FreeForm-sadeln...

S

Solskensdotter

Det borde väl vara någon här som rider i eller har en sådan sadel.
Jag vill veta så mycket som möjligt, då det lutar åt att jag kommer att måsta köpa en sådan sadel själv då jag inte hittar någon annan sadel som passar.

Jag har provridit eller snarare suttit i (skritta i ca 2 minuter) en lånad freeform, o jag tyckte den hade ett väldigt skönt säte. Skönare än Barefoot-sadeln som var alldeles för bred för mitt bäcken.
Men jag skulle vilja veta hur den är att rida i mer ingående.. stabilitet mm, o hur kvaliten är..
( Kan/får inte rida själv då jag är gravid i snart sjunde månaden )

Sök på forumet så får du upp en hel del gamla trådar om just freeformsadeln! :)

Har gjort det men tyckte inte att jag hitta så mycket om just dem. :(

Sökte i forumet igen o hittade faktiskt lite om den. Men som jag förstod det så hade de flesta nyköpt sadeln.. Så jag skulle vilja veta om ni fortfarande är lika nöjda över er Freeform, o om ni har upptäckt brister mm på den.

Såg i de gamla inläggen att du funderade på en Freeform.. blev det nått köp eller?

Såvitt jag vet så är freeformsadeln rätt ny, så därför finns det inte så mkt erfarenhet samlad om den.

Jag har haft min någon vecka. Den glider en del, men annars verkar den bra. Plus för att man kan flytta på stigläderfästet, men läskigt att det inte är någon säkerhetskrampa som på vanliga sadlar.
Lite svårt att sadla med den, man får kolla så att den ligger helt rakt (vanliga sadlar känner man oftast vart de ska ligga).

Jo, jag funderade på en sådan men det blev en Torsion Endurance i stället.

Men kanske kommer jag att testa en Freeform i framtiden, tycker att det verkar vara en bra sadel, synd bara att det är "ull" på undersidan, det gillar inte jag.

Underbar, underbar, underbar!
Jag köpte min i februari tror jag. Är lika nöjd än! Man sitter smalt och bekvämt i korrekt sits även på en häst som är bred som en tunna. Jag provade Torsion innan och med den hamnade jag i stolssits och fick ooont i bäckenet. Nu har jag även provat Star Trekk och den kändes inte lika trygg och man satt lite bredare (men den är skön och snygg).
Freeformen är väldigt stabil, det känns tryggt att rida ut i skogen t.o.m. för en fegis som jag. Speciellt eftersom den följer hästens rygg och om hästen blir 3 m hög och svankar pga stjärnkikarställning pga av något läskigt i skogen blir ju sadeln djupare!
Kvaliten verkar bra, lädret är fint och den har inte förändrats något. Ullundersidan är inte så käck enl. mig, men det är inte så farligt. Än så länge är den fortfarande vit och ullig, om än något ihoptryckt.
Min kompis köpte en samtidigt. Hon är också mycket nöjd.
En som red min häst några ggr tyckte däremot att den var mycket konstig. Han fick ingen balans i den. En annan kompis blev störtförälskad med en gång och vill också köpa en.

Kul att höra att du är så nöjd med den! :)

Det där med ullundersida stör mig lite oxå, måste vara lite bökigt att hålla ren o snygg.. men iofs så ska det ju inte komma i kontakt med hästen.

Det blir nog till att beställa hem en freeform iaf, har ju inte så mycket annat att välja på.. hoppas nu bara att den ligger bra på Shamar så att vi kan ta tag i ridningen nångång.
Har ägt honom i 4 år o ingen av de sadlar jag provat har legat bra, o jag har testat massvis. *suck* :crazy:
Så jag äger nog världens mest tömkörda o marktränade arab. Vilken tur att jag tycker det är så grymt kul att tömköra!

Jag har köpt min ganska nyligen och är jättenöjd. Köpte även till en equilizer pad (rätta gärna min stavning om den är fel :)) Hur som helst... Det funkar jättebra. Man sitter helt suveränt i den och känner hästens rörelser mycke bättre än i en vanlig sadel. En nackdel är iofs att den halkar lite åt sidorna....

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 743
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat