Framtung häst

blueeyedboy

Trådstartare
Rider en häst som är ganska tung framtill. Han är lite grövre och är byggd sån, men vill ändå försöka jobba på att "få upp" honom lite och få honom att sätta sig lite mer på baken. När han blir lite trött hänger han sig gärna i handen, och han har ganska kort steg fram, skulle liksom vilja att han sträcker ut lite mer.
Vill liksom få upp och fram honom :)

Rider för en dressyrtränare ibland som hjälper mig med detta, men undrar om någon har nåt bra tips?
 
Sv: Framtung häst

Finns inga genvägar, fortsätt rida för din tränare, o jobba med mycket övergångar för att få hästen att sätta under sig och bli kvickare.
 
Sv: Framtung häst

du kan ju oxå kolla på vilket bett han har, jag vet att en del framtunga hästar blir med tunga med 2 och 3 delade bett, sen är det jätte bra att rida för instruktör för som sagt finns inga genvägar, men ibland funkar det lite bättre med ett rakt bett, det kan få vissa hästar att lyfta sig lite och då kan du ju med tränares hjälp komma lättare fram till ert mål ;)
 
Sv: Framtung häst

Var noga med att aldrig ge honom handen att hänga i, utan håll den lätt hela tiden och se till att han är ordentligt avslappnad, att han inte sparar sig och går med korta steg, utan rid framåt, gärna neråt med om han stretchar ordentligt då, så att han blir mjuk i kroppen först. Därifrån kan du leka med att plocka upp honom i formen och rida övergångar och tempoväxlingar.
 
Sv: Framtung häst

som redan nämnts, finns inga genvägar, bara träna träna träna :)

skulle rida massor för instruktör och rida mycket i skog och mark, öva igångsättningar och avsaktningar och även cavaletti och bommar, det har hjälpt min herre :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp