framtung häst i traven

melvin

Trådstartare
hejsan! har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite tips om från er! när jag rider min häst går hon super i galopp och skritt, och där, då främst i galoppen är det inga problem med att öka steglängen och sedan samla upp till kortare igen, där är framåtbjudningen liksom bra, men när jag travjobbar henne är det liksom som att hon stänger av, hon går och riktigt hänger i tyglarna utan att bära sig själv, och rörelserna blir som tuggummi, och det blir omöjligt att komma åt henne. Har såklart fått råd om att lätta i händerna för att hon inte ska ha något att hänga i, men det blir ingen skillnad. de tränare jag ridit för verkar inte tycka att detta är ett problem, då de aldrig påpekar detta när jag rider, men jag vill att hästen ska kunna bära sig själv! någon som har några bra tips på övningar el dyl som kan passa? tackam för alla tips! :)

Sv: framtung häst i traven

Mycket handlar om att hitta det rätta tempot i traven och sedan göra mycket övergångar i just det tempot. Har det bråttom och/eller ökar tempot i övergången kan det vara en god ide att flytta den undan skänkeln strax innan du gör avsaktning eller igångsättningen.
Rid skritt-trav-galopp-trav-skritt-trav osv.

Hästen måste hamna på baken och bli alert för dina hjälper.

Formen är också en viktig del. Hästen ska som jag sa innan jobba med baken och sedan fram genom hela ryggen. Formen i övningarna får gärna vara lite lägre tills den börjar bli stark och bära sig själv.

Så: se till att hästen blir alert för skänkeln och rid mycket tempoväxlingar så du får hästen på bakdelen. Då kommer framtungheten automatiskt att försvinna.
Är det en gammalhäst som nyligen blivit tung kan det vara värt att kolla upp benen på hästen.

Lycka till
och ursäkta för ett flummigt svar

Sv: framtung häst i traven

- Övergångar (trav-skritt-trav) där du lättar i handen i igångsättningarna till trav.

- Använd sätet och sätt takten (inte tempot) något lägre än vad hästen normalt skulle vilja ramla in i, då tvingas hästen bromsa upp sig och bära sig. Gör gärna detta i kombination med övergångarna ovan.

-Tempoväxlingar nedåt (uppåt tycker jag ger tyngre hand på hästar som tenderar att hänga sig på handen). Bromsa inte med handen. Skänkel, lätt mothållande hand och - framförallt - sätet ska minska tempot.

- Rid mycket rakriktningsarbete och kontroll av förhållande tygeltag.

Arbeta intensivt under kort tid med många skrittpauser på lång tygel. Lättar hon så ska det komma BRA från dig och belöning i form av paus.

Och slutligen, gör ingen affär av att hon hänger sig i handen, det kommer ju sig av att hon inte orkar riktigt.

Någonstans där skulle jag börja. När hon börjar lätta mer och mer och bär sig själv så skulle jag öka på med stärkande rörelser som öppna och tempoväxlingar framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar