"Fri skritt med bibehållen kontakt"?

Riley

Trådstartare
Snabb fråga: Har ridit ett par klubbtävlingar på LD-nivå. Den första gången gav jag lång tygel, men höll kontakt allra längst ut i tyglarna, varpå jag fick kommentaren "släpp och läng ut hela tygeln". Idag släppte jag således ut tygeln helt (vilket ju för mig blir fri skritt utan bibehållen kontakt, men...), och fick ju självklart istället kommentaren "släpp inte ut hela tygeln, behåll kontakten". Jaha?

Så, vad är egentligen rätt? Inte för att det är någon big deal på klubbtävling, men det stör mig ju lite att två olika domare har två helt olika definitioner av programpunkten.

Sv: "Fri skritt med bibehållen kontakt"?

Hästen ska inte ha kontakt med bettet under fri skritt, så den andra domaren hade fel.

Däremot vet jag att domare ibland skriver "hjälpsamma råd", exempelvis om hästen kör upp huvudet i den fria skritten så kan domaren mena att det är bättre med lite kontakt i bettet och bibehållen låg form än att helt släppa och hästen leker stjärnkikare.
Kanske domare nr. 2 hade ett råd bakom kommentaren? Eller så kanske skrivaren skrev fel... Eller så har inte domaren läst TR... :angel:

Om det står: "Fri skritt med bibehållen kontakt" i programmet ska du ha bibehållen kontakt, men med så lång tygel det bara går, alltså blir det hela någonting mellan fri skritt och ökad skritt.

Det händer ganska ofta att domare har dålig koll på just dessa "ovanliga" rörelser, är precis samma sak när man rider fälttävlansprogrammen. Ibland är domarna väl pålästa och dömer rätt, ibland blir det helt fel. Det har hänt att jag har ridit fram till domaren före start och frågat hur de tänker döma något visst moment om programtexten varit svårtolkad.

Nu ger ju ni också olika beskrivningar... :D Jag tror inte att domare 2's kommentar kom pga.stjärnkikare.

Men då borde jag ju helt enkelt borde ha frågat domarna, trodde dock inte att man fick samtala med dem innan ritten eller så.

I LDprogrammen ska det vara som PrinceFair beskriver, "Fri skritt med bibehållen kontakt".

Alltså gjorde du nog rätt i första programmet men att domaren hade dålig koll. Och så gjorde du fel i andra där du hade en domare med bättre koll. Trist! :p

Äsch, damn. :p Då får det bli att fråga domaren nästa gång jag är osäker.

Liknande trådar

Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 261
Senast: Miikan89
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 625
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka