Framtidstankar...

B

BamsePlutt

Hej! Jag brukar vara in här ibland och läsa, har väl skrivit något nån gång oxå tror jag. Har en lite shettishingst, sötast och snällast i hela världen:p :love: Han är någonstans mellan ett och ett halvt och två år.

Nu funderar jag hit och dit... Tänkte skicka iväg honom på inkörning, har aldrig kört in en häst förut och vill inte förstöra nåt för det är en supertrevlig liten häst! Ska ju ha honom ett antal år:idea: och visst är det värt dom pengarna för att få det rätt och riktigt :bow: Så skulle någon ha ett bra tips om nån som kör in i Smålandstrakten så kan ni väl hojta?

Nu är ju jag heltokig i dessa små shettisar... Och till saken hör att Bamses halvbror (troligtvis, de har gått ihop som föl iallafall) är till salu. Är så himla sugen på att köpa honom. Och direkt ramlar jag in på tanken att köra parkörning någon gång i framtiden. Någon som kör i par här?

Min fråga är lite om ni tror att det är möjligt att börja med parkörning med två små unghästar? Naturligtvis ska de köras in först osv. Eller är det bäst att skaffa en mer erfaren shettis och para ihop Bamse med? Känner bara att det skulle vara så himla kul med Bamses brorsa... Och personkemin mellan häst/människa tycker jag är jätteviktig!

Tacksam för åsikter!

Sv: Framtidstankar...

Är man som kusk oerfaren av körningen i sig så kanske man behöver ta hjälp i början.Jag menar med att köra 1 häst. Att gå en utbildning eller annan körkurs är en god :idea: .
Om man har erfarenhet av körning så hade ialla fall jag valt en erfaren häst som är lite äldre och som är van vid parkörning. Men då kommer man tillbaka till detta med sin egen erfarenhet igen. Att alltid ta den säkra vägen både för dig själv och hästarna är en självklarhet.Så kanske du ska höra dig för om det finns någon kurs att gå eller annan körutbildning så kanske du kan bestämma dig senare. Hur det än blir så är det ju ett stort ansvar att spänna för en häst och ge sig ut och dubbelt ansvar vid 2..

Lycka till.

Tack för svaret... Har inte sådär enormt stor erfarenhet av körning - även fast jag ju kört en del. Däremot är jag noga med att det blir rätt och att det blir bra - därför tänkte jag skicka iväg plutten för inkörning (skulle säkert klara det själv men är så självkritisk så självskritisk)

Det lutar åt att jag tar hem Bamses halvbror nästa vecka. Sen får jag väl se hur jag gör, antingen kör jag dem så småningom, i framtiden, i par. Eller så kör jag dem en och en.

På stallet där jag har min lille plutt finns det många erfarna hästmänniskor, och speciellt hon som äger stället är jätteduktig på körning :-) Det ingår ju till viss del i hennes verksamhet. Funderar på att ta lite körlektioner för henne.

Återigen - tack

Nej nej, inte travstall... Däremot så finns det ju de som livnär sig på sin hästverksamhet och i det kan det ju ingå att köra häst och vagn? Sen som jag förstått ett stort intresse för bruksverksamhet, då menar jag "gammeldags" jordbruk med harv och plog och allt vad det nu är - för häst. Tycker själv att det roligt, spännande, och skulle gärna inrikta mig åt det hållet med mina shettisar, även om det blir på hobbynivå... Kan ju inte så mycket, storstadsbarn som jag är. Men intresset finns ju...
Ha det!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Ichigo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix