Framtung/hänger sig i skritt

H

HokusPokus

Ja, vad gör man åt det? :crazy:

Min ponny går just nu 3-4 dagar/vecka eftersom hon har varit skadad så vi tar det så lugnt. Jag jobbar henne mycket i skritt på lång tygel och i form. Hon hade en period när hon tappade all framåtbjudning (pga en medryttare som ej blev långvarit). :crazy:

Det slutade med att jag inte krävde ngt av henne när jag red henne utan vi skrittade ut i grimma och grimskaft och bara njöt och hon blev även mycket tömkörd under denna tiden. Inget bett i munnen! Sedan blev hon skadad och jag promenerade bara med henne. Nu är hon frisk igen och vi tar det så lugnt och hon har fått tillbaka sin framåtbjudning och det är en helt annan ponny och sitta på! :D

Men, hon hänger sig eller blir framtung i skritt men inte trav! Hon går SUPER i trav och jag har inget i handen och trampar under sig och går som en dröm! :love:

Vad går man åt det i skritt? :confused:

Sv: Framtung/hänger sig i skritt

Rent generellt är det inte bra att sitta och jobba hästar för mycket på tygeln i skritt. Om man inte är väldigt duktig.

Skulle tippa på att din ponny helt enkel "somnar till" och inte riktigt jobbar.

Varför skulle inte det vara bra? :confused:

Jag har ridit i 21 år och jag har aldrig hört det förr.

Det är ungefär det första jag fått lära mig, att skrittarbete i form ska göras med stor försiktighet och god medvetenhet. Det är nämligen otroligt lätt att förstöra hästens framåtbjudning genom oförsiktigt arbete i skritt.

För att det är så lätt att hästen börjar fuska. Knycker av i nacken och har bekbenen i Ystad Typ;)
Heller skitta på långa tyglar under igångsättningen och lägga till lite småbackar och kliv över bommar så hänger bakkärran med.

*KL* Ett bra skrittarbete skulle jag säga ger mycket i resterande ridning och man får lägga in både igångsättningar och se till att rama in pålle .

Även unghästarna har jag fått *skrittjobba* Men det gäller att själv vara aktiv i jobbet .

Att dom skulle släppa bakbenen i skrittjobbet håller jag inte med om ...
Mia

Nu skrev jag en ökad risk. Inte att de SKA släppa bakbenen.;)

Men jag vidhåller det olämpliga att jobba hästarna på kort tygel i skritt längre stunder.
Som del av ett ridpass är det ok.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 427
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar