Från lösdrift t uppstallning

fallon

Trådstartare
Finns det något speciellt att tänka på när man köper en häst som gått på lösdrift i ca 1 1/2 år och inte kommer göra det hos mig? Någon som har erfarenheter att dela med sig av. Förutom det vanliga alltså, långsam övergång till annat foder, dricker ordentligt och daglig motion. Obs, inte en tråd om att det är bättre för hästar med lösdfrift osv:-)

Sv: Från lösdrift t uppstallning

Om den haft fri tillgång på foder på lösdriften bör den ha det i början också i boxen över natten, lägg in MASSOR!
För att vänja hästen vid olika rutiner... en häst bör inte vara utan mat mer än max 4-5 timmar.

De flesta hästarna är utan mat 10 timmar och mer på nätterna i stall... men så är dom ju vana också även om hästens organ inte är gjorda för det så kan hästarna rutinerna

Fortsätta med fri tillgång om den går på det idag och dra ner sakta, men framförallt ge fri tillgång till natten. Ställ hästen i en box där den har fri syn åt så många håll som möjligt, en lösdriftshäst har full koll på allt och omställningen till att helt plötsligt inte se och ha kontroll kan bli svår och jobbigt.
Så en box där de ser så mycket som möjligt åt alla håll i stall och ev. ut ur stallet. Håll även koll på ev. stressbeteénde och hur magen mår. Hur den tar omställningen beror lite även på hur gammal hästen är och om den stått på box före lösdriftstiden. Ju yngre de stallas in desto lättare för omställningen har jag upplevt.
Vet många som gått på lösdrift tills de är 3 stallas in och börjar tränas och de mår helt klart inte bra av omställningen.

Fick en inhysing som kom från lösdrift till mitt stall med då totalt två hästar.
Det blev problem med att lämna honom ensam, både i hage och i stall.
Till slut fick den flytta till ett större stall där den alltid har sällskap.

Jag tog hem min häst i september förra året och då hade hon gått på lösdrift hela livet. I början fick hon gå ute dygnet runt hemma i nya stallet också och jag tog in henne några timmar om dagen. Jag ville själv öva på att ta in och ut henne i hagen och se att detta fungerade utan problem innan jag ville att andra skulle börja med detta. Ökade på tieden inne lite successivt tills hon fick börja stå inne på nätterna. Fick i princip fri tillgång på hö i boxen och även mkt hö i hagen på dagarna. Tog ca en vecka och sen verkade hon vant sig med de nya rutinerna och de nya kompisarna.

tack för tips. Mina hästar har alltid fri tillgång till grovfoder så den biten är inget problem. Stallet (bara fem boxar) är som ett litet l och hon kommer att stå på kortsidan och därmed ha full sikt i hela stallet. Förhoppningsvis går det bra. Hon är 9 år och stod uppstallad tills hon vara ca 7.

Jag ställde in min häst på box i höstas, efter 8 år på lösdrift.
Jag har haft honom ute eftersom han har bronkit. Men nu fick vi andra problem och han fick bli box häst, främst för att kunna kontrollera fodret bättre.

Han var helnöjd med livet efter 10 dagar. Första dagarna var han lite frustrerad. Redan efter några dagar på betydligt mindre mat blev han piggare. Efter en vecka då han lärt känna sina nya kompisar(6 hästar som kännde varandra väl!) en och en släpptes hela flocken ihop och på em var han kung i hagen och tyckte att livet lekte!

Så första veckan var jobbig och sedan jättebra. Det enda han gnäller på är den betydligt lägre grovfodergivan. Men det var ju vitsen med att ställa in:cool:
Det är trevligt att han nu rör sig mera i hagen på dom 10 timmarna han går ute än vad han någonsin gjort på lösdrift!

Förra veckan stallade jag in mina två hästar efter att ha gått på lösdrift i nästan 3 år.

Inga problem som helst faktiskt :)

Men mina hästar är vana att flyttas runt lite hit och dit, så länge de har varandra så accepterar de alla nya ställen direkt :)

När jag köpte E gick han på lösdrift på fri tillgång på grovfoder, och hade så gjort i många år. Här har han sen dag ett stått i box nattetid. Förvisso gigantiskt stor box men ändå, och gått i hage 12 h/dag. Har sen dag ett fått finna sig i foderrutinerna här i hagen, dvs små portioner var 4:e h. Första nätterna fick han nästan fri tillgång men sen ströp jag det rätt fort (han var rejält fet och behövde banta pronto). Gav magtarmbalans också.

Var lite 'orolig' han skulle reagera, endera temperamentsmässigt eller från magen på att stå inne, men icke då. Han ville gärna gå ut på morgonen, men gick lika gärna in på kvällen.

Så, här bara 'ändrade jag', då jag inte hade möjlighet att göra en gradvis övergång.

Samma här, jag har ingen möjlighet att ändra gradvis från lösdrift till box enär jag ju helt enkelt flyttar hästen från lösdrift hem till mig m nattbox. Känns bra att så många har lättsamma erfarenheter. Det jag oroar mig för är ju magstörning. Men med fri tillgång och mkt rörelse borde det funka ändå. Mina tre stora är i tävlignskondition och får äta.

Stallade nyss upp mitt halvblod efter att han gått på lösdrift i ca 8 år. Det gick jättebra förutom att han är väldigt svårmockad! Han skiter lite varstans och går sen omkring och sprider ut allt. Nån som har några tips på hur man "lär" lösdriftshästen att vara mer renlig? *knapplån*

Har också tyvärr haft samma mockningsproblem och andra med som stallat in lösdriftshäster. Många har ingen bajskultur alls. Hade W installad i 1.5 år efter att han gått på lösdrift i 3 år, han lärde sig aldrig att boxbajsa. Spelade ingen roll vilket strö jag använde, eller hur jag än försökte eller vad för box han stod i.

Nu är han lösdrifthäst igen å det lär han få vara för han mår bäst så.

*KL*

Nu jag inte ska säga att E är extremt renlig va? :devil:

Min erfarenhet är att vissa är renliga, andra inte. Dock kan ett boxbyte förvärra eller förbättra. En större/mindre box, annan kompis/ingen kompis, en hörnbox/mittbox etc - sånt kan göra skillnad. Åt båda hållen dock.

Kusen är hemma och rent vad ögat kan se funkar det hela bra. Dvs har flutit in i flocken (kom för två veckor sedan) och äter bra. Fri tillgång så problemet är ju att veta den exakta mängden. Och där kommer vi till haken, hon har tappat i vikt istället för som jag trodde bygga lite av att bli uppstallad. Träckprov 0, vetbes ua. Är det någon som har liknande erfarenhet, dvs att de tappar i vikt av att bli uppstallade?
Väntar på höanalysen. Har inte brytt mig förut då tex hästen jag köpt för två månader sedan stod på 3 kg (!) kraft sport och jag drog ned till 1 och hon ökade i vikt ändå. De andra tre är runda och fina och blanka i pälsen på fritt hö och rätt lite kraftfoder. Trots träning mot medelsvår distans.

Min häst har gått på lösdrift hela sitt liv (gör fortfarande).. men ibland sover han inne på nätterna, ex. när jag ridit senare på kvällen .. Det jag tänker på när han ska sova inne är 1. att han har något att göra, lägger in en fotboll, eller hänger upp en borste, ja, vad som helst! så han har något att pyssla med.. Min box är "öppen", det finns inget galler helt enkelt emellan boxarna, så hästarna kan helt enkelt komma åt varandra.. klia varandra, nosa på varandra osv. Hästar är ändå flockdjur & trivs bäst tillsammans och ska man ha dem på box om nätterna så tycker jag att man ska tänka på att försöka göra så att hästarna kommer åt varandra så mycket så möjligt .. (förutom hingstar)
Men försök att ge din häst så stor box så möjligt, gärna på något ställe i stallet där hästen kan hålla koll på allt runt omkring, så "öppen" box så möjligt, och något att göra inne i boxen. Har hästen haft fri tillgång på hö förut så ge den gärna fri tillgång inne i boxen. Tänk också på att en lösdriftshäst inte är lika rolig att mocka åt, så räkna med att mockningen tar länge tid.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 905
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 393
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar