från fux te skimmel??

urkella

Trådstartare
Min bäbba ser ida ut så här
80o7l.jpg

45d3a197.jpg

och det är flera som sagt att hon kommer bli skimmel då hon är rosa runt ögonen.. men är dt 100 att hon blir dt eller kan hon stanna som fux?? annars har ni bilder på fux föl som blir skimmlar i olika stadium med färgen.. hade varit roligt å se :) hur tror ni hon kommer se ut?

(ameo har varit här och lagt in en radbrytning mellan bilderna, för att inte sidan skulle vara så himla bred...)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: från fux te skimmel??

FEL, hon kommer att bli fux, just DÄRFÖR att hon är rosa runt ögonen. Hade hon varit skimmel hade hon fötts svart runt ögonen.

Ganska så snart ser man på fölen om de ska skimla av genom att de får gråa ringar runt ögonen. Det har iallafall samtliga skimlar fått hos mig. Rosa runt ögonen brukar vara tecken på fux. Är själv nyfiken på vad vårt senaste tillskott ska få för färg, fux eller skimmel :D

åhh tack.. :D vill sj att hon ska stanna som fux.. då kanske hon blir det iaf :)

Welsh: Vi får hålla ögonen öppna bägge två då å se vad som hänad me dom små :)

Man kan även via stammen få reda på vilken färg det kan tänkas bli.

okey.. hon har ju ganska mkt fux anlag då pappa, mormor,g.mormor å g.mormors far e fuxar.. sen ska ju skimmel va väldigt domenant å hennes mamma å morfar e skimmel men tror inte pappa har skimmel på sin sida :crazy:
har kunnat räkna ut dt me färgen innan men inte längre :p

Har dessvärre också glömt :o
Avlar inte en ras med färg om man säger så, så kunskaperna föll i glömska.

Fast det kan vara svårt när modern är skimmel :p Speciellt om hon inte har lämnat föl tidigare. I mitt fall så har hon lämnat en fux som tidigare skimlat av sig.......

Född fux ;)
har en bekant som har flera helsyskon. En blev skimmel och en annan svart, båda föräldrarna är skimlar :smirk: Sannolikheten kan man nog räkna ut men inte helt såvida inte föräldrarna har ett konstaterat anlag som gör att de bara nedärver en färg.

urkella skrev:
okey.. hon har ju ganska mkt fux anlag då pappa, mormor,g.mormor å g.mormors far e fuxar.. sen ska ju skimmel va väldigt domenant å hennes mamma å morfar e skimmel men tror inte pappa har skimmel på sin sida :crazy:
har kunnat räkna ut dt me färgen innan men inte längre :p

Alla fuxar har TVÅ fuxanlag oavsett hur många hästar i stammen som är fuxar.

Skimmel är ett dominant anlag som inte ligger dolt. Om pappan inte är skimmel själv så har han inte anlag för det.

Eftersom mormodern inte är skimmel så har ditt sto bara ett anlag för skimmel.

Således kan man utifrån stamtavlan dra slutsatsen att det är 50 % chans att fölungen skall behålla sin fuxfärg.

Fuxar som skimlar av kan i vissa faser nästan se...ROSA ut! :rofl: Men sen blir de grå.

Indy

3 dagar gammal
Picture076.jpg

3 månader
Manowar1.jpg

1 år
th_Manowar_sommarhage.jpg

En connemara e cocum Thunderboy u: Magnolia ue: Juno Rory

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Hästvård Min märr som är skimmel har sen jag köpte henne varit rosa kring ögonen samt lite rosa där bettet ligger. Nu när jag varit borta från...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: martina
·
H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra...
2
Svar
24
· Visningar
11 029
Senast: Lillelars
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V