Från bete till ensilage ?

L

Liten_men_tuff

Innan betet gick pållan på Hö har gått innan det på enslilage utan problem. Och nu efter betet så flyttar jag till ett annat stall där dom enbart har ensilage.
Blir det inte väldans tjock för magen att helt plötsligt få Ensilage från Betet ? .

Tänkte börja med mindre och sedan höja antal Kg så att magen inte får så stor mängd till att börja med,

HoFör förut har hon gått från bete till bete på dagen och hö på kvällen också.

Hur brukar ni göra ?
 
Samma sak som att gå från bete till hö! Vänj in försiktigt om du har möjlighet.

Vid uppstallning brukar jag vara tvungen att gå från bete till hö och sedan till ensilage, eftersom det i början av uppstallningsperioden inte brukar vara tillräckligt många hästar hemma för att vi ska kunna öppna ensilaget (storbal).
 
När det gäller grovfoder är det inte farligt så länge man inte går från något med väldigt låga värden till något med häftiga värden. Bete på sensommar höst till ett "normalt" hästhösilage blir knappast några problem, kan vara ganska likartat. Att gå från fint till grovt är aldrig farligt men ger dålig utnyttjandegrad från början. Det är kraftfodret som är farligt o måste vänjas in långsamt, stärkelse lättlösligt protein o fett i höga givor. Hur mycket man kan acceptera ifråga om snabba ändringar beror på vad hästen skall prestera, tex är en travare i toppkondition mycket känsligare för störningar än en normal ridhäst.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 656
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 245
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp