Freeform-ryttare...

Polly_Mulle

Trådstartare
Förlåt att jag dubbelpostar men det är ont om folk som svarar på utrustning... De har väl tröttnat på mina tjatiga trådar... jag är ju knappast buke-elit...
Får kolla med er om det är någon som orkar svara...

Freeformsadeln ja... Är intresserad av en sådan till min häst efter att han i ett års tid ungefär har haft problem med att till och från få en rörelsestörning i höger bak och genom rygg/länd pga illasittande sadlar... (billiga som dyra, inget har passat...) Trodde att problemet var löst men så kom det tillbaka...

Men men... Bomlöst var det ja... Freeformen har ju stigläderfästet i kadborr, hur påverkas det? Kardborr har ju en tendens att bli dåligt ganska fort... Så ni med freeform-sadlarna... hur funkar det egentligen?
Och järnet i manken, hur brett är det vida? Kan man ta bort det och rida utan om det inte skulle vara brett nog? HJÄLP MIG!!!!!! Snälla....

Senast ändrad:
Sv: Freeform-ryttare...

Köp en Flexion SBS i stället :idea: Den är visserligen något dyrare än Freeform, men du behöver oftast inte en massa paddar och annat eftersom den har en kanal (om hästen inte har väldigt omusklad rygg!) och den är superskön att rida i :love:

En fundering bara....

Om han har en rörelsestörning i höger bak har han det även i vänster fram, i någon grad.

Detta visar sig i mittpunkten på den diagonala linjen dvs någonstans i länden lite beroende på ras o strl.

När du sätter en bomlös sadel på hästen ökar du problemet då du med flaggstångseffekten gör mittpunktsproblematiken större.

Nu vet jag inte hur god sits du har. vilket såklart påverkar i allra högsta grad.

Innan du börjar joxa med olika sadlar, är han utredd? vad har man hittat? är han behandlad? Rider du för tränare? vad säger denna?
Hur tränar ni? Med fokus på vad?

Själv skulle jag inte våga sitta i en bomlös på någon av mina då jag inte har någon större kroppskontroll...vilket medför att jag motarbetar det arbete jag lägger ner på behandlingar och uppbyggnad från marken.

Kanske inte de svar du ville ha....jag spånar mest.... :p

Jag hänger med på allting innan det här:

"När du sätter en bomlös sadel på hästen ökar du problemet då du med flaggstångseffekten gör mittpunktsproblematiken större."

Vad är flaggstångseffekten..?

Annars är jag väldigt intresserad av det här eftersom varenda häst har det problemet i större eller mindre utsträckning, det är väl det man jobbar bort genom rakriktning?

Om man nu ska svänga sig med lite "fina uttryck" så är det ju Ilium Psoas muskeln (eller musklerna) som skapar det här "krysset" som går genom bålen, om då ena "benet" på X:et är lite klenare än det andra har det en tendens att dras lite bakåt, så att både frambenet och det diagonala bakbenet är lite bakom det ben det befinner sig bredvid, precis som du också skriver. Tricket är väl att aktivera det bakre bakbenet mer, kanske överaktivera det genom att be det kliva stort, högt och långt, och på så sätt få hästen att själv börja skjuta fram hela det "benet" på X:et.

Men på vilket sätt kan en bomlös sadel vara sämre än en vanlig? Jag har ingen bomlös däremot rider jag då och då barbacka och då upplever jag att hästen går mycket bättre. Jag kommer åt henne mer, använder mycket mindre hjälper, bakbenen styr jag endast med skinkorna, något jag tyvärr inte lyckas med i sadeln, där får jag ta i mer för att göra mig förstådd. Så jag måste erkänna att jag faktiskt är lite sugen på en bomlös.
Men om det finns något som gör att det inte är bra för hästar som har lite mer av det här "X-problemet" så avstår jag nog, men jag vill veta hur, på vilket sätt och varför.

En bomlös sorterar inte bort skitsnacket som kommer ur din rumpa...

Visst är det intressant men nånstans här tappade DU mej; ;)

"så är det ju Ilium Psoas muskeln (eller musklerna) som skapar det här "krysset" som går genom bålen"
Visst vill jag hålla med om att iliopsoas är mycket viktig och är inblandad i problematiken, men helt ensam inblandad är den väl knappast?

CL får gärna vidareutveckla vad hon menar, då jag ju har känsla av att det stämmer mycket väl men samtidigt känner det som att det blir att välja mellan pest eller kolera - bom-sadel som begränsar musklerna (och både häst & ryttare) eller bomlös som ställer höga krav både på häst o ryttare?

För folk som varit med vid slakt och styckning så kan det kanske vara kul att veta att iliopsoasmusklerna (psoas major och iliacus) är filéerna, det bästa köttet på hela kroppen :).

Den är säkert inte ensam om det, eller det vet jag inte säkert, men jag har fått ett hum om hur den fungerar och hur man kan använda den vetskapen till att komma tillrätta med problemet.

/Dreamer - som numera kan få sin häst i den svåra galoppen ibland på första försöket! :idea:

Bild på 'muskeln' hos människa

384ilio2.gif

(denna var bättre)

Senast ändrad:

Din rumpa kanske inte sysslar med skitsnack längre? Grattis!

Dreamer skrev:
Jag hänger med på allting innan det här:

"När du sätter en bomlös sadel på hästen ökar du problemet då du med flaggstångseffekten gör mittpunktsproblematiken större."

Vad är flaggstångseffekten..?

När hästen har en obalanserad ryttare som sitter på ryggen som en flaggstång och svajar åt alla omöjliga och möjliga håll. Medvetet eller omedvetet. Detta obalanserar såklart hästen och tvingar den att koncentrera sig onödigt mkt och att överarbeta hela systemet.

Annars är jag väldigt intresserad av det här eftersom varenda häst har det problemet i större eller mindre utsträckning, det är väl det man jobbar bort genom rakriktning?

Det beror såklart på orsaken. Ibland behövs en liten skjuts genom korrigering och nya minnen.

Om man nu ska svänga sig med lite "fina uttryck" så är det ju Ilium Psoas muskeln (eller musklerna) som skapar det här "krysset" som går genom bålen, om då ena "benet" på X:et är lite klenare än det andra har det en tendens att dras lite bakåt, så att både frambenet och det diagonala bakbenet är lite bakom det ben det befinner sig bredvid, precis som du också skriver. Tricket är väl att aktivera det bakre bakbenet mer, kanske överaktivera det genom att be det kliva stort, högt och långt, och på så sätt få hästen att själv börja skjuta fram hela det "benet" på X:et.

Japp...instämmer, men det är ju inte hela sanningen, man kan använda sig av fler olika saker för att hjälpa.

Om det som nu i detta fallet handlar om höger bak kan man leta problematik även i vänster bog (Bla), jag behandlar först orsaken sen går jag på symptomen. Orsaken i de flesta fall är en påverkan på SI -leden pga överarbetade muskler i det området. Först får man släppa spänningen där, sen går jag på vänster bog som sagt, efter det kollar jag halsens 3:a och 4:a på höger sida, det slår sällan fel.

Efter det kollar man höger bog och till sist går man till benet som oftast har semester, vänster bak.
När man konstaterat att bäckenhalvorna ligger något sånär symmetriskt jobbar jag då med vänster bak.

Jag håller med om att man måste få det att vakna, för detta finns det olika metoder, massage, akupressur och knip-i-skinnet-övningar är jättebra. Såklart inverkar rätt sorts träning här, för de som kan bjuda på det. Lika mkt som fel sorts träning bryter ner och låter vä. bak ta semester igen.

Men på vilket sätt kan en bomlös sadel vara sämre än en vanlig?

Enkelt, den är ej till för omedvetna ryttare, och av dessa kryllar det. Den bomlösa sadeln bör endast användas av de som kan sila hjälperna. Jag skulle älska att kunna ha en sådan, men jag är alldeles för dålig ryttare för att anse att det är rätt mot mina hästar att pracka på dem ännu mer "svaj" och dubbeltydliga signaler från mig. Jag föredrar att använda en bomsadel som gör det jobbet till mig.

Jag har ingen bomlös däremot rider jag då och då barbacka och då upplever jag att hästen går mycket bättre. Jag kommer åt henne mer, använder mycket mindre hjälper, bakbenen styr jag endast med skinkorna, något jag tyvärr inte lyckas med i sadeln, där får jag ta i mer för att göra mig förstådd. Så jag måste erkänna att jag faktiskt är lite sugen på en bomlös.

Bara att gratulera! ;)

Men om det finns något som gör att det inte är bra för hästar som har lite mer av det här "X-problemet" så avstår jag nog, men jag vill veta hur, på vilket sätt och varför.

ALLA hästar lider av diagonalproblemet, mer eller mindre. Det är vi som ryttare som behöver uppmärksamma det i tid, ha tränare som inser vikten av att jobba med rakriktningen och balansen så behöver man inte behandla i tid och otid!

Att ha en tränare som VET hur en häst ska röra sig för att förbli frisk och rak och stark samt hjälpa ryttaren med samma sak, det är att förebygga, att slippa behandla hästen.

När hästen måste bli behandlad, då har det redan gått alldeles för långt, vi behöver lära oss att mota olle i grind, detta är en av orsakerna till att jag i alla fall inte tänker använda en bomlös sadel, mina hästar hade kreverat.
:crazy:

Anledningen till att jag babblar om behandlingar är att jag har märkt ryggproblemen ökat med bomlösa-sadeln, det är bara så, folk tror att de helt plötsligt kan slappna av i en bomlös, det är just det man inte kan....

Jag mailade och frågade min sadelmästare om bomlösa sadlar...han skrattade och sa att nehejdå...du måste lära dig att rida först... :o

Så...hrm..."det var från högsta ort"...

Eftersom min lilla häst verkligen är en "prinsen-på-ärten" som inte tolererar att man sitter snett, lutar sig fram eller bak osv så låter jag honom bestämma :D
Och han tycker att Flexion är betydligt bekvämare än min Morris & Nolan (som är stoppad speciellt till honom) så vi fortsätter rida i den så länge som han är nöjd...
Men sen kan jag tänka att den kanske inte alltid är bra om ryttaren har en dålig sits - och en dålig (eller ingen alls!) tränare som inte hjälper ryttaren att få en bättre sits.

Carmenzita skrev:
Din rumpa kanske inte sysslar med skitsnack längre? Grattis!

Njä, det kanske inte är så heller, för jag har nog också väldigt långt till en "brusfri" sits. Men kan det inte vara såhär då, att eftersom sadeln inte är intelligent och på så sätt att den vet vad den ska filtrera bort och vad som ska igenom, så filtrerar den bort ALLT. Vid barbackaridning så filtreras inget alls, men eftersom jag med åren lärt min häst att "vänja sig" lite vid bruset och ändå kunna tolka ut vilka de riktiga hjälperna är så känner hon ändå vad som ska göras?

Eller så ägnar jag mig åt någon form av avancerat självbedrägeri =)
Men hon KÄNNS mycket större, finare, lydigare och känsligare när jag inte har sadel på.... :confused:

Måste säga att det var en väldans fin pålle du har som användarbild, är lite sucker för den rasen ;)
Din häst?

Intressant! :) Och tack för förklaringen om flaggstångsproblemet :)

Men att det skulle vara vänster bak som är huvudorsaken till problemet där höger bak är den som släpar efter, det begriper jag inte. Men så har jag inte din utbildning heller, jag kan bara utgå från det min tränare har sett.

Och som sagt; jag vet inte varför hon går bättre när jag rider barbacka, jag är långt ifrån någon duktig ryttare. Det är möjligt att jag inbillar mig alltihop.

Dreamer skrev:
Intressant! :) Och tack för förklaringen om flaggstångsproblemet :)

Men att det skulle vara vänster bak som är huvudorsaken till problemet där höger bak är den som släpar efter, det begriper jag inte. Men så har jag inte din utbildning heller, jag kan bara utgå från det min tränare har sett.

Och som sagt; jag vet inte varför hon går bättre när jag rider barbacka, jag är långt ifrån någon duktig ryttare. Det är möjligt att jag inbillar mig alltihop.

Jag citerar mig själv:

Om det som nu i detta fallet handlar om höger bak kan man leta problematik även i vänster bog (Bla), jag behandlar först orsaken sen går jag på symptomen. Orsaken i de flesta fall är en påverkan på SI -leden (I HÖGER BAK ALLTSÅ) pga överarbetade muskler i det området. Först får man släppa spänningen där, sen går jag på vänster bog som sagt, efter det kollar jag halsens 3:a och 4:a på höger sida, det slår sällan fel.

Efter det kollar man höger bog och till sist går man till benet som oftast har semester, vänster bak. När man konstaterat att bäckenhalvorna ligger något sånär symmetriskt jobbar jag då med vänster bak.

Jag håller med om att man måste få det att vakna, för detta finns det olika metoder, massage, akupressur och knip-i-skinnet-övningar är jättebra. Såklart inverkar rätt sorts träning här, för de som kan bjuda på det. Lika mkt som fel sorts träning bryter ner och låter vä. bak ta semester igen.

Vänster bak är det ben på hästar med "höger bak problem" som har semester. För den delen är det inte sagt att det benet är orsaken, men ett jobbigt symptom att komma tillrätta med!

9 av 10 hästar överarbetar höger bak, därför är det så vanligt med semestrande vänster bak och låga hältor vänster fram.

Dreamer skrev:
Men då borde hon ju gå ännu sämre när jag rider barbacka..?

Jag skärper själv till mig rejält när/om jag någon gång får för mig att rida barbacka, tänker mkt mer på min sits för att inte fara i backen, nu är jag ett uselt exempel att jämföra med men jag var tvungen att fundera till lite. Jag gillar att rida barbacka för att ibland få "känna" på riktigt, men jag skulle inte,i detta skick sitta och RIDA barbacka.

Mina sittben är tortyr för hästryggen en längre stund plus att jag inte klarar att hålla fokus mer än ett par - fem minuter.

*funderar*...kan det vara så att du sträcker upp dig och skärper till dig som ryttare?

Stämmer rätt väl med hovslagarens erfarenhet, höger bak är oftast påverkad.

Han behandlas för denna störningen med baldn annat massage och akupunktur mm. Behandlaren har gett mig hemläxa med massgae och stretching mm. Jag lägger hellre tid på att lära mig rida än har ett återkommande problem med att inga sadlar passar, han är bara ett tag och blir sämre.
Ja, det sitter även i vändter fram som är hasn sämre ben och det är jag medveten om. jag hade gärna fortsatt rida i bomsadel men när jag på drygt 1,5 år inte hittat någon sadel (western, hopp, allround, dressyr) som passar inom prisspannet billig syntet till 15.000 krs sadlar som funkat mer än max 2 månader så ger man upp. Jag är beredd att prova en bomlös, funkar den inte så har jag provat, just nu sitter jag fast i något som inte funkar. När inte ens utprovade sadlar funkar så måste man kolla något annat. Han är kollad av veterinär som inte hittar något utan rekommenderar massör, han masseras och viadrebehandlas som sagt och nu börjar han bli bättre, men jag har ond aning av att med bomsadel tar det max ett år så sitter jag i samma sits igen... Andra alternativ till vad jag kan göra?

Liknande trådar

Utrustning Förlåt att jag är tjatig... men det känns bättre att fråga lite för mycket än för lite... Freeformens stigläder fäster man ju med...
Svar
6
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka