Fri tillgång på dagarna, för låg kvot?

Ottisen

Trådstartare
Hej

Efter att ha försökt få till foderrutinerna i stallet jag har mina hästar har jag börjat fundera på att ha fri tillgång på hösilage under dagarna. Kruxet jag har är att vi har ett ganska lågt proteinvärde tyvärr, kvot på 4.6 :(
I nuläget kompletterar jag med lusern och soja för att få upp kvoten, har en unghäst på två år och en sexåring.
Skulle det gå att ha hästarna ute på fri tillgång under dagarna på detta hösilage för att sedan komplettera med lusern och soja på kväll och morgon?
Enl foderstat ska ex min unghäst ha 7 kilo hösilage och sedan kompletteringsfoder. Ska jag isf räkna med att hon får i sig allt hösilage ute och sedan endast ge lusern och soja på natten? Vill ju inte att hon ska få proteinbrist!

Tacksam för svar!

/Lotta

Sv: Fri tillgång på dagarna, för låg kvot?

Ingen som har nån smart synpunkt?
Efter att ha letat i trådar har jag kommit fram till attdet kan vara den höga energin som kommer vara problemet, den ligger på 8. Är det helt kört tror ni?

Det låter inte som ngn jättebra ide att bara ge lusern och soja under natten. Då måste du i så fall ge en hel del lusern annars blir det inte mkt att tugga på när den är i stallet. Vad är det för hästar? Unghästen borde få i sig ungefär 250 gram protein gnm hösilaget om energin är per kg foder. Hur mkt proteiner behöver den? Det är kanske bättre att bara ge lusern?

Det är nästan lättare att strunta i kvoten och räkna på om den får i sig det den behöver istället.

Kan du inte använda en lunch grind? Spärrar av en del av hagen där du lägger in lunch maten, sen löser en timer ut och hästarna kan gå in och äta.
Vet inte vad du har för häst, men fri tillgångå på foder med fel kvot brukar vara svårt...

Jag hade ju såklart isf tänkt ge "fri tillgång" på lusern. Dock är damen i fråga inte så himla förtjust i lusern så det går sällan åt mer än 2 kilo per natt. Unghästen är ett arabsto. Enligt hippocampus ska hon ha 75 MJ och 490 g smrp. Från 8 kilo av hösilaget får hon i sig 267 g smrp och 58 MJ. I nuläget får hon alltså soja och lusern i tillägg, detta ger henne 81 MJ och 576 g smrp. Är min första höst och vinter med henne så jag räknar hellre lite högt än för lågt för att sedan kanske dra ner om hon skulle bli tjock.
Kommer ju fortsätta ge henne dessa "tillskott" men hur blir det om hon skulle äta mycket mer om hon får fri tillgång? Kommer jag måste fodra upp med protein då också för att få "rätt" kvot? Eller räknar man med att proteinbehovet är tillfredställt?
Blir det eg inte samma setup med hö med låg protein plus tillägg som med rätt värden på höet på en gång, äter hon för mkt av hö av rätt kvot så borde hon väl bli lika tjock som med "fel" kvot plus tillägg?
Har samma funderingar på mitt halvblod (6år) som väl eg är den som kommer vräka i sig mest av alla men han tränas å andra sidan ganska mycket.

Oj blev virrigt det här, hoppas nån förstår och har lust att svara :)

Lunchgrind har jag absolut funderat på, men det täcker ju endast en fodring och jag skulle helst vilja få in två under dagen. Fri tillgång skulle lösa mkt :)
Tilläggas skall att jag just nu inte jobbar så i nuläget kan jag fodra dom exakt som jag vill, problemen kommer när/om jag får jobb..

Spontant så är 75 MJ mycket för en arab, och 81 MJ ännu mer. Min svårfödda låg på 70 MJ (400 kg, 151 cm i mkh), min mer lättfödda låg på 55 MJ. I träning alltså. HUr gammal är hon?

Ja de blir lika feta oavsett rätt eller fel kvot om de får för mycket MJ. Proteinöverskott t ex så för vissa kan det kosta mer MJ än det ger att ta hand om, dvs ett proteinöverskott = viktnedgång, medan andra behöver det för att hålla vikten. Så inte helt enkelt säga dte blir samma lika bara behovet är tillgodosett, för det beror på om hästen har ett tabellbehov av protein eller ett proteinbehov som är ökad i samma proportion som MJ är gentemot tabell.

JAG skulle inte lösa det genom fritt, risken är så stor att du får tjocka hästar bara. Tyvärr..

Jag har också samma usla kvot, 4,6 på mitt hö. Har araber (lättfödda) och kan inte ge dem fri tillgång på höet då de skulle bli hur feta som helst. Fodrar med hö i uträknad mängd x 4 och kompletterar med lusern och Krafft Protein, vilket fungerar bra utom för min plånbok:crazy:. Blir en dyr vinter det här..

Jaa usch för dåliga värden! I vilken form är krafft protein? Jag kör ju med soja mest för att det ska vara det mindre dyra alternativet och det verkar fungera. Mitt lilla sto är ju väldigt kräsen och gillar ex inte uppblötta pellets, men uppblött soja tycker hon är helt ok!

Alexandra_W
Men jag förstår fortfarande inte hur det kan vara ok att ha hästar på fri tillgång med en bättre kvot, eller är det då att man helt enkelt måste hitta ett hösilage som har lågt energiinnehåll? Hur mkt ungefär isf?
Jag räknade väldigt högt på hennes energimängd, var nog kanske en glädjekalkyl mest :( Räknade på att hon skulle väga 500 som vuxen och dessutom att hon står ute större delen av dygnet och var en svårfödd häst. Tror också att det ligger lägre, hon är ca 153 på baken som det är nu, och endast 150 i mh och en typisk galoppörarab. Ganska tunn.

Men det blir till att tjata på fodergrind och att vi delar upp fodringarna bättre, kruxet är ju bara det att det är svårt att lära en gammal hund sitta tyvärr...

Alexandra_W
Men jag förstår fortfarande inte hur det kan vara ok att ha hästar på fri tillgång med en bättre kvot, eller är det då att man helt enkelt måste hitta ett hösilage som har lågt energiinnehåll? Hur mkt ungefär isf?

Det är fetmamässigt lika illa oavsett kvot som sagt. För många MJ är för många MJ oavsett hur proteinet ser ut.

Vad som är idealiskt MJ/kg foder beror ju på hästen. Dels vad den har för MJ-behov, och hur mycket den äter på fri tillgång. T ex om hästen äter 15 kg/dag på fri tillgång och har ett behov på 75 MJ så tar du helt enkelt 75MJ/15 kg = 5 MJ/kg foder är perfekt för DEN hästen på fri tillgång.

Haken med fri tillgång på det med låg kvot är två. Dels får du extra MJ på köpet när du ska korrigera proteinet. Det funkar om totalmängden blir max hästens MJ-behov. Annars får du en fetare häst än om du gett fritt på ett med bra kvot. Och sen det jag skrev, vissa har ett högre MJ än tabellvärdet men tabellbehov av protein. De fungerar perfekt på lägre kvot sålänge proteinbehovet är täckt. Sen har vi de som har BÅDE högre MJ och proteinbehov än vad tabellerna säger, de kommer fungera dåligt på fritt med lågkvot.

Och sen värsta kategorin. De som har ett proteinbehov enligt tabell (dvs som ALLA hästar minst har), men ett MJ som är LÄGRE än tabell. Där blir fritt med låg kvot rena mardrömmen.

Att jag inte tycker du ska ge fritt av ditt är för att du får mata på så enormt mycket protein. Och du får massvis av MJ från det. Bara 2 kg lucern är 15 - 16 - 17 (beroende på vilket lucern du ger) extra MJ. Jag tror helt enkelt dina hästar kommer bli tjocka på fritt av det där, iom att du kommer ge än mer MJ för att fixa proteinet.

Jag räknade väldigt högt på hennes energimängd, var nog kanske en glädjekalkyl mest :( Räknade på att hon skulle väga 500 som vuxen och dessutom att hon står ute större delen av dygnet och var en svårfödd häst. Tror också att det ligger lägre, hon är ca 153 på baken som det är nu, och endast 150 i mh och en typisk galoppörarab. Ganska tunn.

Det är inte omöjligt att hon behöver 75, men som sagt det är högt, så håll koll. En unghäst (hur gammal är hon, har jag missat det?) har dessutom ett högre proteinnivå än en äldre, så där får du än mer av det jag beskrev ovan.

Men det blir till att tjata på fodergrind och att vi delar upp fodringarna bättre, kruxet är ju bara det att det är svårt att lära en gammal hund sitta tyvärr

Ett annat alt är att köpa in extra grovfoder, med en HÖG kvot, och ge av det nattetid? Beroende på då givetvis hur mkt de äter ute, äter de 'upp' hela sitt behov ute är det ju kört med den lösningen med (men då är det ju kört med proteinkompletteringen ändå)

Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar.

Kruxet verkar ju vara att de möjligen äter upp hela sitt behöv ute. Den lilla araben är det nog ingen risk för, hon är inte så matglad. Mitt stora matvrak till halvblod är det kanske värre med. Han har dock klarat sig med fri tillgång på "unghästhö" när han gick på lösdrift förra året. Stod visserligen och åt konstant, men blev inte tjock alls. Men å andra sidan kan det ju vara för att, som du säger, han är en sån häst som inte behöver så hög kvot och därför har proteinöverskottet betat av energiöverskottet?

Får man fråga hur du löst det? Fodrar du ofta eller har du någon begränsande anordning?
Vill ju inte att de ska gå utan mat, vilket de i nuläget kommer behöva göra om jag börjar jobba. Visserligen har de en väldigt stor hage som i nuläget är fylld med gräs och träd etc. De kommer antagligen ha lite pill hela året då de endast går 3 hästar i en ca 10 ha hage. Kan man iom detta säga att de iaf inte går utsvultna mellan måltiderna, eller räknas inte pill som något som underlättar för hästmagar?

Fodrar begränsad giva var 4:e timme (och fritt inne på natten till den svårfödda). Nu har jag en snäll mor som fodrar när jag jobbar, innan hade jag en grind med timer.

I vilken form är krafft protein?
Det är i pelletsform. Men, som du säger, är soja billigare, så det finns väl ingen anledning för dig att byta proteintillskott när det fungerar bra för dig med soja. Hoppas du hittar en bra lösning på fodringarna till dina hästar!
//Irja

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar