Framskuren hoppsadel

BernT

Trådstartare
Jag har upptäckt att jag har ganska långa ben (:D) fast det är inte lika roligt när jag rider, mina ben får knappt plats. Så jag behöver byta till en mera framåtskuren hoppsadel. Så jag behöver lite tips på sadlar.
Enda kravet är att den är svart.
Butet osv är inte aktuellt, inte just nu iaf.
Maxpris: Jaa det är den tråkiga biten :p
Helst skulle jag ju vilja kunna byta in min sadel och inte betala mellanskillnad, men jag får max 5 för den så det är ju orealistiskt.
Så 10-15000. Helst 10 :angel:
Begagnad går också bra. Jag ska bara ha den till nästa sommar.

Sv: Framskuren hoppsadel

jag vill också ha tips, men proiva ta ut en sadelprovare och berätta om dina problem ;p

Jag har fått låna en sadel nu av en sadelutprovare tills vi beställer någon och det är en Stübben edelweiss, faktiskt riktigt skön för att vara Stübben!
Man kan beställa med framskurna kåpor, fast det är det på dom flesta.
Kan ta en bild imon om du vill se den? :)
Fast den ligger iof på 15 000 har jag för mig.

Här är en produktbild:

1010221g.jpg

Jag ska till utprovaren v 30. Men vill veta lite vad jag ska fråga efter. Hon är nämligen super på att pracka på en det allra dyraste.

Är lite inne på en Bates, vilka ryggar passar de?
Min häst har just nu en Henri rivel som passar super, men är för liten för mig somsagt.

Eller en Prestige paris / Prestige paris D

De flesta lite "dyrare" sadlar går ju att få med extra framskuren kåpa. Kanske kan du hitta en sådan begagnad?

Har en Bates Momentum, men den upplever jag inte som framskuren. På något sätt hamnar man lätt lite långt bak i den, ifall knäna ska "vara på plats". Både Equipen och Amerigon jag också rider i är mer framskurna i "standardutförande" och sådana bör ju gå att hitta begagnade. Equipe har väl någon billigare variant av sadel också som ligger runt 13' har jag för mig.

Om jag ska ha en Bates så har jag mest tittat på Caprilli.
Men det känns ''läskigt'' med cair. Märker man ens om det börjar läcka luft?
Equipes kostar 11, Expression, men hon som provar ut dem bor så långt ifrån mig att det skulle bli dyrt att ta hit henne.

Ok, caprillin har jag aldrig provat. Men jag kan ju tillägga att den Batesen jag har kändes ganska framskuren i affären, men inte när jag ridit i den ett tag. Annars är det i och för sig en helt ok sadel; har den till unghästar och man sitter ganska stadigt i den.

Har faktiskt svårt att säga något om det där med cair. Har inte märkt någon skillnad direkt mot "vanliga" sadlar. Antar att man bör känna skillnad på bossorna om luften pyser ut, i synnerhet om den bara läcker ur en bossa.

Jag har samma problem, har megalånga ben så när jag sitter i en sadel med normalkåpor ser det typ ut som Ludgers ben :smirk: Trodde att jag skulle vara tvungen att specialbeställa sadeln (skulle köpa en Tolga) men när jag provsatt deras normal kåpa var den helt ok! Den är normalt mer framskuren o jag får jättebra stöd även om knät går utanför lite, det är ju egentligen överskänkeln som ska hamna rätt, om knät går utanför lite gör inget (man ikan ju inte ha sadlarna så framskurna att de går fram över bogarna på hästen för oss långa...:D)
Tolga har en billigare modell som är jätteskön (har endast suttit i den i affären), jättefint läder och väldigt välarbeted, skillnaden är att den har syntet istället för träbom, vilket ändå ska vara bättre. Tror att den ligger på 13'.

Hos alla dyrare märken kan du ju beställa större/mer framskurna kåpor. Så hitta ett märke som passar dig och hästen, sen beställer du bara med längre och mer framskuren kåpa.

Men det blir ju dyyrt.
Iofs köper jag den sadel jag vill ha nu behöver jag ju inte byta nästa sommar.
Det som är dumt är att jag är under 18 så jag får ju inte ta något sadel-lån trots att jag skulle kunna betala av ett sånt på 6-12 månader.

Hur gammal är du då? Kan du inte låna av dina föräldrar?
Med dyrare märken menar jag märken i din prisklass, 10-15 000.

Jag är bara 17, fyller 18 om ett halvår ungefär.
Får man verkligen en helt ny sadel, specialbeställd med mera framskuren kåpa för bara 10-15000?

Ja, här har du lite märken.
Albion, Crown, CB, Stubben , Lemetex, Equipe, Jeffries, Passier, Prestige, Sommer, Spalding Chapman, Jeffries, Jeremy Rudge. Kieffer kanske man också kan få det hos...

Jag ska snacka med min pappa imorrn om han inte kan skaffa ett ROHK-kort och ta en Meredith :love: sadel på avbetalning och så betalar jag månadskostnaden till honom. Vad smart jag ääär :D

Prestiges +2 sadlar brukar de flesta få plats i! Även ryttare med 2 meter ben ;)
Sedan så tror jag att S kommer ut gratis när man skall prova ut en Equipe sadel, jag betalade inte något iaf.

Men hon håller väl till i typ Varberg?
Jag bor i Karlstadstrakterna. En braaa bit för henne :p

Jo fast hon åker ju långa vägar så är du bara berädd att låta henne sätta en tid när hon ändå är "i trakterna" så löser det nog sig.

Jaao pappa kan ju ringa och fråga henne iaf :p
Är ju lite sugen på en Linnea eller Expression.
Men tänk om alla sadlar ligger helt fel, då har hon åkt helt i onödan. Då skulle jag skämmas. :angel:

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Miljon
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka