zitasmatte
Trådstartare
Har sökt efter liknade forum men hittar inget men har jag missat så ber jag om ursäkt!! Jag har en "gammal" travare hemma på foder som jag håller på att rida till. I ca 7 månader har jag enbart skrittat honom å longerat honom i trav. Han är jätte samarbetsvillig å duktig. Lyssnar bra. Har ett jätte lugnt å fint´skritt å går jätte bra i form! Är faktiskt riktigt imponerad av han. Har tränat mkt på att klättra och att gå runt stenar å träd i skogen. Då jag ej har nån tillgång till ridbana så har jag enbart tränat i skogen å efter grusvägar. För ca 1 månad sen tyckte jag att de var dax att börja trava med han men då är de ett "problem" å de är att han kommer in i nån slags passgång/tölt ( är dålig på att bedömma va de är ) innan han kommer in i travet som blir jätte snabbt å ryckigt. Slänger å far mkt med huvudet. Jag hade ju tänkt att typ trava kanske 15 steg å sen skritta lika många för att han ska få ett lugnare trav men hur gör man när han passar för en bra bit? Vill ej nå gärna driva på han hårdare heller för att komma in i travet för då går de sååå snabbt. Han kanske passar 15 steg innan han kommer in i travet. Då brukar jag låta han trava en bit sen skrittar vi en bit å sen samma sak,då blir de pass en bit igen innan han travar. Kan man fortsätta så ändå eller måste man driva på han så han travar så fort som möjligt? Jag håller som sagt till efter en otrafikerad grusväg. När han longeras så passar han inte. Kan de vara bra att använga gummiband i början så han håller still huvudet? Jag försöker verkligen att ha så lösa tyglar på han som möjligt för att de ej ska bli så ryckigt för mig med.