Måste ju provsmaka av alla högarna, men vi kan ju blanda ut allt hö med halm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 950
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 061
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 550
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp