Framsprängande hästar i film...

T

TheBlackOne

En dag när jag satt och red på väg till vår sommar stuga, ca 5 mil bort, kom jag att tänka på en sak. I alla "historiska-"eller fantasyfilmer spränger hjälten, budbäraren, cowboyen eller krigaren fram på sin ädla springare oavsett var de är på väg, lång sträcka som kort. Ja, aldrig har jag sett en kung på en lunkande häst om ni förstår vad jag menar. Hur mycket pallar kusarna egentligen? När ni rider hur mycket galopperar, travar respektive skrittar ni? Jag är bara nyfiken. :)

Sv: Framsprängande hästar i film...

mycket beror på hästens kondition och hur ofta man gör vissa saker (om man t.ex. galopperar ett par km i sträck VARJE dag, eller om man gör det emellanåt)..

men jag anpassar mig mycket efter underlaget, är det en dag snorhalt längs nästan hela turen så blir det nog ingen galopp alls den dagen..
..men andra dagar (inte ofta, men 1-3ggr/månaden) galopperar jag hela ridturen (efter ordentlig uppvärming, förstås, så att hon inte gör sig illa av det), ett par km tror jag det är..ca 3-5 kanske. vet inte riktigt hur lång rundan jag brukar köra det på är. det är en grusväg med lite varierande hårdhet med avslutning i skogen, där jag brukar passa på att skritta av rejält. :D . det låter kanske mycket, men både jag & Honey njuter av denna typ av ritt, och jag är nog mer svettig än hon är efteråt..hehe.
hur jag lägger upp turerna beror mycket på mitt och hästens humör, väder och aktuellt underlag..

Heh oki, lite skillnad mot min och Stjärnas (nordsvensk brukshäst) skogsmulle utflykter. Galopperna blir en aning kortare...:D
Men låt oss säga att man ska göra en ritt på x antal mil. Hrm...hur långa "brukar" distanstävlingar vara? Jag förstår att det finns olika klasser men men. Låt oss säga att du ska rida 5 mil. Underlaget är bra och vädret likaså, inte för varmt. Hur lägger man bäst upp ritten? Alltså både så att hästen inte far illa men samtidigt så att man kommer fram så fort som möjligt.

Det är vanligt att man skrittar förbi gårdar och andra saker där man bör ta det lugnt annars så travar man eller galopperar ibland största delen av ritten.

Omg...:eek: Jag har underskattat våra fyrfota vänner. Men är det inte bara vissa raser som pallar det? Alltså galoppera och trava flera mil i sträck.

absolut! ;)
en fräsch & hel häst och bra träning, så kan nog de flesta:laugh:

Jag har en runda som är 1 mil och har galopperat hela rundan, förutom ett travstopp mitt i. Det är ju inte direkt jättesnabb galopp utan han får lunka på i lugn och fin galopp och öka och minska ibland;).

Liknande trådar

Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 411
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar