Fri betäckning - Frågor

nexxa

Trådstartare
Ni som har hingstar för fri betäckning alt har använt er av detta vid betäckning av sto, hoppas jag orkar svara på lite frågor!

1. Mellan vilka månader finns hingsten til förfogan?
2. Hur många ston tar han emot/vecka alt månad?
3. Har hingsten någon "paus"/semester under sommaren från detta?
4. Hur länge och mycket går sto och hingst ihop om dagarna?
5. Hur länge behöver/skall stoet stanna som max vs minimumtid innan man kan ta hem sto igen?

Hoppas någon orkar svara :)

Sv: Fri betäckning - Frågor

Det är olika från hingsthållare till hingsthållare men jag försöker svara från mitt perspektiv:

1. Jag tar emot under hela betessäsongen, dvs april tom augusti
2. Somliga hingsthållare släpper in stona i en flock och då betäcker hingsten alla ston som är brunstiga en efter en. Själv tar jag bara emot ett sto i taget, hon får då hingsten för sig själv under hela brunsten. I flockar finns det ibland dominanta ston som bestämmer vem som får betäckas eller ej.
Genom att släppa stoet i en egen hage brevid hingstens första dagen ser vi om hon är villig/brunstig nog. Första betäckningen gör vi för hand, ser de ut att gilla varandra får de gå ihop tills stoet brunstat färdigt. Hingsten känner på doften från stoet när det hela är över. Betäckningen för hand gör vi för att minska skaderisk på både sto och hingst. Känner hingsten och stoet varandra kan vi släppa ihop dem så fixar de det hela själva från första början.
3. Rent teoretiskt skulle min hingst klara ut 10-15 ston under en säsong men jag har aldrig haft så pass många förfrågningar. Då vi rider på hingsten tar vi aldrig flera ston i följd, han behöver pausa emellan och ta igen sig lite.
4.Hos oss går de tillsammans hela tiden i en hage.
5.Oftast går stoets brunst tillbaka när de kommer till hingsten, då får hon gå och acklimatisera sig i en egen hage. Jag låter stoet gå kvar hos hingsten tills jag ser att han tappat intresset, dvs slutar att betäcka henne. Normalt stannar stoet ca en vecka hos oss, ibland lite längre.

Ni som har hingstar för fri betäckning alt har använt er av detta vid betäckning av sto, hoppas jag orkar svara på lite frågor!

1. Mellan vilka månader finns hingsten til förfogan? april-sept (fast vi tar inte emot nya ston i august månad)
2. Hur många ston tar han emot/vecka alt månad? har ingen gräns för detta. Hitills har det alltid tajmat bra med bara ett fåtal brunstiga ston samtidigt. Vi går ut i hagen flera gånger om dagen och kollar att han kommer åt samtliga ston i hagen.
3. Har hingsten någon "paus"/semester under sommaren från detta? Nej
4. Hur länge och mycket går sto och hingst ihop om dagarna? Går de på fribetäckning så går de ihop dygnet runt. Möjligen att hingsten står inne några timmar om dagen för att kunna handbetäcka ett annat sto som inte går på fribetäckning. Då vilar han i box för att låta sperman fylla på sig igen :D
5. Hur länge behöver/skall stoet stanna som max vs minimumtid innan man kan ta hem sto igen? MInst under brunstperioden iallafall ;) Hos oss är de annars välkomna att stanna hela sommaren.

Hoppas någon orkar svara :)

Tack båda två för era utförliga svar :bow:
Hoppas fler orkar titta in :bump:

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 029
Senast: Karro-Lina
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: ginnies
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat