Från början till slut, valpnings längde med en paus???

C

CaliforniaSwed

Jag har en ny fundering:angel:

Tiken valpade i morse första kom 4.30 och den sista 8.46 10 st totalt. Men nu har hun kryssverk igen lika som när hon födda.

Hur lång tid har ni erfarenhet att tiken kan födda fler valpar after att man tror det var slut? Jag vet vid en stor kull kan tiken ta en "paus". Men har ni hört av att det börjar igen after 4 timmar?

Också den som var född sist var född naken och som jag vet har det inte kommet ut en moderkaka än, kan det vara det som hon försöker trycker ut eller kan det vara fler?

Sv: Från början till slut, valpnings längde med en paus???

Drusilla hade en eftersläntrare nu sist som kom 2 tim 40 minuter efter att det verkade vara klart. Tjoff sa det så låg där en femte valp helt enkelt...

Visst kan tiken ta en paus, speciellt efter en stor kull men man kan ju tyvärr inte bara utgå från att allt är helt i sin ordning heller. När tiken börjar med krystvärkar igen efter ett så långt uppehåll finns risken att valpen ligger/har legat väldigt långt upp och har tagit tid på sig att förflytta sig, OM den förflyttar sig; risken finns ju även att hon blivit för trött så att livmodern och muskulaturen inte orkar driva fram valpen ordentligt.

Valpen kan ligga fel eller vara svårt att få fram för att den är svag eller död. Det kan vara två stycken som "krockat" från varsitt livmoderhorn och så vidare - ingen kan ju säga säkert utan undersökning.

Enligt min erfarenhet har tiken inte rejäla krystvärkar om det bara är en moderkaka som ska ut. I ditt ställe skulle jag känna igenom tikens mage ordentligt (dock lättare att känna ev kvarvarande valpar på mina små tikar) och sedan gå in med fingrarna och känna om någon valpdel presenterar sig långt in (också lättare på mina små eftersom man når längre). Kanske ta en sväng ute med tiken så hon får röra på sig och se vad som händer...

Men om tiken har krystvärkar och ingenting mer händer mycket omgående meriterar det definitivt en snar koll hos vet enligt min mening. OM det skulle vara en valp kvar blir chanserna att man lyckas få ut den den naturliga vägen mindre ju längre man väntar.

Tack för svaret. :bow: Vet har sagt vänta et par timmar om inget händer så köra vi henne dit. Jag kan inte känna någon valp med fingerna än. Min jag håller tummarna att allt går bra.
Tack igen.

Några minuter after min sista inlägg så var jag tveksamt om jag kännde tillräklig långt up så jag provade en gång till och när hon hade sammandragningar så kunne jag känna bara tipen på näsa på en valp. Så det var direkt akut åkning till jour vet. Och det var en jäkla stor tik som satt fast. Tyvärr var den död. Men vi fick dra ut den istället för operera bort den Och mamma tik mår bra med sina 9.
Tack igen för svar. Det hjälpte.:bow:

En en bild på en av de små söta klumpar
March162008014.jpg

Sv: Från början till slut, valpnings längde med en paus???

Tråkigt att valpen var död men skönt att ni fick ut den på den naturliga vägen i alla fall! Grattis till de övriga!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 357
Senast: regina11
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 616
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!