Jag har en liten shettis på 2 år, ca 28månader som jag tycker börjar bli lite väl rund nu... Han har gått på ganska magert bete i sommar och jag börjar nu räkna på vinterfoderstaten. Magen är rund, tror det beror på att han nog inte har haft ung lekkompis och stora hagar att öva sin galopp i (magmuskler), det har han nu dock. Men han har lagt en del fett över revbenen sedan jag hämtade honom innan sommaren. Man kan knappt känna dem. Han är/var överbyggd bak innan sommaren, inbillar mig att det håller på att jämna ut sig.
Kan jag låta honom gå på fri tillgång på hö? Eller ska jag begränsa honom till vad foderstaten säger och låta honom ha halm att pilla i istället?
Vill ju inte ha en tjock treåring i vår, men jag föredrar och har alltid kunnat ha alla mina ponnys på fri tillgång. Kvoten på hösilaget är 5,7 och det tillgodoser honom bra enligt beräkningar. Just nu går han på lite kraftigare bete halva dygnet, men det är ju september... Han äter gärna mycket hösilage om han får, ratar alla typer av kraftfoder och godis.
Kan jag låta honom gå på fri tillgång på hö? Eller ska jag begränsa honom till vad foderstaten säger och låta honom ha halm att pilla i istället?
Vill ju inte ha en tjock treåring i vår, men jag föredrar och har alltid kunnat ha alla mina ponnys på fri tillgång. Kvoten på hösilaget är 5,7 och det tillgodoser honom bra enligt beräkningar. Just nu går han på lite kraftigare bete halva dygnet, men det är ju september... Han äter gärna mycket hösilage om han får, ratar alla typer av kraftfoder och godis.