Fri tillgång men kvoten något låg...

Etienne

Trådstartare
Jahapp, så var det ett nytt dilemma med foderstatsberäkningen... *kliar mig i huvudet*...

Kan någon ge några bra tips, jag har en 15-årig halvblodsvalack, rätt så lättfödd. Till saken hör att han ska helst inte alls äta kraftfoder då han är en mag-häst med allt vad det innebär. Han är buköppnad pga kolik, har sammanväxningar i tarmarna, förändringar på levern, you name it. Nu mår han rätt bra och jag är glad så länge han finns med oss, det känns verkligen som att han lever på lånad tid.

Enl vet så är fri tillgång till grovfoder att föredra för hans mages skull. Han får lätt magsår så lite mat och ofta är det som gäller. Nu har han flyttat till ett stall där han har möjlighet att få detta men hur sjutton ska jag räkna? Hösilaget har en kvot på 5,6 och 73 % ts(energi 6,6, smrp 37). Han kommer att ridas väldigt sparsamt i vinter (pga jag har 2 småttingar samt pluggar heltid) och det som ges i krubban är enbart lite vetekli, linfrön och betfor i form av soppa. Enl hippocampus ska han inte ha många kilon men han måste ju pilla med ngt i boxen och ger jag halm blir ju kvoten lägre...

Vad har ni för erfarenhet av fri tillgång? Reglerar de intaget efter ett tag? Hur sjutton ska man räkna?

Sv: Fri tillgång men kvoten något låg...

Det beror ju på om kvot över 6 är viktigt för din häst, för det är ju en generell rekommendation. I andra länder har man övergått till att räkna behov MJ och smb rp separat.

Det finns massor av läsvärt i denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651

En kvot på 5,6 är ju inte så jättedåligt! Iom att han är lättfödd kanske han klarar sig på det? Beror ju lite på om han kräver mkt proteiner?
Hade det varit min häst med den bakgrunden/sjukdomsbilden hade jag provat fri tillgång + krubbskramlet han får idag. Håller han hull och muskulatur hade jag låtit det vara så. Om han skulle falla ur hade jag lagt på ett par kilo lusernhack. Det är grovfoder, snällt mot magen och proteinrikt!

Jag funderar på leverförändringen.

Med leverproblem ska man väl vara försiktig med protein - eller har jag helt fel?

I så fall är det ju bättre att titta på när hans proteinbehov är fyllt och sedan strunta i kvoten...

Om han skulle falla ur hade jag lagt på ett par kilo lusernhack. Det är grovfoder, snällt mot magen och proteinrikt!

Den funderingen har jag också haft. Som dagsläget är idag så han han tappat all muskulatur över ryggen medan hullet i sig är ok (detta bara på 2 veckor då han var på kolikutredning på strömsholm, innan dess var han välmusklad och fin... Borde nästan ta bild för att ha och jämföra med senare i vinter...). Han kommer ju att ridas rätt sparsamt under vintern/våren så det vore kanske en idé att avvakta och se hur han utvecklas. Det känns väldigt konstigt bara att vänta och se, jag har alltid räknat noga på foderstaten eftersom jag finner stort nöje i det ;).

Senast ändrad:

Jag funderar på leverförändringen.

Med leverproblem ska man väl vara försiktig med protein - eller har jag helt fel?

I så fall är det ju bättre att titta på när hans proteinbehov är fyllt och sedan strunta i kvoten...

Det var bra att du nämnde det, det har inte ens slagit mig. Dock så verkar inte förändringen på levern påverka honom idag eftersom hans blodprover var normala men det kan betyda att han haft något problem någon gång. Veterinären har dock inte sagt ngt alls om att jag bör vara försiktig med proteinet men av erfarenhet vet jag att det kan bero på att jag inte frågat om det... Däremot inte sagt att det är bra att ha i bakhuvudet. Men, protein som kommer från grovfoder ska väl vara snällare mot magen om jag inte minns fel?

Kom just på att han får 2 nävar fibergi müsli per dag också eftersom jag hade en nyöppnad säck hemma och han tycker att det är gott. :crazy:

Mot magen är det snällare, men jag vet att jag läst om en häst som blev leverpåverkad efter att ha ätit stånds (giftig växt som inte sällan är dödlig för hästen).

Ägaren fick då sätta hästen på en proteinfattig diet för att underlätta leverns arbete, hästen överlevde.

Jag har dock inte sett någon förankring för detta, utan endast en artikel om just stånds och dess förgiftning av hästar.

Mmm, jag tror jag vet vilken artikel du menar. Jag har själv funderat på om han kan ha ätit ekollon. För några år sen gick han på ett sommarbete där det fanns ekar i hagen...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 110
Senast: super
·
Foder & Strö Hästen går sen början på december på lösdrift med fri tillgång i nät. Hon äter som hon hade ackord och det mer än räcker till för...
Svar
17
· Visningar
1 706
Senast: aramis
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 455
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka