Från hösilage till skulltorkat hö

N

nikorina

Hej vad bör jag tänka på, jag ska köpa min första häst och hästen har nu haft fri tillgång på hösilage i bal i hagen. Själv tänker jag fortsätta och ge honom fri tillgång men med skulltorkat hö. Kan jag bara byta rakt av utan några magproblem, eller hur ska jag gå till väga. I samband med foderbytet är ju även miljöbyte då jag köper honom och tar med honom hem.
Tips mottages gärna.

Sv: Från hösilage till skulltorkat hö

Det skulle jag inte gjort. Du har knappast samma värden på ensilaget som höet. allt byte av foder inkls grovfoder är ju ett foderbyte. Introducera nytt/gammalt i ett par veckor. Men har du ingen möjlighet så har du ju inte.

Kan du inte ta med lite hösilage så det räcker några dar åtminstone. Och blanda med höt.

Det vore en ide. Är det så det går till, när man köper häst att man får med foder. Å andra sidan är det ju bara bete nu som gäller....och sedan blir det det skullhö- kom jag på. Men att gå från ett bete till ett annat, kan de ge magproblem?

Om man inte är så osams att man flyttar av den anledningen så tror jag väl att man får köpa med sig lite hö.
Har du betat in på gräs redan eller? I så fall skulle jag inte vara orolig.

En känslig häst kan, jag säger kan, få problem med byte. Men jag har aldrig haft problem när jag flyttat.

Vad menar du med betat in på gräs? Det är helt orört gräset i min hage. Men den häst jag ev. ska köpa är ju idag ute på grönbete. Vi är inte osams, jag ska köpa en häst från en gård och ta med dem x antal mil hem till min gård.
Å då blir det ju per automatik foderbyte, så min fråga var hur man enklast löser det, och om det kan leda till problem, vad för problem och under hur länge.

Ja det förklarar saken:angel:.
Hästen är alltså inbetad på gräs och ska flytta till gräs. Bara köra på, tycker jag. Men du skrev hösilage och hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka