Sv: Framtung och lång???
Nej jag var inte ironisk jag bara konstaterade.
Halvhalter olika helt beroende på vad jag vill uppnå.
En förhållning innefattar mer än krama tygeln för mig, det innefattar även mage ( som jag beskrev) och överskänkel.
Om jag tappat bäckenet, så driva med sätet sedan förhållning i mage överskänkel.
Mera aktivitet i bakben; vaden sedan - "hålla i" formen i magen.
Jag har sett Kyras push på en clinic på Erksberg - hon gör tvärtom Wanless. PÅ den clinicen lockade hon fram aktivitet i latisimus dorsi, vilken är den muskel som drar armen bakåt
Samtidigt så har hon på baksidan av wanless bok skrivit:
"I fully recommens Mary Wanless's teaching methods to anyone who really wants to understand and ride with their mind.
At the end of the day, that's the only way to get the best from your horse"
Problemet är att Wanless vill ha aktivitet i buken med sin push. Hon trycker frammåt - inte bakåt som Kyra gjorde på sin clinic.
Min nya tränare ( min förra var också beridarelev till Kyra
- hur gör vi då
)
Min nya tränare får vi självklart inte heller sitta och backa med handen för - hon vill hellre att man aktiverar det transversala systemet i ryggen ( hållningsmusklerna närmast ryggraden) samt bröstmusklerna.
Hon har då tysk beridarutbidlning. Och har i femton år varit uttagen till Trainers trust vilket innebär att hon får rida för Kottas och Charles de Kunffy och de andra stora grabbarna.
Om vi nu skal syssla med namedropping:smirk:
Att aktivera multifidus längs ryggraden är då tydligen det tyska och klassiska sättet att locka fram "korrekt kontakt med bettet" som är den tredje kvaliteten i den tyska utbidlningsskalan.
Takt. Losgelassenheit. Ahnlenung. Schwung, Rakriktning Ramling.
Angående hur man ser hur en häst uppvisar dessa kavliteter finns nedtecknat på många olika ställen.
Angende min kommentar "Nicht losgelassen" på en annan tråd.
Enligt det tyska systemet är kvittot på att du gjort rätt i utbildningen, att hästen behåller de första kvaliterna även när de senare utförs.
detta innebär att om en samlande rörelse inte är ren i takten eller "losgelassen" så är den heller inte korrekt samlad.