Från procent till gram ?

G

Gyllene

Hur räknar man om det som står i procent i foderanalysen till gram?

Sv: Från procent till gram ?

% är hundradelar och gram är tusendelar så du tar helt enkelt siffran i % gånger tio (sätter en nolla bakom)

5% är 50g, 7,5% är 75g osv

Mysko:confused: De måste räknat fel..

För;

0.5% i decimalform är 0.005 och för att få fram hur många gram det är per kilo så gångrar man 0.005 med 1000g, vilket blir 5 g..eller är jag helt ute och cyklar?
Det blir ju som det står i ett tidigare svar, gånger 10 -> 0.5% x 10 = 5

Det står fel vad gäller %-satsen, men rätt vad gäller gram. (Är i foderbranshen och har tittat på säckarna)

Alldeles rätt. Så blir det då man räknar om från % till gram.

Du måste ju ta procenten i förhållande till vad den vikt som står angiven. På ett kilo blir fem procent femtio gram. På två kilo hundra gram osv.

Du måste ju ta procenten i förhållande till vad den vikt som står angiven. På ett kilo blir fem procent femtio gram. På två kilo hundra gram osv.
Jag utgick att hon ville veta per kg. Det är självklart att man får ta det gånger så många kg som man vill ge hästen.

Men procenten och vikten anger ju inte samma sak :confused:? Råprotein och smältbart råprotein är inte samma sak, därför kan det ju inte vara samma siffror.

/AA

Haha..

Jag frågade precis denna fråga till min sambo för några dagar sen. Vilken tur att det inte bara är jag som inte hajar:-)

/ Lavinia

Men procenten och vikten anger ju inte samma sak :confused:? Råprotein och smältbart råprotein är inte samma sak, därför kan det ju inte vara samma siffror.

/AA

Hel rätt. Råprotein och Smältbart protein är inte samma sak, så då kan man inte räkna om på detta sätt. Är det samma någonstans?

Nu hänger jag inte riktigt med :confused:

Jag ville ju veta hur man räknar om från procent till gram, om t.ex. fosfor bara står i %. Fick ju förklarat också så nu fattar jag, o det stod tydligen fel i foderanalysen.

Liknande trådar

Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka