Framtung foderponny

Lazetti

Trådstartare
Hej! :)
Min foderponny är väldigt framtung. När hon är det försöker jag göra mycket övergångar, men hon är stark så övergångarna blir inte så "snabba" utan det tar tid innan vi har saktat av och kommit igång igen.
Hon är också stel i sidorna och jag behöver lite hjälp med vilka övningar jag ska göra så hon blir lösgjord.
Hon går nu på ett vanligt tvådelat bett om det spelar någon roll. ;)

Så hjälp mig, hur ska jag göra så hon inte blir framtung, och inte så stel i sidorna. Vilka saker kan jag göra, övningar, mm. :)
Tack för hjälpen! :D

Sv: Framtung foderponny

Rid mycket volter, 8volter, serpentiner. :) Serpentiner tkr jag är suveräna, funkar hur bra som helst och man rider lika mycket i båda varven. :):) Sen kan du ju rida en halv serpentin i skritt, och sen sakta av, rida den andra halvan i trav osvosv.

Sv: Framtung foderponny

En övning jag fick göra för en tränare på min häst som också gärna blir lite så var att trava runt fyrkanten, eller halva om ridbanan är stor. Mitt på varje långsida och varje kortsida går du ner i skritt, skrittar exakt fyra steg och travar igen. Det fick verkligen igång min häst som efter ca 10 min gick väldigt fint på tygeln och blev jättelätt för skänkel och hand. Men var noga med att det verkligen är fyra steg, inte fem eller tio. Jobbigt först, roligt sen när det funkar:)

Får verkligen igång hästens bakben och den lär sig att lyssna efter lite istället för att traska runt i sin egen lilla värld medan ryttaren släpar runt på den.

Liknande trådar

Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 838
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 869
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar