Från bete till hösilage

Marvin

Trådstartare
Min häst (sto 4 år) går på bete just nu, men jag planerar att stalla in henne ganska snart. Hur ska jag lägga upp foderbytet? Betet ligger inte i anslutning till stallet, så jag tänkte se om jag kunde köpa med mig av det hösilage hon ska få när hon är installad.

Hur mycket ska man ge under invänjningen? Jag är inte säker på om hon ens vill ha det, då vi precis bytt hage och det finns massor med gräs...

Sv: Från bete till hösilage

Hej du kan ta det ganska lugnt och inte ge för mycket för då kan hästen bli lite svullen kring benen:D;)

Har nu räknat på foderstaten och kommer att ge 12 kg hösilage per dag när hon kommer in.

Jag tycker det är viktigast att hästen FÅR I SIG lite av det nya. Inte mängden i sig som är viktigast. Den lär ju beta fler timmar än vad den kan äta av hösilaget.
Så få den att äta men det blir kanske inte så många kg.
Dock så kan hästar överraska ibland tycka att det nya grovfodret är mycket gott och välja det framför gräset.
// Linda

Idag ville hon inte ha det iaf... Men det blir nog bättre när jag tar in henne i en av boxarna vid betet, hon har ätit hö därinne tidigare.

Men då behöver jag alltså inte stoppa i henne mängder, bara så att hon har fått i sig lite. Ska åka och träna på torsdag, och då äter hon i transporten.

Prova efter motion. Då har hon varit ifrån gräset ett tag och är nog hungrigare.
// Linda

Efter tre dagars försök är det tydligt att pållan min säger: "INGET jävla hösilage sa jag!" :mad:

Suck

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 801
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar