från travet till landsvägen!

S

Sombra

HEJ
Jag har en 16 årig kallblodstravare som jag tidiagre bara ridit på, nu är jag dock i startgroparna att börja köra henne, jag har tömkört flera gånger och hon lyssnar bra.
Det var lääänge sedan hon gick på travet, men jag undrar om någon har erfarenhet av att "landsvägsköra" en häst som tidigare bara körts på trav och om det i så fall är något jag bör tänka på när vi nu till vinterna ska ut på vägarna!?!
Jag är lite nervös, så alla tips är jättevälkomna!

Sv: från travet till landsvägen!

Men Gud va roligt med en till dom jag.
Jag har också ett kallblod, Trollfot 16år, haft honom som ridhäst, de är 6år sen han blivit körd sist, och nu har jag köpt mig en rissla och en tärnsjö sele och tänkte börja köra honom, jag har börjat med att tömköra honom en del, sen tog jag skaklarna från risslan och drogdom, la en planka där bak och kopplade på en rattkälke som jag suttit på och övningskört honom. de som är så lustigt ät att Trolla är super pigg när jag rider, bromsen fungerar inte alltid men när jag tömkör och kör honom är han nästan lat. tänkte dra premiären idag och köra med rissla, har plogat upp en stor äng vart jag tänkte testa nu första gångerna, men får se om de blir idag, vi har 27minusgrader så. men lycka till, hoppas jag får lite uppdatering om hur de gick sedan!

OJ va spännande!
Det var en bra idé att först starta med att bara dra skacklarna.. det ska jag prova imorgon! Här är det bara minus ett! rena sommarvädret ! Berätta hur det går!

Det har gått jätte bra, jag är så nöjd.:banana:
Har kört några gånger nu på ängen vid stallet, inte vågat mig ut än på vägarna, hoff i lördags välte risslan, jag råkade köra in i en plogvall, hoff första tanken var att nu jäv-a sticker han, men nix pix killen stannade och tyckte säker nått kändes fel, så jag välte tillbax den och körde vidare! Trodde inte riktigt att de skulle gå och köra honom då när tanken på körning föll mig in, eftersom han är så pigg. men de går jätte jätte bra. hur går de för dig??

HA!
Det går bra för mig också!
Det är bara att konstatera att vi har två guldklimpat till hästar!
Jag provade i fredags och det började inte så bra... När jag fått på den TUNGA selen och skulle leda ut en annan häst ur stallet fick min lilla fröken spader och ryckte sönder grimman och kom efter... Hon gör sånt ibland... men så lugnade hon sig och jag fortsatte. Hade tänkt att bara gå runt lite på ridbanan och jag fick hjälp att spänna för rockarden, så pang! Va hon som en annan häst. HELT KOLUGN!
Jag ledde henne först ett varv och det gick så bra att jag hoppade i vagnen och hon va bara så go! Hur duktig som helt! Så jag körde ut på grusvägen och tog en runda, utan någr problem, förbi de andra hästarna i hagen. Så mötte jag en granne och stannade och pratade en stund och hon bara stod och väntade! Helt otroligt! Nu längtar jag till helgen då jag ska prova igen! Jag tror att det är så tydligt för gamla travare att när selen och vagnen är på så arbetar dem och då är det bara att lyda! För min tjeje är inte sådan alltid... långtifrån!
Målen är att kunna köra till midnattsmässan på julafton! Vi får väl se!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 851
Senast: Smulu
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka