Sv: Från lösdrift t uppstallning
Min häst har gått på lösdrift hela sitt liv (gör fortfarande).. men ibland sover han inne på nätterna, ex. när jag ridit senare på kvällen .. Det jag tänker på när han ska sova inne är 1. att han har något att göra, lägger in en fotboll, eller hänger upp en borste, ja, vad som helst! så han har något att pyssla med.. Min box är "öppen", det finns inget galler helt enkelt emellan boxarna, så hästarna kan helt enkelt komma åt varandra.. klia varandra, nosa på varandra osv. Hästar är ändå flockdjur & trivs bäst tillsammans och ska man ha dem på box om nätterna så tycker jag att man ska tänka på att försöka göra så att hästarna kommer åt varandra så mycket så möjligt .. (förutom hingstar)
Men försök att ge din häst så stor box så möjligt, gärna på något ställe i stallet där hästen kan hålla koll på allt runt omkring, så "öppen" box så möjligt, och något att göra inne i boxen. Har hästen haft fri tillgång på hö förut så ge den gärna fri tillgång inne i boxen. Tänk också på att en lösdriftshäst inte är lika rolig att mocka åt, så räkna med att mockningen tar länge tid.