Olympus

Trådstartare
Hoppas jag lägger detta på rätt forum nu
Kan en häst arbeta korekt om det är framtung eller är det totalt fel då? Bygger den fel muskler? Vad finns det för bra övningar man kan göra för en häst som kan bli framtung som hjälper den att inte bli det?
Jag har svårt att känna när min häst blir framtung men ibland när jag kollar på bilder så tycker jag han ser framtung ut. (har inte så bra kort som är tagna i "rätt" ögonblick) Tycker ni att min häst ser mer eller minre framtung ut på ngn av dessa bilder?
(bilderna är från sommaren förra året, han ser lite sommartjock ut så det är nog under dem veckorna han gick på lite mer bete skulle jag tro. Har tyvärr inga nyare)

Galopp
Trav
Trav
Trav
Trav eller övergång eller ngt :p
Trav
Skritt
Galopp (för ngr veckor sedan)

Film från 2006, kass kavelite (ni behöver inte kolla på hela om ni inte vill, travar bara och lite galopp i slutet)

Sv: Framtung

Tyvärr funkar inte mitt system så jag kan se din film. Det är också väldigt svårt att se på bilder om hästen är framtung eller ej. Det jag kan se säger mig bara att hästen verkar lite kort i bakkärran och behöver jobba på bakdelen mer. Kanske du kan räta upp dig lite till också... men som sagt, svårt att se klart vad som behövs med enbart bilder som hjälp...:cool:

Ja, han kan vara lite lat ibland och bara knäcka av i nacken. Bara sitta uppa och ta tyglarna så vips så går han med huvudet där han ska ha det men att få med bakdelen är inte lika lätt :p Krävs rätt mkt arbete för at få honom till arbete ordentligt.

Ja, han kan vara lite lat ibland och bara knäcka av i nacken.

Ja....detta är precis bieffekter av att andvända graman :devil:
Han knäpper av och sänker sin rygg ....kommer INTE till ett ärligt stöd till tygeln som du måste ha för att rida in bakbenen och detta har den statiska formen av gramanen skapat.

Jag kan inte förstå att hur du förespråkar en RÄTT andvändning av gramanen när din häst inte har de aktiva bakben som bör krävas för att ens börja tänka på att sätta på den ! Kommer du till rätt arbete på denna fina häst kan du kasta gramanen till helskoga och du kommer se fina resultat i hoppningen.

Bara sitta uppa och ta tyglarna så vips så går han med huvudet där han ska ha det men att få med bakdelen är inte lika lätt :p

Ännu en gång som gramanandvändningen käns igen på vilket sätt din häst bara ger en falsk eftergift från tygeln istället för att rida bakifrån och fram.

"En eftergift från handen, tygeln är en följd av eftergift från bakbenen"
Du måste tänka om och aktivera din häst på rätt sätt genom att rida mkt övergångar, tempoväxlingar och rida varierat rakt fram och bågar, volter...både mindre och större med en korrekt ledande innerhand och med stöd från ytterhjälperna för att få hästen på tygeln.

Krävs rätt mkt arbete för at få honom till arbete ordentlig

Det har du rätt i och på filmen var det en person på backen...din instruktör ?
Om så e fallet så tycker jag att du ska byta till en som kan ge dig mera konkreta råd till att få din häst att arbeta.
Som det syntest nu lät denna person dig rida oaktiverat och i samma " harvning" tempo på fyrkanten med slappa ytterhjälper.

Håll dig ifrån fyrkantsspåret en tid och speciellt om du rider på volterna så du får hästen på ytterhjälperna...kan ej betona hur viktigt detta är !
Du kommer snabbt att komma till att din häst söker sig fram och ner med ryggverksamhet om du tänker mkt framåt oxå som du sen kan sätta dig och samla upp men du behöver en bra tränare !

Senast ändrad:

Jag tycker att det är du som är framtung. :o
Räta upp dig och släpp ner rumpan långt ner i ryggen på hästen (det är så det ska kännas i alla fall - man ska sitta i hästen inte den! )
Det är inte så himla lätt, men det gör all världens skillnad.

Sedan - och nu får du inte ta det alltför personligt - tycker jag att det var ett mördande tråkigt ridpass. Runt runt runt på fyrkantsspåret, för att lägga in ett par volter var sjunde minut, typ.

Vad är det för fel på serpentiner, små och stora volter, volt tillbaka, snett igenom, rätt igenom och hitan och ditan?
Böjda spår tvingar ju hästen att sätta in inre bakbenet under sig, och det tränar upp musklerna på den, så att rumpan kommer in och ryggen upp. Och då kommer ju huvudet också på plats :idea:

Annars tycker jag att det var en fin häst, och ni ser inte alls så dumma ut. Får du bara ner din rumpa och får fart på din fantasi, så blir ni riktigt tjusiga! :bump:

Tack för tipsen båda två. Vill inte försöka förklara bort ngnting nu för ni har säkert en hel del rätt.

Men ang, det att han bara knäcker av, så är han lixom stöpt i den formen. Samma sak på min ponny som jag hade innan, som var mer dressyrponny. Hade aldrig ridit honom med graman. Men den stora har jag ridit med graman rätt mkt den senaste tiden(när bilderna togs så reds han aldrig med graman) Men nu i vinter har han varit lite bökig (slängt av mig flera gånger) så då har jag haft graman för säkerhetsskull.

Ang, tränaren så tänker jag verkligen inte byta. Hon är den bästa jag ridit för. Hon är inte utbildad men grymt bra på att förklara och tog mig från LC dressyr till placeringar i LA dressyr på mindre än ett år så jag är nöjd med henne, har även tränat för hennes tränare som hon tar ideér ifrån. Hon pratar med mig hela tiden, men sen är det väl jag som slarvar oxå och inte alltid gör som hon säger till mig och då ser det ju rätt oaktivt ut. Beror ju mer på eleven än läraren:p Brukar för det mesta inte ligga o harva runt på fyrkantsspåret sådär utan rider mkt volter, serpentiner, lite bommar och sånt ibland. Kommer dock inte ihåg på vad vi tränade just där. (ser inte så mkt på filmen heller, ganska tråkigt:p) Precis efter sommaruppehåll med och då hade jag lagt till mig den fula ovanan att glappa på yttertygeln hela tiden. Våra träningar varierar väldigt mkt, men byta tänker jag inte göra.

hehe jaa jag är nog själv lite framtung när jag rider:p Har hoppsadel (vanlig bortförklaring bland hoppryttare känns det som:o ) Men självklart är det inte omöjligt att komma ner i sadeln, ska tänka lite mer på det.

Just nu är pollen iväg på lite tillridning så när han kommer hem (om 1-2 veckor) ska jag försöka tänka på det ni skrivit. Hoppas det inte låter som om jag bara försökt förklara bort allt nu, för ni har mkt rätt i det ni skriver, sen om vi har olika åsikter om tränaren så kvittar det:p

Btw så kan jag ju tilläga att jag ska flytta pollen till en dressyrstall, men dressyrtränare 5 dagar i veckan så kommer säkert att testa ngn av dem oxå.

Bygger hästen totalt fel muskler om den är framtung (självklart strävar jag inte efter att ha en framtung häst även om det inte är ngn fara) men bara bra och veta om det blir totalt fel? Antar att det inte är så bra för frambenen att ständigt ha en frasmtung häst. Speciellt inte på hopphästarna som redan belastar sina framben så mkt (Men de gäller ju oxå alla hästar oavsett om man hoppar eller rider dressyr.)

Bygger hästen totalt fel muskler om den är framtung (självklart strävar jag inte efter att ha en framtung häst även om det inte är ngn fara) men bara bra och veta om det blir totalt fel? Antar att det inte är så bra för frambenen att ständigt ha en frasmtung häst. Speciellt inte på hopphästarna som redan belastar sina framben så mkt (Men de gäller ju oxå alla hästar oavsett om man hoppar eller rider dressyr.)

Om hästen jobbar i framvikt så bygger den fel muskler ja. eftersom då rygg och bakbens aktivitet är är igång så bygger den ej där den bör.

jag har tittat på filmen och jag tror att du ska sadla längre bak till att börja med, du bidrar till att hästen hamnar på framdelen för tyngdpunkten ligger framme på bogen på hästen.
sen tycker jag inte den är helt ren i vänster varv?

Han briljerar (stavning) kraftigt. Har dock blivt bättre nu. Han har gått igenom en del veterinärsbesiktningar, så han är ren :p Men biljeringen kan nog lura ögat:p
Ja, sadeln brukar åka fram lite, tyvärr, ser dock inte om det är den nya eller gammla sadeln på filmen.
På den nya spänner jag gjorde på de två bakre hålen så glider den inte fram.

Vad finns det för bra övningar man kan göra för en häst som kan bli framtung som hjälper den att inte bli det?

övergångar övergångar och åter övergångar!
halvhalter, tempoväxlingar osv - allt som får hästen att aktivera och bära upp sig mer med sina bakben.

såg inget av detta på filmen, om jag var du skulle jag variera min träningspass mera, det måste hända något hela tiden annars fortsätter hästen bara att lufsa runt och vara framtung.

Då ska jag träna mer på det. Försöker rida så varierat som möjligt, men inte på det träningspasset, var la inte det bästa passet jag ridit :p

Men ska träna på mkt övergångar o halvhaler oså :)

Tjockis-Olle :)

Du gör precis som jag att du viker dig i sidan som man ser på skrittbilden :p Rak i ryggen :angel:

Vart har du flyttat? :)

Flytta framdelen i hörnpasseringarna, så att man gör en 1/2 bakdelsvändning och sedan rakriktar och rider framåt, det görs först i skritt och sedan i trav och galopp. Känn av i skritten i vändningen om hästen svarar på hjälperna. Genom att flytta framdelen så har du flyttat över vikten till bak! Då kan du känna var du har hästen någon stanns och aktivera fram benen och där med flytta vikten över till bakdelen och bakbenen.

Jag har haft lite samma problem med min unghäst. Jag har fått råden av mina tränare att ÖVERGÅNGAR till tusen är aldrig fel och sen tänk på att sitta rakt för jag har en tendens att tippa fram med axlarna. Såg att du med gjorde de på någon/några bilder.

Som sagt övergångar är nog de bästa.

Svårt att göra en bedömning på bilderna men på filmen kan man se

att han är mkt markbunden

verkar som om att han nog har mer gång i sig än vad du får fram, alltså han verkar inte "våga jobba under sig ordentligt"

kanske ont i kotor/ knän? så att han inte vill jobba framåt för då belastar han sina framben för mycket..

nej inte bra med framtung häst.. om din är det är svårt att se men väldigt markbunden och oengagerad i sin gång

har du provat några tips å hur gick det?

tycker din tränare att hästen ser framtung ut, låt tränaren rida hästen för att kunna göra en bedömning..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 458
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V