Fri tillgång lusern?

Mia_R

Trådstartare
Hur gör ni som har fri tillgång, ger ni i separat krubba, blötlagd/torr pellets eller lusernhack?

Sv: Fri tillgång lusern?

Jag ger i separat balja, antingen blötlagda pellets eller hack beroende på vad hästen gillar bäst och hur mycket den äter.

Jag ger lusern hack.......inte blötlagt. Men det funkar hur bra som helst:)

Separat krubba/balja.

Pellets har givits torr (till häst som tuggar länge och omsorgsfullt), vatten i spann (ej vattenkopp). Strå har givits torrt.

Antingen ger man strå eller blötlagda pellets i egen bytta.

Hästars tänder är inte gjorda för att äta pellets på lång sikt.

en annan billig sak är att lägga höt i balja o då få nytta av bladverket som släpper- rena lucernet uppätet. Det som kan ses som större "boss".

Hästar på box har en separat krubba för lusernet. Hästar på lösdift har stora baljor med lusern. Pellets använder vi när en häst behöver lusernet. Hack använder vi till matglada hästar för att kunna minska mängden foder och öka ättiden.
Torr eller blör pellets beror på hästarna. Men vi blöter inte så mycket utan så att det blir ett fuktigt pulver om vi blöter.

Tack för alla svar, nu får han fritt med hack nattetid + hösilage den närmaste tiden.

Även jag ger fritt i separat krubba, den är rätt stor och ryms mellan 2,5-3 kg hack. Det senare om jag trycker till allt vilket jag inte brukar göra då det kan vara svårt för gammelman att äta sitt hack ordentligt. Inget löst på golvet hos vår häst, det skulle han bara dra runt med i sin box.

Min gamling får sin lusern (både hack och pellets) torrt i en upphängd hink i boxen. Fri tillgång där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix