Från trav till skritt

T

Tinttu

Jag är nybörjare och rider på ridskola.

I går försökte min ridlärare förklara för mig något jag inte begrep och som vanligt är tiden för liten att diskutera sådant efter lektionen så jag vänder mig hit i stället.

Jag rider en skumpig häst i traven. Rider henne hyfsat bra nuförtiden men har fortfarande problem att sitta ner i traven utan att dunsa runt på ryggen. Tillexempel när vi ska ner till skritt från lättridning trav.

Min ridlärare sa att:
- jag kan stå i nedsittningen för att ta bort dunsandet för hästens skull, helt okej tycker jag och det fungerar

- att jag dunsar runt på hästens rygg i nedsittningen för att min egen rygg är stel

Det är det sista jag inte kan förstå hur hon menar.

Och vad kan jag göra för att komma till rätta med det problemet?
Vad kan jag träna hemma borta från hästryggen och vad kan jag göra under själva ridningen?

Tacksam för all hjälp
Tina

Sv: Från trav till skritt

Du kanske koncentrerar dig på att vara rak i ryggen så pass att du förlorar följsamheten i andra kroppsdelar?

SÅ svårt att säga utan att se dig. Och svårt att säga även OM man ser eftersom allt inte syns.

Att sitta ned i trav har det skrivits många spaltmetrar om och det finns många olika sätt att tackla problemet. Detta är bara ett av dem:

När du riderr. Försök känna takten. Var själv extremt "lösgjord" i dina höfter. Du kan tänka att du rider lätt i varje steg, dvs att din högra höft/sittben möter sadeln när hästens höger ben tar mark och att vänster höft/sittben möter sadeln när hästens vänstra ben tar mark.

Att träna på detta utan häst. Sätt dig på en stol där du når ned till golvet med bägge fötterna. Lätt bredbent. Rak i ryggen. Lyft växelvis höften/sittbenet från stolen. Långsamt i början och snabbare när du fått in känslan. Såsmåningom kan du göra det lika fort som en häst travar. Du får inte börja luta ryggen, varken framåt eller åt sidorna.

Stretcha insidan av låren alltid. Gärna både innan och efter ridpasset.