Fri tillgång...ett måste???

T

Tess82

Jag är ny på det här med fri tillgång på hö och lösdrift.Vi har nu haft vår kallblodstravare och en bruksnordis på lösdrift sedan hösten.Vi har även två hästar till som går tillsammans med dessa två på dagen men går in på nätterna.Nu till min fundering....
Vi började ge dem ganska mycket men de minskade ner så de åt ca 15kg / häst och dygn. Men de motioneras ju inte riktigt varje dag o så.De har nu blivit rätt så tjocka :smirk: , så jag inser att det kanske inte är så bra att de får så här mycket.Jag har iallafall börjat göra en koll och minskat ner till 12,5kg/häst o dygn.De äter ju upp det på nolltid och hon som har nordisen tycker att "de får ju inte bli hungriga"! ööhhh vad säger man då?De överlever nog liksom fast de får några kilo mindre. Man kan inte heller längre kalla det för fri tillgång eftersom vi har fodrat tre ggr/dag.Måste de ha fri tillgång när de går på lösdríft? Det som är bra när de får så här mycket är väl att det aldrig är bråk vid maten o så.Men blir det tjocka så är det ju farligt för deras hälsa :confused: ja vad gör man? Har ni något förslag/ erfarenheter?? :bow:

Sv: Fri tillgång...ett måste???

Har själv aldrig haft möjlighet att ha fri tillgång till hö, men har hört att många hästar vräker i sig i början. Dels för att de är vana att "äta upp" dels för att de inte är vana att äta tillsammans med andra. Enligt vad jag hört skulle de lugna sig efter en tid då de förstår att det alltid finns mat. Kruxet är nog, gissar jag, att våga ge dem så pass mkt i början så att det verkligen inte tar slut...

just så har det varit för oss. första dryga månaden har dom ätit som tokar (kör in en storbal hösilage så fort det börjar ta slut)
sedan har det "lugnat ner sig" (ingen är varken tjock eller smal, utan samtliga är "lagom" i hull)

ändå har vi "blandad" flock med väldigt olika behov, 3 shettisar, 1 D-ponny och 2 halvblod. sedan tror jag att det inte behöver vara "fri tillgång" vet många andra hästägare som inte tillämpar det på sina lösdriftshästar/ponnys.

Man måste ju inte ha fri tillgång bara för att man har hstarna på lösdrift. När det är milt ute klarar de sig i princip på lika mycket foder som hästar på stall. Men jag skulle vara mycket försiktig med att banta hästarna nu när det är kallt. Mycket extra energi går åt till att hålla värmen.

Ska du begränsa grovfodergivan när det är såhär kallt tycker jag man borde ha lite mer koll på hur höet ligger i MJ, även om det säkert inte är någon större fara eftersom fett är mycket effektivt som isolering.

Senast ändrad:

......sen behöver ju inte den fria tillgången av stråfoder bara bestå av hö. Man kan ju även ge dem halm av god kvalitè.

Jag vill t ex att min häst ska kunna äta när han vill men ägarna till hagkompisen vill inte deras häst har fri tillgång på hö så därför har vi löst det så att de har fri tillgång på halm i hagen och sen kan jag "brassa" på med hur mycket hö jag vill i boxen :)

Nu har ju ni lösdrift men om hästarna inte lugnar ner sitt ätande (som många faktiskt gör efter ett tag) så kan ni ju dra ner på höet till en nivå ni tycker är lagom och ge halm resten.

Problemet är att min är allergisk mot halm :( men om man ger 12,5kg och kanske slänger ut extra på natten när det är kallt,kan det funka??

Med det finns flera olika typer av halm från olika sädeslag. Hur har du kommit fram till att hästen är allergisk? Är du säker på att hästen inte reagerade för att just den halmen var dålig/ för snabb invänjning vid nytt fodermedel? Då jag inte har erfarenhet av någon häst som varit allergisk mot halm låter det för mig lika konstigt som att en häst vore allergisk mot hö.. Förmodligen väldigt ovanligt.

Extra hö när det är kallt funkar nog utmärkt! Jag skulle se till att nästa gång försöka ha hästarna i lagom hull, inte för smala dock, redan innan kylan slår till så jag slipper oroa mig för att dra ner på fodret just när de behöver energin som mest. Men jag vet att det är lättare sagt än gjort:angel: .

Fel av mig, han är sädesallergiker.De som jag köpte honom av sa det.De har gjort omfattande prover/tester och till slut visade detta sig.Men jag vet också att han tydligen inte äter av halmen,men tryter det med hö så kanske han äter av det iaf. Vi har spån i lösdriften pga detta. Men det jag vill veta är om det går att göra såhär som jag skrev, att man ger lite extra till natten för det är ju då det är riktigt kallt.
Äsch inte vet jag,men så här som vi gjort kan vi inte fortsätta med för då kommer nog nordisen dö i fetma :p
Vissa individer tar ju till sig maten lättare än andra,precis som med människor.:D

Så är det ju...

Har provat flera utfodringsvarianter för mina hästar och lösdrift med fri tillgång funkar bra för den växande bruksnordisen medan det var förödande för kallblodstravarpensionären. För unghästar och hästar som arbetas mycket är det nog jättebra, men i vårt fall har vi fått stalla in hästarna i boxar på nätterna för att kunna ge dem mindre mat i hagen under dagen och för att kunna ge nordisen extra mat på natten.

Vissa individer tar ju till sig maten lättare än andra,precis som med människor.:D

Jag hade fri tillgång förra vintern, vilket resulterade i en alldeles för tjock häst och FÅNG!!
Mina hästar "lugnade" sig inte med ätandet utan stod där dag som natt och åt!

Nu har jag fortfarande lösdrift, men med fodertider, min får 7 kg hö/dag! Men kan äta så mycket halm han vill, det funkar bra!

Sen blir det ju lite extra nu när det har blivit kallt så fort.

Om du inte kan fodra med halm så kan du alltid försöka få tag i "fröhalm", som inte är halm alls utan restprodukten man får då man odlar gräsfrö. Hö (nästan) utan näring alltså! Funkar jättebra för hästar som lätt blir tjocka men som ändå behöver äta mycket för att hålla magen igång, värmen eller humöret uppe.

Man bör nog ha fri tillgång på grovfoder om hästen går på lösdrift. Om grovfodret sedan består av hö med toppvärden eller halm är upp till var och en beroende på vad man har för häst. Verkar vanligt att man har halmbollar i hagen och sedan portionerar ut höet. Själv har jag bl a ett kallblod på lösdrift, men har lyckats få tag i ett hösilage som inte har så jättehöga värden... :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka