Fri tillgång på halm

Jag skulle inte ge hösilage bara en gång om dagen. Halm är jättebra för att tillgodose behovet av tuggande och fiber, men även om det innehåller energi så är det inte jättemycket. Om man har en häst som går på snål foderstat är det lämpligt att dela upp det mer näringsrika hösilaget så att energin räcker dygnet runt, för att hålla värmen och jobba. En häst som får en hösilagegiva på eftermiddagen och sen bara halm blir lätt trist att rida framåt morgonkulan!

Jag fodrar nästan bara med halm inne på sommarhalvåret, när min häst går på gräs på dagarna och står inne på nätterna. Men han får alltid minst ett kilo till frukost de dagar jag ska rida på morgonen. Det gör skillnad på arbetsviljan!
 
@svea och inte bara för arbetsviljan i sig utan handlar ju även om hur man tillgodogör sig fodrets innehåll på mest effektivt sätt vilket görs om intaget sker mer fördelat istället för stötvis enstaka över dygnet :)
 
@svea och inte bara för arbetsviljan i sig utan handlar ju även om hur man tillgodogör sig fodrets innehåll på mest effektivt sätt vilket görs om intaget sker mer fördelat istället för stötvis enstaka över dygnet :)

Yep. Under den tid på året då jag ger lite hösilage blandar jag gärna in det i halm och ger i finmaskigt hönät, men det är meckigt. Det är dock det mest effektiva sättet jag vet att sänka äthastigheten rejält. Det skulle vara nice att ha halm med grönt i, färdigblandat redan i balen...

Det är ju skitsvårt att fördela typ ett kilo hösilage över nattens alla timmar, men jag utgår från att han är rätt tankad med energi och klarar sig på halm över natten på sommaren, med en liten stötdos hösilage till frukost om han ska ridas före utsläpp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 464
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp