Fredrik Steen - om att inte säga "nej"

MissourisTopsanna

Trådstartare
Fick just hem en tidning, hundsport. Läste en artikel av Fredrik steen -om att inte säga "nej".

Någon som läst den? Vad tycker ni angående detta? :) Alla har olika åsikter och jag tror inte att det ena är sämre eller bättre än det andra. Vart bara nyfiken om vart andra står och tycker :)

Här är en del av den på internet men inte allt som står i tidningen.

http://fredriksteen.se/component/co...geri-lurendrejeri-eller-aer-det-bara-okunskap

Sv: Fredrik Steen - om att inte säga "nej"

Jag orkar inte läsa, men det är knappast FS påfund. Vet att Inki Sjösten jobbar ganska mycket för att man ska byta ut nej mot andra ord. Man kan ju ofta använda stanna, hit eller släpp i stället till exempel. Det handlar om att byta ut sitt eget tankesätt oftast.
Sen är ju nej ett brytkommando, men som sagt, ofta kan man byta ut det mot något annat.

Jag orkar inte läsa, men det är knappast FS påfund. Vet att Inki Sjösten jobbar ganska mycket för att man ska byta ut nej mot andra ord. Man kan ju ofta använda stanna, hit eller släpp i stället till exempel. Det handlar om att byta ut sitt eget tankesätt oftast.
Sen är ju nej ett brytkommando, men som sagt, ofta kan man byta ut det mot något annat.

Ja jag använder ofta stanna och sådana ord för att bryta saker eller tillrättavisa. Men ibland vid vissa tillfällen dyker ett skarpt nej upp då jag tycker att något är oacceptabelt som hunden vet själv om eftersom den fått lära sig detta. Tycker absolut inte att man ska börja använda nej helt tiden i vardagen, för då är det bara vilket kommando som helst. Dock använder jag som sagt ordet nej ibland. :) Sen tycker jag att all träning ska vara positiv med enkla tillrättavisningar utan att vara negativ. Men jag själv använder som sagt nej ibland.

Sen är det lätt att nej dyker upp för ofta. För i våra huvuden är det självklart vad nej betyder! Vet att jag ofta får säga till mina föräldrar eller pojkvän när dom säger nej för minsta lilla. Även jag säger automatiskt nej ibland när det är det första som dyker upp i huvudet och ångra mig sen :)

Du behöver nog läsa den om du ska kunna kommentera den. :) Den handlar inte om att byta ut nej utan om att använda nej överlag.

Jag tycker artikeln är bra och förstår mig inte på de som tror de kan uppfostra en hund utan att lära den nej.

Vad jag tror att det alldeles för lätt går mode i en del saker, som t.ex dieter och hundträning, och när en trend blir för stark blir den nästan som en religion, och somliga människor verkar förlora förmågan till kritiskt tänkande och vanligt sunt förnuft.

Jag jobbar i och för sig helst själv med positiv förstärkning, men är det så att hunden hittar på något som utsätter den för fara eller som är väldigt irriterande för omgivningen; nog farao säger jag ifrån. Detsamma gör min gammelhund när valpen hänger sig i hans öron. Och eftersom valpen verkar älska både mig och gammelhunden, så tror jag inte att några enstaka tillsägelser skadar henne det minsta.

Beteenden som att bita i elsladdar, hoppa ur bilen utan kommando, tugga alltför mycket på folks händer och fötter, (särskilt när det gäller barn), hoppa och bita i sitt eget och andras koppel etc. är inte acceptabla, och det är bättre för valpen att lära sig det från början, så kommer den att få ett mycket roligare liv framöver.

Däremot bryr jag mig mindre om att hon stjäl alla mina skor och lägger dem överallt i hela huset, så länge hon bara bär runt dem, och inte biter sönder dem. :)

Men ibland vid vissa tillfällen dyker ett skarpt nej upp då jag tycker att något är oacceptabelt som hunden vet själv om eftersom den fått lära sig detta.

Det tycker jag är det stora problemet, jag skulle vilja påstå att sju av tio hundar inte har lärt sig vad vi menar med "nej". Det nejas hit och dit tjogotre gånger i minuten, men föraren tar aldrig igenom sitt "nej!".

Själv lär jag gärna ut brytord på mina kurser, men ogärna "nej" då det blivit uppnött från det valpen gjorde entre i huset.

Ja, lite så tänker jag också.

Jag är väldigt för att använda positiv förstärkning och utsläckning för inlärningen. Oftast funkar det bra. Men det finns också situationer då jag på annat sätt visar hunden vad jag vill. Om mina hundar t.ex. vill gå fram till maten innan jag har sagt varsågod, eller om någon av dem försöker stjäla av den andra, så nog sjutton säger jag till. Det är inte ett straff, utan en form av kommunikation. Vet inte varför just det skulle vara så förbjudet.

*kl*

Jag tycker han sköt sig själv i foten när han jämförde med barnaga.

Skulle han ta tag i sitt barn så som jag sett honom ta tag i en valp på en exempelfilm så hade han fått polisen på sig. En "tillrättavisning" på ett barn är i värsta fall att lägga till en hårdare ton, lyfta upp barnet och hålla i det tills det lugnar ned sig eller att sätta sig ned och säga "det där är inte ok". Det är inte att sätta ett halsband på ungen och rycka tag i det eller ta tag i barnets arm och rycka.

Att säga nej är en sak. Det kan göras på olika sätt med olika betydelser bakom. Att vara fysisk så som han är med hundarna är faktiskt en helt annan.

Jag håller med! Just det där att man inte under några omständigheter får korrigera på (vissa) kurser är något jag är tveksam till. Det är en sak att all inlärning ska vara positivt betingad, att hunden ska ha roligt och att hårda och smärtsamma bestraffningar ska vara ett big no no. Men att helt plocka bort möjligheten att ens verbalt tala om för hunden att den gör fel tror jag blir jättetokigt i många fall.

Jag är inget egentligt fan av FS, men tycker att artikeln i det stora hela var vettig.

Kan bli galen på sånt där trams, att man inte så få använda "Nej". Det är knappt så man får säga "nej" eller "inte" till barn idag heller. Vårt samhälle styrs av någon konstig syn på att allt ska vara så otroligt positivt..

Även om man byter sitt brytkommando och använder "stol" istället så har ju orden samma betydelse.. Om man nu väljer att säga "stol" glatt eller argt är väl upp till ägaren.

Själv använder jag "Nej" i vardag och träning. Mina hundar behöver svart och vitt, tydliga regler och även tydlig information. Att låta min Beauceron gissa sig till rätt saker vore katastrofalt med hans stressnivå.

Du behöver nog läsa den om du ska kunna kommentera den. :) Den handlar inte om att byta ut nej utan om att använda nej överlag.

Jag tycker artikeln är bra och förstår mig inte på de som tror de kan uppfostra en hund utan att lära den nej.

Jag begrep ingenting av artikeln. Jag tycker han gör en höna av en fjäder. Hur många fostrar sina hundar utan att säga nej/utöva förbud för vissa beteenden?

Jag har inte stött på någon i alla fall, utan de hundägare jag mött genom alla år har alla haft ganska bra kontroll på sina hundar. Positiva, visst, men ganska bestämda över vad man vill att hunden skall göra/inte göra.

Men det är ju inte det Fredde menar. Han menar att det är fel att INTE säga nej.
Han skriver om hundägare som gått kurser där det varit förbludet att säga nej till hundarna och man måste vänta ut dem och så vidare och det är "mode" att inte få korrigera och att man bara ska vara glad och positiv hela tiden.

TS
Jag håller med honom och tycker det var vettigt skrivet.

Det var jag som fattade TS fel.

Iaf, no big news. Jag är ju själv en sån som använder korrigeringar och inte skäms för det, men försöker undvika nej hit och dit just för att när jag väl använder det ska det betyda NEJ.

Hur många gånger hör man inte "neeeeej sitt", "neeeeeej hit". Hur jäkla svårt är det att säga "sitt" direkt liksom:confused:

"Nej" är ett överanvänt ord som inte betyder ett skit för iaf 80% av hundarna i landet.

Jag tycker inte att han överdriver. Jag vet att det finns kurser där det är förbjudet att säga nej och korrigera och jag har ett par vänner som tränar på det viset.

Jag har också gått på en skola och haft en lärare som anklagade mig för misshandel av min hund när jag petade henne i sidan för att hon stod och spände sig mot en annan hund. Läraren menade också, på allvar, att om hunden står på bordet och äter ens kvällsmat så ska man inte säga nej och ta bort hunden. Man skulle enligt henne vänta tills hunden gick ner självmant och berömma när den var på golvet. Man fick aldrig, aldrig någonsin visa missnöje på något vis.

Så dom finns!

Men det är ju inte det Fredde menar. Han menar att det är fel att INTE säga nej.
Han skriver om hundägare som gått kurser där det varit förbludet att säga nej till hundarna och man måste vänta ut dem och så vidare och det är "mode" att inte få korrigera och att man bara ska vara glad och positiv hela tiden.

TS
Jag håller med honom och tycker det var vettigt skrivet.

Ja? Jag har läst texten och förstår den fullt ut.

Då missuppfattade jag dig. Förlåt.
Men när du började prata att byta ut nej mot andra ord som endel andra gjorde så trodde jag att du också missuppfattade vad tråden handlade om.
Det var inte meningen

Det tycker jag är det stora problemet, jag skulle vilja påstå att sju av tio hundar inte har lärt sig vad vi menar med "nej". Det nejas hit och dit tjogotre gånger i minuten, men föraren tar aldrig igenom sitt "nej!".

Själv lär jag gärna ut brytord på mina kurser, men ogärna "nej" då det blivit uppnött från det valpen gjorde entre i huset.

Ja, det blir väldigt mycket nej hit och dit eftersom vi själva växt upp med nej hit och dit. :) Jag försöker att inte använda det vid små saker, men ofta så är faktiskt nej det första ord som kommer. Och sen slår man sig för huvudet och tänker "nej, nu tjatade jag det där ordet igen, istället för att bryta eller distrahera" Man borde hitta ett ord för "nej" som inte dyker upp i huvudet på en själv bara sådär. Utan att man själv måste tänka efter innan man ropar det. För jag tycker att det bara ska ske vid tillfällen som är HELT oacceptabla och inte vid småfel.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 895
Senast: Palermo
·
S
Utrustning Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny. läste "debatten" angående pessoaselen i en... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 032
Senast: Picazzo
·
C
Övr. Hund Idag skulle jag hämta ett paket på Posten (Lantmännen här i byn) och tog hundarna med mig i bilen. När jag hade hämtat mitt paket och...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Mirre
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 203
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna