Fri tillgång och räkna foderstat

saraaandersson

Trådstartare
Hur mycket uppskattar ni att en häst får sig när den går på fri tillgång?

Jag har ett dräktigt islandssto sto (7e månaden) som går på fri tillgång, och eftersom protein behovet kommer öka mycket nu så ska jag räkna om. Energi och mineralbehovet uppfylls om hon får i sig bara 8kg om dagen (och det får hon nog i ganska lätt) men behöver räkna lite på proteinet just. Så hur mycket tror ni att hon får i sig på en dag?
Hon har tillgång till balen 24/7 om hon vill (en av de mer ranghöga i flocken just nu).

Sv: Fri tillgång och räkna foderstat

Jag fick tips från en agronom att räkna med 3 % av kroppsvikten gånger 1 kg ts. Så i mitt fall blev det 3 % av 400 kg dvs 12 kg ts. Då vi har haft väldigt blött ensilage har det blivit ganska stora mängder grovfoder, men jag skulle uppskatta att hon stoppade i sig runt 25 kg då.

Nu har hon torrare hösilage och äter ungefär 20 kg.

Det beror på hur blött ensilaget är.
Om det är blötare så får de i sig en mindre mängd TS.

Mina får i sig i snitt 11kg/dygn av ett ensilage som har 52%ts.
Det är islandshästar.

Min skulle säker få i sig 12-16 kg per dygn 60% TS på fri tillgång. Nu får han 9-11 kg som han tuggar i sig lätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar