Från ena betet till det andra

G

gusfri

Har min 23-åriga fjording på ett bete som hon och resten släpptes på för ca 2 månader sedan, och det är nerbetat nu och jag märker att de går och klipper längs tråden, så de har nog inte så mycket att äta nu. Det finns inga långa strån i hagen, utan det är bara de nya som syns. Deras andra hage har då alltså vilat i ca 2 månader nu och jag funderar på om jag ska släppa över dem där och ha dem inne om nätterna så jag har lite koll på hullet, för att senare kunna ha dem ute dygnet runt. Hur mycket av energi- och protein behovet lär täckas om hon får beta 10-12 timmar?? Hon skrittas en halvtimme + rids en timme per dag ca 5 dagar i veckan och skrittas en halvtimme eller går bara i hage de andra 2 dagarna. Är kluven, har tillgång till lucern, hö, havre betfor - u name it. Jag skrittar henne alltid på morgonen innan utsläpp, är det fel att ge hack-lucern innan det så att hon får något i magen? Eller ska man spara allt till kvällen?
Tacksam för hjälp av foderkunniga bukesfölk ;)

Sv: Från ena betet till det andra

Skulle hon få ont i magen av att få maten innan skritten? Jag skulle ge hälften före och resten på kvällen.

Hade betet kommit upp redan i mars då menar du?

Jag hade släppt över hästarna på det andra betet -dels för att det inte skulle bli övervuxet och dels för att låta hagen dom går i nu vila och hämta sig.

Om hästen står inne på natten kan du väl antingen ge den hö så du ser att det är lite kvar på morgonen (=inte hungrig) eller slänga till den en tuss innan skritturen.

Tror nog behoven täcks rätt bra om betet är bra, med reservation för att hästen är äldre men eftersom du vill ha den inne för att hålla koll på hullet så förmodar jag att den inte har några problem att hålla hull :D

INGA problem att hålla hull, tvärtom! Det är en fjording vi snackar om. Är mer rädd för att hon ska bli fet. Nu när hon är rätt gammal får hon lätt mage och men lite muskler i bakvagnen. Är i allmänhet svårare att bygga muskler nu när hon börjar bli till åren.
Nej, jag tror inte hon får ont i magen av att bara skrittas en halvtimme efteråt.
Nej, betet har vilat sen mars ungefär då snön försvunnit och det började växa.

Hur mycket som täcks av betet är ju jättesvårt att säga - beror ju på vad de får i sig i både mängd och "kvalitet".

Vi har två isisar som får gå ute mellan 6,30 - 18. Sedan måste jag ta in dem, både för att begränsa ätandet lite (de är bara två och hagen ganska stor) och så att de är inne när knotten kommer.

Vi ger en liten giva till kvällen ca 1-1,5 kg hö och de är ändå jäättetjocka... Ger jag mer hö så äter häst 1 inte upp och häst 2 äter tills han spricker :grin:

Om det är frost ute på morgonen så kan de få en liten tuss då också, kanske 1/2 kg hö, så de har något i magen när de kommer ut, inte annars och har det hällregnat när vi tar in dem kan de få en liten tuss vid insläpp, men den brukar de i regel inte äta utan bara trampa runt, men det känns bättre att de har något att "värma sig" med :p

Jag hade inte bytt hage för att det växer mindre i den de går i, men jag hade definitivt tagit in dem under natten för att vila hagen lite mot tramp och betning. Jag vill nämligen gärna att deras vinterhage ska vila mer än två månader, men jag putsar gräset då och då, så det växer bättre och inte är "slut" när de kommer tillbaka i höst. Helt optimalt hade enligt min mening varit om det fanns liite att pilla med i hagen, men inte mer än att jag kunde fortsätta med "full vinterfodring" - det är inte kul att rida på rullande tunnor varenda sommar :p

Om du vill kolla om betet "räcker" så prova att stödfodra i hagen - min erfarenhet är att finns det gräs så de känner sig nöjda så äter de inte höet och då kan du sluta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: netschjen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30