från oriden till första tävling?

panzy

Trådstartare
Hur lång tids träning krävs från i princip oriden häst till första start 50km CR?

Har möjlighet att få rida en 4årig arabvallack, i princip precis inriden, alltså ingen grundkondis öht... Så nu undrar jag om det öht är möjligt att starta honom i en CR till våren? Att det rent konditionsmässigt går tvivlar jag inte på men tanken är ju oxå att han ska hålla i ett längre perspektiv...

Hur ska jag isf lägga upp träningen?
Än så länge har jag tänkt att mest promenadrida ettt tag så jag lär känna pållen o sen allt mer låånga skrittrundor, med inslag av trav med tiden...

Vad tror ni? Är det någon idé o satsa? kan inte fortsätta jobba med den hästen efter maj för då ska ägaren ha tillbaks den...tyvärr...

Sv: från oriden till första tävling?

Jag personligen skulle absolut inte starta en 5a med en häst som är riden mindre än ett år.

Minst ett år på en helt oriden häst! Om din häst är 4 och nyss inriden innebär det att jag allra allra tidigast hade startat nästa höst, men jag hade nog väntat till våren 2008. Kanske en Prova På på 2-3 mil på hösten, men inte mer för min del.

Instämmer! Rida kontinuerligt ett år och sedan börja lite smått med prova-på-ritt och så småningom en clear-round i fikatempo.

tack för svaren

trodde nästan att ni skulle svara som ni gjort allihopa... känns minst sagt tight att starta till våren... så vi lägger nog ner det projektet... tyvärr...

Lånar tråden.

Har en 4 årig travare som har gått i träning för trav sen liten men inte tävlats och nu så är tanken att hon ska göra ny karriär som distanshäst. Hon är riden (monté) sen i mars o under våren o försommaren (dock inte regelbundet) men inte "inriden". Har nu börjat skola om henne och än så länge så går det bra, har dock bara jobbat från marken i en månad nu. Skall rida första gången på Söndag. :D Hon har en väldigt bra grundkondition, ett mycket bra huvud och en välutvecklad kropp.

Vad tror ni? kan man rida CR med henne nästa år eller hade ni väntat. Om allt går enligt planerna (som det aldrig gör) så hade jag tänkt rida PP på Berga eller ev lilla Vasa, om jag tycker att hon är tillräckligt redo. CR på Rönningen, och om det har gått bra så kanske CR på Fornboda Dvs 2 kanske 3 tävlingar under säsongen, i väldigt lungt tempo förstås. Hade velat rida Sydnärke fram mot hösten men eftersom det inte blir någon :cry: nästa år så får vi klara oss utan.
Så vad tror/tycker ni?

Här anser jag inte att det är nån fara att rida 5or nästa år. Håll farten nere, och se till att hästen inte blir överansträngd i ryggmusklerna.

nya funderingar...

vad anser ni om att start lugna PP på 2-3mil då?? bara för att pållen ska få komma ut o testa...

inte samma häst som är aktuell nu men samma grundförutsättningar, har dock kvar hästen isf en längre tid så PP till sommaren/hösten??

Ja, det skulle jag göra om jag var du, förutsatt att du har ridit lite sådana lugna rundor hemma redan. Ta det som en lugn skön helgtur! Det är stor skillnad på 2,5 mil och 5 mil när hästarna är unga och otränade. Visst kan man åka på prova-på-ritt om man vill träna det sociala i en tävlingssituation med allt vad det innebär, men träningsmässigt går det ju precis lika bra hemma att ta en runda med kompisarna en solig söndag.

Liknande trådar

E
Fälttävlan Hej fälttävlasnsnissar! :) Efter år av träning och förberedelser har jag nu äntligen fått tummarna loss och anmäld mig till min...
2
Svar
27
· Visningar
3 016
Senast: mammaBerg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar