franskt blod....

Sv: franskt blod....

Hmmm...fyra vinnare och en tapper 2:a med franskt blod blev det idag på V7:an :bow:

Indian Trail skuttade ju kapabelt runt banan gott gåendes idag :D

Jag har en franskt sto efter Fadet och Net Profit som morfar...
Hon är helt underbar :)

Jag hade en gång en liten grabb efter Fadet..och mamman var syster med Wiretapper...han hade bläs o strumpor...jättefin...men talanglös travare...Speedy Ola var hans namn :D

Ja, jag gillar franskt! :bow:

Blandningen amerikanskt/franskt har väl visat sig passa "den svenska modellen" bäst.

Men vad skrev jag nu? Rasblandning? Hmm... måste kanske lägga mig i tråden om avelsmarodörer på gnägg lite :angel: . Humelibuman skrev att hon aldrig sett någon bedriva seriös "blandrasavel".... Det har jag. Massor av uppfödare och avelexperter både i Sverige, övriga Europa förespråkar just blandavel... Halvfranske Revenue är just såld till USA som avelshingst...

Jag betäckte en halvfransk märr med Deliberate Speed... och du tog din egen ej godkände ( :eek: ;) ) hingst av amerikansk stam till ett franskt sto... Vad är vi då? Oseriösa avelsmarodörer? :confused:

Huamejjen....men min Vackra är faktiskt godkänd....på sin EGEN gård :rofl:

Naaa, det där med korsningar övht bryr jag mig inte om....vill man korsa...så varför inte?

Och vi korsade ju förr med fullblod......norskarna med araber o Döle(kallbloden)

Däremot skall man väl inte betäcka PuckoHilda med IdiotHarry ÄVEN om det är renrasavel...... :angel:

:rofl:

Okej då! ;)

Men är PuckoHilda verkligen puckad tycker jag vi tar henne ur aveln... och IdiotHarry får snart nobben av uppfödarna om han nedärver sitt "intellekt" :D .

Jag har faktiskt träffat en Riktig IdiotHarry.....en hbl hingst GDK i Aveln :crazy:
Undrar hur många Hildor han fick......

Han betäckte allt som kom i hans väg..t ex 245:or och rundbalar :eek:

åh va glad jag belv att få höra lite synpunkter, och morfars länken var ju jättespännande!!!!!!! tack tack tack :banana:

vilka franska hingstar menade du som alla (utom Jag!!) visste var lite "goa i boet?"

Angående korsningsaveln måste jag tillägga att jag är helt enig med er!!!

/ glad Cusan

nja...foreign office är väl ingen höjdare direkt...men franskt...iallafall förr...kan ju bli lite kokobello om det ställdes lite för höga krav på dom....iofs så är det ju så med alla hästar, men franskhästarna svarade med att bli RIKTIGT dumma....

Numer är det ju bättre även på den sidan..men F.O 's avkommor är inte så roliga faktiskt....(även om det säkert finns vettiga där med.....men jag har aldrig träffat på nån sån )

Då tycker jag att du ska träffa min :D en 4-åring efter
Foreign Office. Riktigt trevlig (tycker jag :angel: ). Så har vi ett års föl efter samma hingst :) den verkar inte vara så dum än så länge men det visar sig väl senare :smirk:

Liten fråga om travhingstar, finns de upplagda någonstans på nätet? Vet inte namnet på hingstarna jag söker men en lär finnas i Bollnäs.. ngn som kan hjälpa till?!
Blodbanken verkar inte kunna hjälpa mig... Vill ha dem efter stationeringsort!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att man generellt kan säga att franska hingstar ger sämre psyke än amerikanska. Som jag skrev innan, jag anser att franska hingstar lämnar hästar som tål lite mer. Kom ihåg att det inte är de bra fransmännen som funnits tillgängliga i Sverige innan listhingstarna kom, för de har sparats i Frankrike för fransk avel…

Jag vill egentligen inte "hänga ut" någon hingst här… det är inte riktigt rättvist. Men kan nämna ett par som inte är någon hemlighet… Ta INTE Dahir de Prelong till en hisping märr, och inte Echo heller… Detta är två fina hingstar som helt klart lämnar konkurrenskraftiga avkommor men (grov generalisering följer) avkommorna kan inte precis anses vara helt stabila i psyket i alla lägen…

Vad gäller Tibur så var han väl kanske ingen topphingst egentligen? Jag är ganska säker på att det fanns dussintals franska hingstar som hade lämnat lika stora (eller större) spår i svensk avel om de hade kommit hit vid samma tidpunkt som han. Han bidrog med det franska blodet, som gav lite styrka och därmed bra resultat. Hade det varit en annan hingst som inte hade nedärvt aktionsproblem i lika stor utsträckning hade vi kanske haft ännu bättre hästar idag. Och inte lika mycket fördomar mot "de franske"… :)

Det har du visst gjort..En trevlig "officerare" var ju Officer blågul.
Snygg, smart och lätthanterad..ju :d

Fast du har även träffat avarterna.. :angel:
Vi har 5 raka efter FO och en Self Confidentmärr...
Men i höst, efter avskiljning så är det slut på just den "blandningen".. :devil:

AM

Jodå...dom kan väl kanske vara kul....ända tills dom börjar tävla :angel:

Nä, men det finns säkert trevliga avkommor efter honom med...bara det att jag aldrig träffat nån :D

Hihi...Echo o min fölmärr har samma pappa...:D

Men snällare o trevligare än min märr finns nog inte....hon är så snäll så man tror att hon är sjuk......eller NH tränad :rofl:

Tur att jag är travexpert så ni får lite hjälp när ni inte kan... :banana:
Ni skulle inte få mycket gjort annars.. :)

Jagärbäst..jagärbäst..jagärbäst... :angel:
Nåt mer ni behöver hjälp med?? Va?va? :angel: :angel:

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka