Fredrik Steen vs Mats Odell

Sv: Fredrik Steen vs Mats Odell

Bra debattartikel! Fast jag spyr ändå på denna debatten, de enda som är för "kamphunds"förbud är hund okunniga personer.
Jag har aldrig träffat en hundmänniska med lite innanför hjärnan som har påstått att ett förbud vore bra, däremot hundkörkort osv. är de flesta vettiga för!
Jag hävdar också bestämt att min briard var mycket skarpare och hade mer potential att bli farlig än alla kamphundar jag någonsin mött. Jag valde redan förra valet att inte rösta på KD trots att jag tyckte de hade en hel del bra punkter pga denna frågan.

Mig veterligen är Fredrik S domare och uppfödare, vet inte när han blev expert på kamphundar. Jag tycker hans artikel är för svart/vit, att kamphundproblematiken bara skulle vara en ägarfråga tror inte jag.

Mig veterligen är Fredrik S domare och uppfödare, vet inte när han blev expert på kamphundar. Jag tycker hans artikel är för svart/vit, att kamphundproblematiken bara skulle vara en ägarfråga tror inte jag.

Inte när vissa av raserna har ex. erkänd könsaggressivitet och det avlas utan att ta hänsyn till det, för det "är rasen". Sen säljs dem som sällskapshundar till barnfamiljer som självklart önskar en hund som inte funkar ihop med andra hundar.. ;)

Ja och nej. Det är en ägarfråga därför att det handlar om människor som medvetet avlar på aggressiva individer och sedan utvecklar de egenskaperna hos sina hunder. En rasfråga tycker jag inte att det är i egentlig mening. Om vi ska utgå i från en viss ras potential att skada människor borde vi förbjuda allt utom knähundar. Schäfer, rottweiler, dobermann m.fl. går bort.

Det som behövs är seriös avel och seriösa hundägare.

Det finns många raser som säljs olämpligt till barnfamiljer.

Tycker du att staffen är olämplig som familjehund?

Det behöver faktiskt inte vara särskilt mycket svårare än så. En hundägare som är medveten om vad den har i kopplet kan till stor del undvika problem genom att inte försätta hunden i situationer den inte klarar av. I det läget är det svårt att bortse från att hundägaren spelar en avgörande roll.

Inte när vissa av raserna har ex. erkänd könsaggressivitet och det avlas utan att ta hänsyn till det, för det "är rasen". Sen säljs dem som sällskapshundar till barnfamiljer som självklart önskar en hund som inte funkar ihop med andra hundar.. ;)

Och då är det väl mycket riktigt ett hundägarproblem?

Ett dåligt inlägg med argumentationer på fjortisnivå, är vad jag ser.

Ska man följa hans resonemang, så vore det meningslöst att avla för att få fram vissa mentala egenskaper. För hundar av kampras är ju i otaliga generationer avlade för att i så stor utsträckning som möjligt vara framstående i att döda andra hundar/djur. Skulle dom därtill hörande egenskaperna plötsligt vara borta ur raserna? Skulle inte tro det.

Det stora problemet med kamphundsraser är inte att dom skulle vara aggresiva och flyga på folk till höger och vänster, utan att när det slår snett i deras omdöme, konsekvenserna blir oerhört stora. Och snett slår det, både mot folk och djur, vilket ingen som är insatt i hundar kan förneka. Om jag tvunget skulle välja, vore en hund av dom raserna de sista jag skulle välja att bli attackerad av, just för deras avlade egenskaper.

Att utmåla problemet som en ägarfråga, är rent löjligt. Visst ska hundägare vara kapabla att hantera sina hundar, men att "alla" ska kunna hantera alla slags hundar är en utopi. Hundägarvärlden består inte bara av hundexperter eller asociala individer med behov av penisförlängare, utan det stora flertalet är vanliga, normala personer som vill ha hundar för trivsel och glädje.
Skulle dessa avkrävas utbildning för olika raser, eftersom de flesta raser har olika egenskaper? Ett hundkort med 58 olika kombinationsmöjligheter, någon?

Förbud mot kamprashundar och dito blandningar? Ja, varför inte? Jag förstår inte inställningen hos dom som tycker sig behöva just sådana hundar (plus ett antal av övriga svåra raser). Det är ju liksom inte så att vi har brist på en massa hundraser av olika utseende, storlek och mentalitet och där man har en någorlunda säker allmännivå. Varför duger inte dom??

LIA

Ett dåligt inlägg med argumentationer på fjortisnivå, är vad jag ser.

Ska man följa hans resonemang, så vore det meningslöst att avla för att få fram vissa mentala egenskaper. För hundar av kampras är ju i otaliga generationer avlade för att i så stor utsträckning som möjligt vara framstående i att döda andra hundar/djur. Skulle dom därtill hörande egenskaperna plötsligt vara borta ur raserna? Skulle inte tro det.

Det stora problemet med kamphundsraser är inte att dom skulle vara aggresiva och flyga på folk till höger och vänster, utan att när det slår snett i deras omdöme, konsekvenserna blir oerhört stora. Och snett slår det, både mot folk och djur, vilket ingen som är insatt i hundar kan förneka. Om jag tvunget skulle välja, vore en hund av dom raserna de sista jag skulle välja att bli attackerad av, just för deras avlade egenskaper.

Att utmåla problemet som en ägarfråga, är rent löjligt. Visst ska hundägare vara kapabla att hantera sina hundar, men att "alla" ska kunna hantera alla slags hundar är en utopi. Hundägarvärlden består inte bara av hundexperter eller asociala individer med behov av penisförlängare, utan det stora flertalet är vanliga, normala personer som vill ha hundar för trivsel och glädje.
Skulle dessa avkrävas utbildning för olika raser, eftersom de flesta raser har olika egenskaper? Ett hundkort med 58 olika kombinationsmöjligheter, någon?

Förbud mot kamprashundar och dito blandningar? Ja, varför inte? Jag förstår inte inställningen hos dom som tycker sig behöva just sådana hundar (plus ett antal av övriga svåra raser). Det är ju liksom inte så att vi har brist på en massa hundraser av olika utseende, storlek och mentalitet och där man har en någorlunda säker allmännivå. Varför duger inte dom??

LIA

Det du lägger fram är väl främst baserat på rent tyckande och då ter det sig komiskt när du sedan påstår att han skulle lägga fram fjortisargument. Det han argumenterar för håller för en granskning till skillnad från ditt tyckande som främst verkar motiveras av ditt ogillande av vissa hundraser.

Det du också missar, kärnan i hans argumentation, är att han framhåller hundägarens ansvar. Att hundägaren har ett ansvar att lära sig tillräckligt mycket om sin hundras och förstå hur det kan påverka vardagen. En hundägare som är medveten om hundrasens mentala egenskaper kommer nämligen kunna undvika att placera hunden i situationer den inte klarar av.

Ska vi tala om skador så är det dessutom svårt att bortse från att en av de viktigaste faktorerna för hur stora skador som kan uppstå är hundrasens storlek. De flesta mindre raser med kampbakgrund kan alltså inte orsaka lika stora skador som hundraser som är betydligt större. Att det skulle slå snett mot både djur och människor med stora skador som följd är också intressant. Kan du nämna ett fall i Sverige där t ex en Staffordshire bullterrier svårt bitit en människa? Jag tror du kommer få svårt att göra det och rasen är i nuläget den fjortonde populäraste rasen i landet så det borde inte vara svårt att hitta exempel om nu hundrasen är så pass farlig.

Den likhet jag finner mellan dig och andra personer i den här trådens argumentation när ni argumenter mot att det skulle vara ett hundägarproblem är att ni framhåller att vissa hundägare saknar tillräcklig kunskap. Men är det inte främst ett hundägarproblem i så fall? Precis som Fredrik Steen påstår?

Senast ändrad:

Du kan ju ge förslag till mig om vilken ras jag skulle valt istället för min staffe eftersom det finns så många som är bättre enligt dig.
Jag ville ha en liten, korthårig, sund hund med aktivitetsbehov i nivå med aktiv sällskapshund. Den skulle tåla att umgås med en 60 kg hund. Den skulle vara barnvänlig och glad i människor. Vi jagar inte så ingen jakthund.

Det klarar du säkert utan min hjälp.
Alla raser tål att umgås med 60 kg hund, de flesta är också barnvänliga och glada i människor, så varför ser du problem där?
Varför kan man inte ha jakthund om man inte jagar?

LIA

Eftersom hunden är framavlad för att jaga och du kommer aldrig kunna uppfylla hundens behov utan att jaga. Enda anledningen till att ha en jakthund som inte jagar är om den har något fysiskt fel, annars lider den.

Sen tror jag carolininen menar umgås så som i att klarar av att leka tillsammans med och alla raser klarar inte av att leka med en hund på 60 kg, det beror helt på hur hunden leker. Och långt ifrån alla raser är barnvänliga, det beror helt på ägaren och barnen.

Men oj, som att prata med en vägg.
Om du anser att alla raser är barnvänliga, och då menar jag trivs med barn, att alla hundar tål att umgås med en 60 kg hund utan konstant övervakning och att man gott kan skaffa jakthund utan att jaga... Ja då är det ju inte så lönt att diskutera med dig. Jag undrar bara på vilka premisser du skaffade hund...

Det klarar du säkert utan min hjälp.
Alla raser tål att umgås med 60 kg hund, de flesta är också barnvänliga och glada i människor, så varför ser du problem där?
Varför kan man inte ha jakthund om man inte jagar?

LIA

Dumheter. Håller inte med om en enda sak du skriver i det här inlägget.

Jag vet att det förekommer könsbunden aggressivitet i vissa bullhundar, men detsamma skulle jag påstå om många andra raser. Ungefär varannan terrier av hankön jag träffar (cairns, westies, JRT) ogillar andra hanar. Jag har inte hört någon argumentera för ett terrierförbud.

Där vi bor finns det både staffar, amstaffar och bullterriers. Vad jag vet har ingen av dem anfallit någon hund. Däremot finns här ett par jäkligt otäcka schäfrar som har skadat flera andra hundar och en extremt läskig (och gigantisk) rottishane. Mina hundars ärekefiender är två kinesiska nakenhundar (!) som helt oprovocerat har hoppat på mina tre gånger. Och då menar jag att de har kommit springande från sin matte 150 meter bort för att gå till attack.

Baserat på min personliga statistik borde man förbjuda schäfrar, rottisar och nakenhundar. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 989
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka