Freeform-ryttare...

Sv: Freeform-ryttare...

Frågan är om det räcker med massage och Akupunktur. Jag själv älskar båda metoderna men anlitas själv av veterinär för att komplettera hans Akupunkturbehandlingar med Mer ingående metoder.

Han är en av de bästa men säger att även om det är så att han löser de flesta krångliga fall med bara en nål (Vilket han faktiskt gör, ganska häftigt) Så räcker inte alltid nålarna. Orsaken måste ibland korrigeras på annat sätt.

Hur gammal är din häst?

Nu vet jag inte rasen på hästen, men visst kan man bygga om alla (De flesta) hästar ganska skapligt...även om det tar tid.

Jag har själv två hovskäggshästar som har fina överlinjer och är passande som ridhästar, dock finns det ganska många kallblod med lååång rygg och dessa kan man ju hålla sig för skratt för.

Så här blir då min fråga. Är det inte bättre att isåfall RIDA 5 minuter i total fokus (som efter ett tag kan utökas och bli 30 minuter), än att åka häst i bomsadel i 30 minuter? Ok att man kanske inte åker häst med bomsadel, men som du säger, det kräver mycket mindre fokus och man måste vara duktig för att inte tappa det när det är så lätt att skita i sitsen och fokuset. Och som Dreamer skriver, en sadel är inte intelligent, den sorterar bort ALLA signaler vilket gör att man måste bli grövre i sin hjälpgivning. Om man ändå måste lära sig sortera bort bruset så kan man väl göra det barbacka så man inte behöver överdriva hjälperna?

Dessutom borde väl punkttrycket bli nästan ännu större med bomsadel med en obalanserad ryttare, hästens rygg rör sig, ryttaren rör sig, men sadeln är konstant. För mig känns det som om punkttrycket far runt som bara den.

psychogrrl skrev:
Så här blir då min fråga. Är det inte bättre att isåfall RIDA 5 minuter i total fokus (som efter ett tag kan utökas och bli 30 minuter),

Det kan ju tyckas vara lysande :idea: men hur många, handen på hjärtat, skulle hålla den tidsgränsen?

än att åka häst i bomsadel i 30 minuter? Ok att man kanske inte åker häst med bomsadel, men som du säger, det kräver mycket mindre fokus och man måste vara duktig för att inte tappa det när det är så lätt att skita i sitsen och fokuset. Och som Dreamer skriver, en sadel är inte intelligent, den sorterar bort ALLA signaler

Mjaaee...tycker inte riktigt så.....men brusar till signalerna skulle jag nog vilja uttrycka det.

vilket gör att man måste bli grövre i sin hjälpgivning. Om man ändå måste lära sig sortera bort bruset så kan man väl göra det barbacka så man inte behöver överdriva hjälperna?

Det är världens bästa sätt att lära sig att rida på som barn. Som vuxen kommer det in så mkt annan problematik.

Dessutom borde väl punkttrycket bli nästan ännu större med bomsadel med en obalanserad ryttare, hästens rygg rör sig, ryttaren rör sig, men sadeln är konstant. För mig känns det som om punkttrycket far runt som bara den.

Men, är ändå stabilare och snällare mot ryggen.

Jag vill också ha en bomlös, jag jobbar mina hästar mest från marken, sen sitter jag upp i 10 min. för att känna lite sen är det från marken igen, inte ens de 10 min. vill jag utsätta mina pållar för mina klumpiga taskiga signaler. Och jag har ändå fått stämpeln om hyfsad kroppskontroll :angel: ;) av en mkt kritisk person. Här blir det ingen bomlös förrän jag själv känner att jag kan kontrollera mig i en bomsadel.

Känns baklänges att säga det och att tänka så, kanske ändrar jag mig under vägens gång. Kanske inte
.

...................

shoebox.msnw

Han är 8 år. Han är bara riden, aldrig körd, varmblod. Breddar inte bak och har lättare för samling än längning. Är bara riden/hanterad i tre år.

Jag behöver all hjälp jag kan få...

Antti skrev:
Inte hittat nån sadel, byt häst.
Det är inte sadlarna det är fel på utan din häst kroppsform.
En sadel är byggd för en grundridhästkropp och funkar hjälpligt på dom flesta och bättre på några. En häst som inte har den kroppen kommer inte att funka alls i den sadeln.
Det finns en orsak till varför man i år tusenden har hållit sig till en typ av häst och jobbat vidare med att förädla den mer.
Men inget av detta bryr sig moderna töser om, de köper något som har så mycket hovskägg som möjligt och sen klagar resten av hästens liv på att inget passar.

Jo men Antti, min varmblodstravare har INTE mycket hovskägg, några strån på sin höjd... Däremot är han väldigt kort och bred över ryggen. Har bland annat växt ur en 7" bred westernsadel...

Även om man skulle klippa hovskäggen så ändrar inte det resten :)
Har man valt en häst med avvikande överlinje så har man den. Vbl brukar kunna gå i normalbom. Utan manke och bred skuldra så kan arabbom gå. Sen återstår special beställd sadel. Vilket de flesta som köper en slakthäst drar sig för. Häst 5 tusen sadel 30 tusen. Häst 100 tusen sadel 15 tusen. Häst en miljon sadel 15 tusen osv.

Vad är det som kritiseras här eg?
Är det fel att rida breda hästar? Eller är alla hästar som avviker från de typiska moderna ridhästarna fel? Vilken typ av rygg har era hästar som inte kan ha bomsadlar?

Hm, jag köper en bekväm stubben dressyrsadel, sedan åker jag ut och provar ut en häst för att passa in i min sadel, och får en lämplig ridhäst! :banana:
(de där andra anledningarna till vad vi väljer för häst det glömmer vi)

Vår kallblodstravare (som inte är inhandlad pga sitt utseende utan har en karriär som travhäst) rids för att få en starkare rygg och har extremt smal rygg/bomvidd. Han behöver något emellan ryggen och mig för att inte störa/trycka/irritera de muskler han har under träningens gång.
Bomlöst har funkat utmärkt!

Han reds sina första veckor med ryttare i en hyfsat passande flexibel bomsadel och fick tryck och ömhet i ryggen. Nu är han slät och mjuk i hela ryggmuskulaturen efter ett pass och även dagen efter.
Det funkar likssom inte att riskera sadeltryck på en travhäst som ska prestera max om ett tag och behöver all hållning o rörelsefrihet han kan få.

Tråkigt med de nyansfria åsikterna om att enbart hästar som avlats i generationer för att ridas på (militärt?) bör användas idag.. Är detinte lite därför många av oss hamnat i barockridningen, för att rida våra hästar så skonsamt o bra som möjligt. Trots att de inte skulle platsa i den moderna dressyrsporten... :confused:

DU har i mångt och mycket rätt och jag respekterar vad du skriver. När jag köpte honom som lösdriftskuse för tre år sedan hade han normal rygglinje och bredd och passade utmärkt i en vanlig standard bom. Jag hade inte köpt en häst med skum rygg som jag inte trodde skulle passa. Att sedan en femåring växer så väldigt mycket som han har gjort hade jag inte alls räknat med.
Slakthäst är vad jag tycker lite elakt att kalla honom. Han är en lika bra kompis som vilken annan häst som helst och funkar i min ridning och till mina behov uatn att behöva gå på sin absoluta maxkapacitet. Varken jag eller han kommer att satsa på OS så varför ha en häst för det ändamålet? Jag hade gärna specialbeställt sadel till honom om jag visste att han var klar nu, men eftersom jag inte är säker på att han har breddat klart ännu så får det vänta ett tag till.
Dressyrsadeln jag har nu likgger bra när han står still, men hur ligger den när han höjer ryggen vid arbete? Diskuterar gärna mitt varmblod, försvarar inte någon kroppsbyggnad åt något håll men vill gärna kommentera att många halvblod jag har sett är mycket sämre i rygglinje än vad han är och bara för att jag tycker om mitt varmblod innebär inte det att jag försvarar ridning på alla travare, en del är mer eller mindre lämpade. Kan vi samsas på den punkten?

Liknande trådar

Utrustning Förlåt att jag är tjatig... men det känns bättre att fråga lite för mycket än för lite... Freeformens stigläder fäster man ju med...
Svar
6
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka