från passgång till trav

zitasmatte

Trådstartare
Har sökt efter liknade forum men hittar inget men har jag missat så ber jag om ursäkt!! Jag har en "gammal" travare hemma på foder som jag håller på att rida till. I ca 7 månader har jag enbart skrittat honom å longerat honom i trav. Han är jätte samarbetsvillig å duktig. Lyssnar bra. Har ett jätte lugnt å fint´skritt å går jätte bra i form! Är faktiskt riktigt imponerad av han. Har tränat mkt på att klättra och att gå runt stenar å träd i skogen. Då jag ej har nån tillgång till ridbana så har jag enbart tränat i skogen å efter grusvägar. För ca 1 månad sen tyckte jag att de var dax att börja trava med han men då är de ett "problem" å de är att han kommer in i nån slags passgång/tölt ( är dålig på att bedömma va de är ) innan han kommer in i travet som blir jätte snabbt å ryckigt. Slänger å far mkt med huvudet. Jag hade ju tänkt att typ trava kanske 15 steg å sen skritta lika många för att han ska få ett lugnare trav men hur gör man när han passar för en bra bit? Vill ej nå gärna driva på han hårdare heller för att komma in i travet för då går de sååå snabbt. Han kanske passar 15 steg innan han kommer in i travet. Då brukar jag låta han trava en bit sen skrittar vi en bit å sen samma sak,då blir de pass en bit igen innan han travar. Kan man fortsätta så ändå eller måste man driva på han så han travar så fort som möjligt? Jag håller som sagt till efter en otrafikerad grusväg. När han longeras så passar han inte. Kan de vara bra att använga gummiband i början så han håller still huvudet? Jag försöker verkligen att ha så lösa tyglar på han som möjligt för att de ej ska bli så ryckigt för mig med.
 
Sv: från passgång till trav

Böjda spår och sidvärtsrörelser brukar hjälpa dem att bli diagonala i fotflyttningen. På vissa kan det räcka att bara ställa åt ena hållet även om du rider rakt fram. Rida framåt så till vida att det krävs ett visst mått av energi bör du göra, men absolut inte så att det blir springigt och stressat. Jag skulle snarare säga att du ska rida framåt bara så pass mycket att hästen inte blir matt i igångsättningen, men absolut inte så mycket att den rusar. Du bör på alla sätt sträva efter att hästen ska vara lugn och avspänd, minsta spänning kommer att förvärra passgångsproblemet.
Att rida över bommar i igångsättningen är också ett sätt att hjälpa dem att få ordning på fötterna.

Du tänker rätt som vill öva mycket övergångar. Dock ska du tänka på att hästen blir bättre på det den övar på. Övar den på att passa i igångsättningarna är det den egenskapen som förbättras ... Du måste alltså sätta upp inlärningssituationen så att det blir trav direkt, tex genom att sätta igång i trav i en skänkelvikning.
Det kan alltså vara så (Beroende på hur mycket hästen redan kan, och beroende på hur svårt den har för att komma in i trav.) att du måste få hästen ännu mer ridbar i skritt, och ännu mer skolad från marken, innan igångsättningar till trav under ryttare kommer att fungera.
 
Sv: från passgång till trav

Min förra islänning var proffs på att grisepassa, så jag fick rätt bra känsla för hur man slipper grisepassen och det har funkat bra även på andra islänningar jag ridit. Förhoppningsvis kanske det hjälper även på din.

Det är ju betydligt lättare att visa, men jag försöker förklara hur jag tänker och hur det ska kännas.
Ofta blir ju grisepassen så att de liksom smyger sig in i den, alltså att de ökar och det går fortare och fortare istället för att skritta i ett tempo och sen hoppa in i trav i nästa. Så det brukar jag försöka få fram, alltså påskjutet.

När du rider i skritt så börja med att driva fram ordentligt, men utan att släppa fram honom, låt honom korta upp steget tills du känner att han börjar vilja skjuta på framåt med baken. Känns ganska tydligt, jag tror säkert att du känner när det är rätt läge, allt handlar om timing. Precis när du känner den där känslan att han trycker i lite extra med baken så släpper du fram med en snabb eftergift och driver på en sista gång med sätet.
Viktigt att man inte tappar fram dem eller driver på för mycket så att de rusar iväg och spänner sig istället. Utan små, fina hjälper i precis rätt ögonblick.

På min gamling la jag dessutom till ett röstkommando precis när han skuttade in i trav. Han lärde sig ganska snabbt att det betydde trav och det var väldigt användbart för att förtydliga övergången.

Det viktigaste är att övergången inte blir utdragen. Tänk dig som en pilbåge, när du drar bak linan och spänner pilbågen är när du samlar ihop i skritten och ser till att han trampar aktivt framåt med snabba steg. När du sen ska skjuta iväg pilen kan du inte släppa fram långsamt med handen, då ramlar pilen ner på marken istället för att skjutas iväg. Utan det viktiga är att samla upp kraften tills dess att den är tillräckligt spänd (nu ska ju inte hästen vara spänd på ett negativt sätt, utan bara kort) för att kunna skjuta iväg i trav.

Går han i bra form i skritten så lär det inte vara några problem. Då gäller det bara att korta upp formen och se till att aktivera bakdelen så att han trampar och inte släpar eller struttar. Det ska inte gå fort eftersom han verkar vilja trava iväg ganska fort. Det ska gå sakta men det ska vara en tydlig övergång, han ska inte glida in i traven.
Pass beror ofta på att de är spända eller obalanserade så det kan vara bra att jobba mycket lösgörande i skritten. Travövergången brukar i början vara enklast på rakt spår, men har du bara fått till det så är det bra att träna med böjda spår också. Och gör miljoner övergångar!
 
Senast ändrad:
Sv: från passgång till trav

Det stämmer ganska bra att han börjar skritta snabbare å snabbare tills de blir den där sk passgången men idag gick de riktigt bra!! Han kanske passade 4-5 steg innan han tog traven å travade lugnt å samlat,jag blev så glad. Vet inte vad jag gjorde riktigt men jag stog i lättare sits när jag ville att han skulle trava,ska vara att de underlättade för han kanske? Inge farande med huvudet heller. Sidvärtsrörelser gör jag nästan hela ridturerna,nja inte riktigt men tränar mkt sånt så de är han duktig på. Jag försöker verkligen att rida så mkt kringelkrokar som möjligt så han ska bli mjuk å smidig.
 
Sv: från passgång till trav

Det stämmer ganska bra att han börjar skritta snabbare å snabbare tills de blir den där sk passgången men idag gick de riktigt bra!! Han kanske passade 4-5 steg innan han tog traven å travade lugnt å samlat,jag blev så glad. Vet inte vad jag gjorde riktigt men jag stog i lättare sits när jag ville att han skulle trava,ska vara att de underlättade för han kanske? Inge farande med huvudet heller. Sidvärtsrörelser gör jag nästan hela ridturerna,nja inte riktigt men tränar mkt sånt så de är han duktig på. Jag försöker verkligen att rida så mkt kringelkrokar som möjligt så han ska bli mjuk å smidig.

Det låter ju som om du är på rätt väg :) Jag har lärt mig att om man vill att hästen ska tölta/passa kan man försöka få dem att sänka ryggen och gärna hålla dem väldigt stela i kroppen. (Det finns också andra sätt, men en "snabbversion" lär var detta). Så att göra motsatt börj ju främja traven - och det låter som om det är vad du gör. Sedan tar det säkert ett tag för hästen att orka - kasnke därför han orkar när du inte sitte rpå men inte med ryttare.
 
Sv: från passgång till trav

Elina8 gav bra tips, och det låter som att du är på bra väg!

Kan tillägga bara också att det kan vara en väldigt praktiskt sak att installera "knappar" på en häst som blandar gångarter. Till exempel att du lägger en hand på manken när det är dags för trav, då får du ett ytterliggare kommando att slappna av, länga sig och börja trava. Det brukar sätta sig oerhört snabbt och sedan vara till väldigt mycket hjälp!
 
Sv: från passgång till trav

Det låter ju som om du är på rätt väg :) Jag har lärt mig att om man vill att hästen ska tölta/passa kan man försöka få dem att sänka ryggen och gärna hålla dem väldigt stela i kroppen. (Det finns också andra sätt, men en "snabbversion" lär var detta). Så att göra motsatt börj ju främja traven - och det låter som om det är vad du gör. Sedan tar det säkert ett tag för hästen att orka - kasnke därför han orkar när du inte sitte rpå men inte med ryttare.

Låter som att du aldrig ridit tölt ;) Man vill ha lösgjorda hästar som arbetar korrekt inom islandsridning också. Allt annat är bara okunnigt skitsnack som tyvärr fortfarande lever kvar.
För att få till en bra tölt krävs mycket samling och hästen måste vara lösgjord annars blir det lätt taktfel.
I grisepass är de i och för sig stela och på bogarna med bakbenen några mil bakom, men grisepass är inget man strävar efter överhuvudtaget utan det jobbar man hårt för att få bort.
Flygande pass rider ju de som är duktiga, det krävs väldigt mycket av ryttaren för att rida pass.
 
Sv: från passgång till trav

Låter som att du aldrig ridit tölt Man vill ha lösgjorda hästar som arbetar korrekt inom islandsridning också.

Islandshastridning?

TS har travare och Niki Rocky Mountains, jag har Saddlebreds.

Man behover inte rida lurviga sma islandshastar for att rida tolt... ;)
 
Sv: från passgång till trav

Islandshastridning?

TS har travare och Niki Rocky Mountains, jag har Saddlebreds.

Man behover inte rida lurviga sma islandshastar for att rida tolt... ;)

Nej det vet jag väl att det finns andra som töltar. Men jag kan ju bara tala för hur man rider islandshästar. Jag vet ingenting om hur man tränar andra töltande raser. Men jag gissar att ni också eftersträvar en bärig häst som går i en korrekt form. Det är ju inte så att man vill att hästen går i någon särskild form för att det är fint eller roligt, utan för att man vill ha en stark och hållbar häst där ridningen sliter så lite som möjligt. Detta hoppas jag att man eftersträvar i alla grenar, oavsett vad man har för hästras.

Om era metoder för hur man rider tölt handlar om att lägga hästen med sänkt rygg och få hästen väldigt stel så får det stå för er, men det är inget man eftersträvar inom islandssporten i alla fall, för då får man ganska snabbt taktfel pga spänningar och såsmåningom riskerar man även skador som följd.
 
Senast ändrad:
Sv: från passgång till trav

Sent svar, men när Crow skulle lära sig trava red jag honom i en ganska kraftigt böjd "skänkelvikning" framåt på grusväg (på ridbana är en volt mkt bättre alternativ) samtidigt som jag skänklade i travtakt med insidans ben. Så fort han travade släppte jag ut honom så att han fick gå rakt framåt i trav några steg, och så klart massa beröm. Han lärde sig väldigt fort att innerskänkeln, min sits och röstkommandot betyder trav och inget annat. Så nu travar han lätt och snabbt oavsett hastighet i skritt eller tölt eller pass, när jag ger rätt kommando. Jag har ju dessutom behållt tölten och jobbar ständigt på att få den bättre.

Det lär ju inte in en bra trav, men det lär in en säker fattning. Sen får man jobba på att få traven bra när det väl sitter. Ett extra steg i inlärningen helt enkelt jämfört med hästar som automatiskt väljer trav efter skritt.

Finns säkert andra sätt.
 
Sv: från passgång till trav

Låter som att du aldrig ridit tölt ;) Man vill ha lösgjorda hästar som arbetar korrekt inom islandsridning också. Allt annat är bara okunnigt skitsnack som tyvärr fortfarande lever kvar.
För att få till en bra tölt krävs mycket samling och hästen måste vara lösgjord annars blir det lätt taktfel.
I grisepass är de i och för sig stela och på bogarna med bakbenen några mil bakom, men grisepass är inget man strävar efter överhuvudtaget utan det jobbar man hårt för att få bort.
Flygande pass rider ju de som är duktiga, det krävs väldigt mycket av ryttaren för att rida pass.

Hrm, insåg att jag helt missat detta. men kanske bättre att förtydliga sent än aldrig. Jag menar inte att man SKA tölta/passa genom att sänka ryggen - bara att det är ett sätt att få till de gångarterna... Bara vetskapen om det har hjälpt mig i min träning. Man kan ju göra rent motsatsen och därmed främja traven. Tyvärr har jag sett många inom Rocky Mountain rasen i USA som använt just detta för att få hästarna att tölta. Ingen vacker syn och oj så stela hästarna är.

Det är väldigt tydligt på min kille (han var inriden i USA). Först töltade han bara - med sänkt rygg. När jag började tömköra och mjuka upp sidorna på honom kom traven och tölten försvann. Den återkommer om han spänner sig, men annars travar han helst nu. Jag tror (och hoppas) att det är en fas och att han, när han stärkt sig tillräckligt ska gå att få i fin tölt igen. Just nu får han trava, galoppera och skritta, bjuder han på några steg tölt berömmer jag. Vi har ingen brådska. Mitt sto däremot som jag red in själv har från början töltat/fox trotat och någon enstaka gång passat. Det svåra är att separera gångarterna. Trav är däremot svårt att få henne i, men jag lyckades i uppförsbacke. Uppförsbackar/lut tenderar nämligen att ge mera travtakt och nedför förstärker pass tendenser...Hon sänker inte ryggen under ridning, men vi har inte jobbat på att hon ska kröka nacken massor heller - hon är så ung.
Grabben när jag provred:
IMG_1098c.jpg


Grabben som han ofta rör sig nu (dålig bild, men en av få ridbilder från sidan)
DSC_0039crop.jpg


Tjejen har ofta mer denna form och något mer framåt neråt (ont om ridfoton även på henne).
IMG_2948.JPG
 
Sv: från passgång till trav

Har ganska hyfsad erfarenhet av passande/tältande varmblod och min erfarenhet är att ju starkare de blir desto bättre går det att "få bort" det.
Till en början känner sig hästen låst av ryttarens tyngd och försvarar sig genom att spänna sig. Mycket skrittarbete, halter och sidvärts hjälper till att stärka.

I övergången till trav kan det som någon ovan nämnt faktiskt funka: att trycka med båda händerna på manken/halsen. Prova också att avlasta sitsen genom att "halvstå" och ta mera stöd i stigbyglarna. Tillåt att det blir några felsteg men beröm mycket med rösten när hästen går över i trav. En hängande tygel kan också vara helt nödvändig - många fd starthästar beter sig underligt med huvudet - de letar efter stödet av uppkäket (remmen som håller upp huvudet på hästen, och som de kan vara vana att hänga i när de jobbar).

Jag skulle inte samla alls i övergångarna, det upplever jag främjar tölten eller grisepassen. Däremot skulle jag se till att hästen skrittar väldigt lugnt(läs långsamt) och avslappnat på längre tygel och ur det försöka komma i trav. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp