Framstegstråd!

Sv: Framstegstråd!

Har gjort en massa känns det som. Har fått min häst att fatta att jag finns där så han ska vara lite försiktig o inte bara slänga med huvudet hit o dit tex.
Lärt honom att stå still när man hanterar honom, stå still när man hoppar upp på honom o lite annat.

Har haft honom utlånad till min medryttare i några månader o hon tillät honom att göra det mesta så jag har haft o göra nu när jag tog tillbaka honom men det är bara roligt när man ser framsteg:)

Svarar själv...Min häst har väldiga problem med humöret och det har inte fungerat att ha henne utställd i gången för då har hon bara kastat sig fram mot den andra hästen och hon har fått en del ryck i nacken och halkat till lite... :cry: :(

Det har blivit en del träning i att stå utställd trots öppna galler (innan har vi haft stängt till alla). Det har också blivit träning i att gå ut ur stallet när hästarna tittar ut genom boxdörren utan att attackera och det har blivit så mycket bättre! Numera drar hon inte ens bak öronen! :laugh:

Den senaste veckan har vi avancerat ytterligare och haft henne utställd tillsammans med andra hästar hela tre gånger!!!! :D :laugh: Det var lite mindre än ett år sedan hon var utställd frekvent med andra hästar så det här är ett enormt framsteg! :laugh: Idag stod hon till och med och gäspade en massa!! :love: Så det känns himla skönt, även om man inte ska ropa hej förrän man är över ån och att jag får räkna med att det kan komma bakslag så är jag fortfarande överlycklig för de frmasteg vi gjort nu!! Nu vet jag att hon verkligen kan och jag litar mer på henne och mig, jag kan få henne att kunna med. :laugh:

Min pålle slängde sig alltid innan när han stod utomhus fäst i ett grimskaft, så han fick på sig sånt "halsband" som gör att han inte kan slänga sig för den går inte av, men jag tyckte inte alls om den för han är ganska gammal och det kan ju skada nacken, så han har lärt sig att stå utan det "halsbandet" och slänger sig inte, men jag får ju ändå ha lite koll på han :)

Köpte honom för ca 3-4månader sen. var väldigt stressad och kunde aldrig stå still i början osv. har jobbat lite nh med honom, nu kan jag gå ut med honom, stanna honom utan att dra i grimskaftet/röra honom, han står hur lugnt som helst i stallet, han kan stå stilla. :D skitstora framsteg har han gjort tycker jag:love:

Min lilla fölis på 2 ½ vecka har haft grimma på sej, blivit van att bli borstad på och blivit spolad på benen :D det går bra men han har en jävla vilja...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama