franskt blod....

Sv: franskt blod....

Jag var aldrig framme till själva gården. Staketen vid vägen såg ut som alla andra i Normandie. :D

Håller med dig om att det är fint i Normandie, om det blir tid över ska jag dit en sväng i slutet av januari igen... :angel: :D

Senast ändrad:

Hade du dina hästar på Skutnabbs (gamla) gård då? Eller hade Korvenoja egen gård? I ronden stod att Skutnabb hade Korvenojas hästar på sin gård... Hmmm, jag blev rätt rörig nu va? :D

Vem var ansvarig för unghästträningen där du hade dina? Bara nyfiken... ;)

solros skrev:
Hade du dina hästar på Skutnabbs (gamla) gård då? Eller hade Korvenoja egen gård? I ronden stod att Skutnabb hade Korvenojas hästar på sin gård... Hmmm, jag blev rätt rörig nu va? :D

Vem var ansvarig för unghästträningen där du hade dina? Bara nyfiken... ;)

Jag blir osäker...men visst hade korven en egen gård....dom som hade grabbarna heter Per o Laila Ödegård(fast på norska :D )
Dom har även haft på irland innan dom packade o drog till frankrike,,,
equire trotting eller nåt heter det...

Min märr är ju uppfödd av Kjell Nilsson , han hade ju stuteri i normandie och bor tydligen granne med tarzan nu..(kjell pendelbor i sverige o frankrike nu och har avvecklat avelsdelen, jag fick ju hans sista sto ;) ) fast jag har uppfattat att han även har hus längre södeut(Nice) också....

Mina hästar åkte ner dec 00 och då hade dom haft 2 eller 3 kullar där innan......

Senast ändrad:

Grängesberg skrev:
Denne lille Speedy Ola blev väl en duktig hopp ponny?
Har för mig att den tävlat LA i alla fall.

WOW...va kul att höra...för det var ju ponnystorlek på honom :D :D

Hihi...Han VANN igen...Black Flyer...nu på 1640 som jag absolut inte trodde var hans distans..... :bow: :bow: :bow:

Vad månde detta bliva......och lärlingskörd, han är allt annat än lättkörd vad jag har hört...

Ja..
Kollade lite och han hade placering i nov 02 i LA(3:a) tävlandes för Hudiksvalls R & PK samt lite andra liknande resultat.
Har dock inte hittat något efter det men han var ju född 1985 också..

Hade den tävlat trav också?

Nej det har han inte, han var ganska så talanglös travare :D typisk fransk i travet och dom har ibland svårt att hålla aktionen....men han var iallafall fin att titta på...ädel fast han var så liten...tror knappt han var 150 engång.....

Tävlar han hoppning som ponny så borde han ju inte vara mer än 148 cm… :angel: :D

Roligt att din märrs avkomma går så bra! :d

Nähe....Kan inte sånt så bra :angel:

Men jag har för mig att han var 43-45 nåt...pyggaliten

Jag tycker det är duktigt! :) För stor häst är det 120 cm. Är lite osäker för höjden för D-ponny, som han är, 110 cm kanske? Tror inte att man har indelningarna LB, LA o.s.v. längre. Lätt A var klassen under MSV.

solros skrev:
Ja, jag gillar franskt! :bow:

Blandningen amerikanskt/franskt har väl visat sig passa "den svenska modellen" bäst.

Men vad skrev jag nu? Rasblandning? Hmm... måste kanske lägga mig i tråden om avelsmarodörer på gnägg lite :angel: . Humelibuman skrev att hon aldrig sett någon bedriva seriös "blandrasavel".... Det har jag. Massor av uppfödare och avelexperter både i Sverige, övriga Europa förespråkar just blandavel... Halvfranske Revenue är just såld till USA som avelshingst...

Jag betäckte en halvfransk märr med Deliberate Speed... och du tog din egen ej godkände ( :eek: ;) ) hingst av amerikansk stam till ett franskt sto... Vad är vi då? Oseriösa avelsmarodörer? :confused:
JAHA!!! Här pratar vi bakom ryggen ser jag... :p
Blandras avel är inte för mig att korsa frankt travblod med amerikanskt!
Det är att korsa 2 raser som är framavlade för olika ändamål just för att avla fram en skogsmulle... Inte att blanda in raser för att göra befintlig ras ännu bättre.. Alltså genomtänkt och långsiktigt avelsarbete!

Nänänä....vi trodde inte du skulle titta in HÄR :rofl: :rofl:

Visst Äääär vi genomtänkta i vårt avelsarbete :angel:

solros skrev:
Ja, jag gillar franskt! :bow:

Blandningen amerikanskt/franskt har väl visat sig passa "den svenska modellen" bäst.

Men vad skrev jag nu? Rasblandning? Hmm... måste kanske lägga mig i tråden om avelsmarodörer på gnägg lite :angel: . Humelibuman skrev att hon aldrig sett någon bedriva seriös "blandrasavel".... Det har jag. Massor av uppfödare och avelexperter både i Sverige, övriga Europa förespråkar just blandavel... Halvfranske Revenue är just såld till USA som avelshingst...

Jag betäckte en halvfransk märr med Deliberate Speed... och du tog din egen ej godkände ( :eek: ;) ) hingst av amerikansk stam till ett franskt sto... Vad är vi då? Oseriösa avelsmarodörer? :confused:
Tillhör också de "oseriösa avelsmarodörerna" :D , men vi är i fint sällskap. De franska hästarna nuförtiden är ju betydligt mer rentravande än de var förr och psyket varierar precis som bland amerikanerna.
Vi har fått lite blandad kompott, en med det typiskt franska "skuttsteget" (Arnaqueur -Spotlite Lobell) :bump: .......men skalle finns....och humör :devil: . Fick en efter Ganymede som föddes som en illbatting medan övriga med inslag av franskt blod har varit trevliga som små i alla fall (Himo Josselyn-, Foreign Offiice-, Lurabo och Ulf D'Ombreeblod.)
Tycker inte att man kan generalisera utan att man måste se till de enskilda individerna när man väljer hingst till sitt sto.

martha skrev:
Nänänä....vi trodde inte du skulle titta in HÄR :rofl: :rofl:

Visst Äääär vi genomtänkta i vårt avelsarbete :angel:
Nä ja förstod väl det... Så typiska att hoppa på mig när jag inte är här och kan försvara mig! :mad:

Genomtänkt, Javisst! Det är ju vi som för rasen framåt.. :angel: Säger jag som har helamerikanskt överallt...
Kanske ska betäcka Humlan med en krokodil? Då har jag verkligen för Humlerasen framåt och tillverkat en ny RAS.. ;)

Men hallååååå Humelibumlan......vi var och skulle hälsa på dig när Humlan kvalade men du behagade inte infinna dig.....grattis i alla fall !!!!

lsz skrev:
Tillhör också de "oseriösa avelsmarodörerna" :D , men vi är i fint sällskap. De franska hästarna nuförtiden är ju betydligt mer rentravande än de var förr och psyket varierar precis som bland amerikanerna.
Vi har fått lite blandad kompott, en med det typiskt franska "skuttsteget" (Arnaqueur -Spotlite Lobell) :bump: .......men skalle finns....och humör :devil: . Fick en efter Ganymede som föddes som en illbatting medan övriga med inslag av franskt blod har varit trevliga som små i alla fall (Himo Josselyn-, Foreign Offiice-, Lurabo och Ulf D'Ombreeblod.)
Tycker inte att man kan generalisera utan att man måste se till de enskilda individerna när man väljer hingst till sitt sto.

Nu börjar jag känna mig mobbad! :eek:
Tycker du nästa säsong ska fundera på att tillföra lite fjording i dina avkommor... :angel:

..inte när hon SKULLE vara på fstad heller...lurade ner mig i det skitvädret å allt...så var hon KVAR hemma :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka