Framtung och lång???

Gilette

Trådstartare
Hur ska man förhindra att hästen blir framtung ocvh lång?
vad menar domaren när den skriver "stäm av mer och oftare"???

Sv: Framtung och lång???

Träna på te x halvhalter och tempoväxlingar så att hästen kommer under sig med bakbenen och bär upp mer vikt med de.
Det menas väl med att man ska känna av hästens form och om det behövs åtgärda den...?

Stäm av mer och oftare innebär kort och gott att domaren tycker du ska göra fler halvhalter för att få ihop honom så att han inte blir lång och låg.
Tränar du för ngn tränare? Annars tycker jag att du ska börja rida för ngn duktig som kan hjälpa dig!

okej, ja jag tränar för tränare. Hur gör man en korrekt halvhalt?

För att utföra en riktig bra halvhalt krävs att hästen kan samla sig. För halvhalt är just ett steg i samling. Halvhalten ska så att säga bli ett steg i passage. Du ska kunna känna hur hela hästen reser sig under dig. Men det tar ett tag innan man når dit. Man måste alltså ha nått lite längre i utbildningen. Men även innan dess så är halvhalterna väldigt viktiga. Dels för att de förbereder inför det samlande arbetet, dels för att man med hjälp av halvhalterna kan få hästen att balansera upp sig och på så vis behålla formen.

Kyra använder sig utav en lerklump som exempel och det tycker jag är en enormt bra illustration. Om du tänker dig att du tar en klump lera och kramar ihop mellan händerna och sen sätter ner på marken. Vad händer då? Tja, om du har kramat ihop den alltför hårt så faller den förvisso inte isär men den spricker och blir inte bra. Har du kramat för löst så dröjer det bara några sekunder så börjar klumpen utvidga sig och faller så småningom ihop/isär.
Och precis så är det med hästen också. Dressyrridandet går ju bla ut på att kunna rida hästen så att den blir mjuk och balanserad dvs man rider hästen i "form". Och för att behålla denna form lagom, så att den inte blir för hård, och inte för lös så att den blir lång och låg, så använder man sig bla av halvhalter. På engelska kallas det för handcheck och det beskriver egentligen ganska bra dess funktion. Man tar till den när man vill hålla formen på hästen men även för att balansera upp den lite extra innan en rörelse etc.
(om man inte anv. sig utav halvhalter så, kan det bli som i ditt fall, att hästen blir lång, låg och framtung. Den kanske även ångar på en del. Det man vill då är ju med utbildning få hästen till att balansera upp sig, lägga vikten mer bakåt och gå med en svingande rygg. Och för att den inte ska vingla, flytta ut bogar eller bak utan gå rakriktat och balanserat så anv. man sig bla utav halvhalter)

För att halvhalten ska fungerar övht så krävs att gas och broms fungerar ordentligt på hästen. Dvs den ska lyda, snabbt och kvickt, dina skänklar och den ska lyda och ta förhållningar.
När det fungerar var för sig så sätter man ihop gas och broms till en halvhalt. Det som händer då är att hästen samlar sig ett steg dvs förlägger vikten bakåt och energin går istället för framåt uppåt.

Men det lättaste är att börja använda halvhalten enbart som en liten uppbromsning. Dvs rid på i ex trav, krama tygeln i en mjuk och fin förhållning och rid sedan framåt igen. Om hästen inte lyder på det (beror på hur pass välutbildad/lydig den är sen innan) så kan du till en början överdriva rörelsen lite grann. Rid då i trav krama tygeln i en förhållning som om du skulle sakta av till skritt och precis när den tänker sakta av till skritt så ger du en tydlig skänkel igen framåt. Hästen ska då kliva på ordentligt, ta i med sina bakben, när den går framåt igen.
När det sen fungerar så går du tillbaka till att bara "förhålla" under ett steg och sedan framåt igen.

När hästen sedan så småningom börjar att kunna samla sig lite grann så gör du i halvhalterna samma förhållning men samtidigt så driver du också med skänkeln framåt så att han inte saktar av utan istället "kliver uppåt".

En riktigt utförd halvhalt är en mkt härlig rörelse! Det känns som man lyfts upp mot taket under ett steg!

Fråga igen om det är ngt som du inte förstod!

Tack så jätte mycket för den utmärkta beskrivningen av en halvhalt. Nu förstår jag äntligen vad en halvhalt egentligen innebär, har aldrig lyckats få det förklarat ordentligt för mig tidigare!=)
Hur ofta ska man göra halvhalter för att vara säker på att hästen inte blir lång och framtung?
tack ännu en gång för hjälpen!

Det var så lite så!

Hur ofta man behöver göra är helt individuellt. Vissa hästar behöver balanseras upp oftare än andra. Det har ju också med utbildningen att göra men även på vad det är för typ av häst. Precis som med lerklumpen i handen så är det olika hur ofta man behöver krama ihop den igen för att den inte ska falla isär.

I ett dressyrprogram så är det väldigt bra att inför varje rörelse göra en halvhalt. Men även ex innan en ökning för att verkligen få tag på bakbenen. Men har man en häst som vill ånga på eller blir lite tung så kan det behövas även på långsidorna.

Överlag så ska man anv. halvhalten i förebyggande syfte dvs krama lerklumpen innan den faller isär. Men likaså tar man ju till den för att åtgärda "när skadan redan är skedd" dvs när man vill åtgärda formen. Själv använder jag mig väldigt mkt av halvhalter i ridningen men det är olika från ryttare till ryttare. En del anv sig nästan inte alls av det. Och det beror ju lite på vad man har för häst också. En del har av naturen bra balans och lätt för att bibehålla formen. Andra får man rida lite mer aktivt på. Min gissning är ju dock att du skulle ha stor nytta av att börja rida med mga halvhalter eftersom domaren skrev så.
Så berätta för din tränare att du fick kritiken och att du vill att hon ska berätta för dig när under passet de behövs. Efter ett par gånger tror jag att du själv kommer känna när du behöver ta till det.

Hej Gilette - the best a man can get.....

Det finns ju olika sorters halvhalter.
Saigon beskriver ju ett sätt att utföra en samlande halvhalt. Vi har lite olika sätt men det spelar ju ingen juingen roll för det är ju ingen samlande halvhalt du behöver.

Det finns ju också balasnerande halvhalter och det är väl du har mest nytta av.

När du rider är det viktigt att du placerar din tyngpunkt ovanför hästens tyngdpunkt.
Om din tyngdpunkt är före hästen så knuffar du fram den på bogarna så den blir framtung.
Bästa sättet att förhindra det är altså att lära dig hantera din tyngdpunkt.
Sally swift kallar det centrering. Mary Wanless bearing down. På idrottsspråk heter det att hitta sitt kraftcentrum.

Försök hitta känslan hur det känns i magen nedan för naveln, när du hostar, eller är "hård i magen"

Till häst när du skall göra en halvhalt så aktiverar du din mage på det sättet samtidigt som du slutar gå med med handen (låtsas tryck den framåt i en vägg)- men slappna av i höften.

Funkar om du är i balans.
Funkar inte om hästen är spänd i ryggen, då måste du först få rygen att slappna av annars går inga tygeltag igenom - hästen är inte durchläsig.

Då måste du få fatt i hästen bäcken, så ryggen kommer upp och kan arbeta avspänt hö - vä.
Vilket kan göras "framåt nedåt", eller med en tempoökning för sätet.
eller med att bara trycka ditt "kisseri" mot hästens örons så ryggen får plats.

Det du beskriver handlar ju överlag mer om att ha en god sits med god inverkan. Den hårda magen ("blåsa ut ljus-magen") med den pushande handen är två grundkomponenter i den goda sitsen=balanserad ridning.

Men om en tränare/domare ber dig utföra en halvhalt så är det den samlande halvhalten du ska utföra. Resultatet av en lyckad sådan är aktivering utav bakbenen som ger lätthet i framdelen. En förutsättning för att det ska fungera är givetivis balans både hos ryttare och häst.

I dressyrprogrammen (och givetvis annars också) ger de samlande halvhalterna en lätt och balanserad häst med luft i steget och framförallt, vid användandet, tydliga övergångar (innan och efter ex ökning) som alla domare efterlyser (vilka poängsätts från Georg och uppåt)

Hon ställde väl två frågor...
Hur skall man förhindra att hästen blir framtung och lång och ja - en sits i balans - men du sitter ju inte och "inte går med med handen" hela tiden...
Eller det kanske du gör vad vet jag. Vi rider ju inte likadant du och jag.

Den andra frågan hoppade jag. den hade ju du svarat så skickligt på redan.

Senast ändrad:

Susan skrev:
men du sitter ju inte och "inte går med med handen" hela tiden...

Joo... puschen i handen försöker jag ha jämnt. Min ena tränare (fd beridarelev till Kyra) är mkt skicklig på sitsträning och det var hon som introducerade liknelsen för mig (och så fort jag faller tillbaka i gamla mönster, ibland oftare än annars, så sitter jag med backande hand igen)

Susan skrev:
Den andra frågan hoppade jag. den hade ju du svarat så skickligt på redan

Var du ironisk nu eller...???

Om jag förstod dig rätt så rider du samlande halvhalter på annat sätt. Kan du inte beskriva hur du utför dem? Alltid intressant...

Nej jag var inte ironisk jag bara konstaterade.

Halvhalter olika helt beroende på vad jag vill uppnå.

En förhållning innefattar mer än krama tygeln för mig, det innefattar även mage ( som jag beskrev) och överskänkel.
Om jag tappat bäckenet, så driva med sätet sedan förhållning i mage överskänkel.
Mera aktivitet i bakben; vaden sedan - "hålla i" formen i magen.

Jag har sett Kyras push på en clinic på Erksberg - hon gör tvärtom Wanless. PÅ den clinicen lockade hon fram aktivitet i latisimus dorsi, vilken är den muskel som drar armen bakåt:o

Samtidigt så har hon på baksidan av wanless bok skrivit:
"I fully recommens Mary Wanless's teaching methods to anyone who really wants to understand and ride with their mind.
At the end of the day, that's the only way to get the best from your horse"

Problemet är att Wanless vill ha aktivitet i buken med sin push. Hon trycker frammåt - inte bakåt som Kyra gjorde på sin clinic.

Min nya tränare ( min förra var också beridarelev till Kyra;) - hur gör vi då :confused: )

Min nya tränare får vi självklart inte heller sitta och backa med handen för - hon vill hellre att man aktiverar det transversala systemet i ryggen ( hållningsmusklerna närmast ryggraden) samt bröstmusklerna.
Hon har då tysk beridarutbidlning. Och har i femton år varit uttagen till Trainers trust vilket innebär att hon får rida för Kottas och Charles de Kunffy och de andra stora grabbarna.
Om vi nu skal syssla med namedropping:smirk:

Att aktivera multifidus längs ryggraden är då tydligen det tyska och klassiska sättet att locka fram "korrekt kontakt med bettet" som är den tredje kvaliteten i den tyska utbidlningsskalan.

Takt. Losgelassenheit. Ahnlenung. Schwung, Rakriktning Ramling.

Angående hur man ser hur en häst uppvisar dessa kavliteter finns nedtecknat på många olika ställen.

Angende min kommentar "Nicht losgelassen" på en annan tråd.

Enligt det tyska systemet är kvittot på att du gjort rätt i utbildningen, att hästen behåller de första kvaliterna även när de senare utförs.
detta innebär att om en samlande rörelse inte är ren i takten eller "losgelassen" så är den heller inte korrekt samlad.

Vilket innebär att vi alla bara kan gå och dö och sluta rida:crazy:

Jag nämde inte att hon var beridarelev för Kyra för att hålla på med namedropping. För det intresserar mig inte så mkt. Utan jag bara nämde det för att knyta själva "sits-filosofin" till ngt mer specifikt. Jag vet inte själv hur Kyra rekommenderar pushen för på de clinics jag varit på med henne så har hon inte visat den. Och jag förstår inte heller riktigt hur du menar eller skillnaden. Det enda jag kan konstatera är att det sättet som min tränare lär ut innebär inte på ngt vis att handen backar. Utan handen ska pusha mot ett tänkt föremål framför den.

För mig innebär halvhalten inte heller att enbart krama tygeln. Mage och överskänklar anv också (och på min häst så är det oftast tillräckligt. Han är så känslig för den samlande överskänkeln att han den första tiden gick i passage i tid och otid innan han lärt matte att anv sitsen lite mer korrekt). Men jag beskrev aldrig det momentet. Jag nämde bara att den dagen hon kommer dit så blir det drivning mot handen. Jag har beskrivit förut hur jag utför just det momentet så jag tog inte upp det eftersom hon inte undrade specifikt över det. *lite lat*

Men kan du inte beskriva hur du utför den samlade halvhalten...? Jag är fortfarande intresserad av hur du gör...

Ja så känns det väl ibland :crazy:

Och sedan samlar man ihop sig och gör ett nytt försök.
på't igen. :D

Jag har redan beskrivit två samlande halvhalter.
Lite schematiskt visserligen.

Eftersom man ibland tappar bakdelen :angel: = "the haunches are still in the stable"
1.Sluta gå med i halsens rörelser
2.Vinkla om ditt bäcken (en kraftigare swing)
3. HÅLL KVAR genom att öka buktrycket - annars tapapr du hästen igen...

(Om du helt blockerar halsen rörelser så kommer hästen att ta kortare steg - mer bekvämt : o . Har vi diskuterat på en annan tråd)

Nästa halvhalt För att få upp den främre delen av ryggen :d (som jag gör på min häst) är att
*jag lägger till båda överskänklarna
*slutar gå med med handen
*Håller kvar i magen

En annan - om jag tycker att hästen blivit såsig :mad: - vilket inte är så ofta
*driv med insidan av vaden
*Håll kvar i magen.

Jag har aldrig påstått att jag är en världsmästare att rida.
Jag tycker att det mycket är - som att spela en hel orkester själv.
Skall de låta bra - formen vara korrekt - så är det en avvägning långt mycket mer avancerat än Bo Tibblins stämma av mellan hand och skänkel.:cool:
Utan stämma av instrument i en hel orkester.
Jag pruttar inte runt ridhuset i perfekt balans hela tiden.
Jag kämpar på och försöker lära mig spela dessa instrument i orkestern som jag lärt mig.

Att rida rakt fram och klara hörnpasseringarna självbärig rakriktad går väl någorlunda bra. Sedan skall man ju klara att gå in och ur i en skolorna och hästen fortfarande vara så rak och självbärig och i balans att den går att rulla i önskad rikting i vilket moment som hellst. - Och ändå vara avspänd....

Huvva - det är lite att bita i - men jag kämpar på...

Vet inte om nån redan skrivit detta, har inte läst igenom tråden ordentligt men jag skriver det iallafall:
Om en häst är framtung, dvs. lägger vikten på frambenen istället för bakbenen bär den inte sig själv.
Då måste man ändra på detta; du skall inte bära runt på hästen utan det är den som skall bära runt på dig. Vet inte hur mkt du får av hästens tyngd i handen men kan tänka mig att det blir en del.
Lite enkla övningar i skritt till att börja med:
Känn efter hur du sitter i sadeln när ni står stilla. Jämn men mkt mkt lätt kontakt med pållens mun. tårna peka frammåt, vaden skall ligga emot hästen men inte klämma. den ska gå att rubba lätt så var avslappnad i vaden. Insidan av foten skall trampas ner. skritta sen frammåt, och känn efter hur dina sittben rör sig. de skall vara jämt i sadeln och röra sig som en åtta. gör dem de är ditt bäcken avslappnat och även hästens bäcken blir det. För att putta under hästens bäcken under sig puttar du själv under ditt bäcken under dig utan att rubba nåt annat i sitsen.
Gör detta några dagar eller tills det känns bra. det kan ta lång tid att få ordning på sin kropps kordination. även för hästen. men ta tid på er.
sen träna på att minska och öka skritten med hjälp av din sits och ditt bäcken. Ha halvlånga tyglar i början, plocka upp mer och mer sen.
Minska: Skjut ditt bäcken ännu mera under dig och lås det. hästen minska skritten.
Öka: öppna upp ditt bnäcken.
På så sätt hjälper du hästen att samla sig med hjälp av ditt bäcken. om du visar rätt med din sits och ditt bäcken gör hästen rätt med sitt bäcken och börjar bära sig själv.

Vid bärning måste hästen ha sitt bäcken under sig, sen kommer ryggen och sist nackens form.

Längre fram hjälper man även till i lättridningen i traven med sitt bäcken.

Vad dommaren menar med att stä,ma av lite oftare kan vara tempot, typ ökningar och minskningar, halvhalter m.m.

Hoppas du förstår hur jag menar. är lite svamlig å trött...:angel:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: Lejd
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Marvin
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
573
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka