Framridnings Tips ?

C

Charmelione

Jag skulle behöva lite tips hur jag ska rida fram inför en hopptävlingen . Min ponny fulkomligt ÄLSKAR att hoppa och kan ibland bli väldigt het och fullkomligt rusar imot hinderna , det kan få mig att känna mig lite osäker , och om jag inte driver på fast ponnyn redan har ett högt tempo så kan han få för sig att tvärstanna :/ Stannar oftast om han blir störd av någonting tex om man rider i paddock och en annan häst kommer förbi utanför paddocken , i ridhuset brukar det dock gå mycket bättre . Men ja hur ska jag rida fram för att få honom riktigt lugn och lyssna ?

Sv: Framridnings Tips ?

rid mycket tempoväxlingar och avsaktningar.... serpentiner och åttvolter brukar också få heta hästar att dämpa sig lite.

fast på framhoppningen är det svårt att få rum till det. ibland kan jag känna att det tom. är svårt att byta varv...

Mycket halvhalter. *halvhalt, lätta, halvhalt, lätta...* då känner man om hästen kommer värnita eller ej!

okej de var inte lätt, men jag ska försöka. Om du börjar ,med att va avslappnad själv så blir din häst oxå det för det är oftast så att man redan stressar upp sig när man hoppar upp på hästen för att den ska vara tex het som i ditt fall. rid inte särskilt hårt på framridningen utan bara rid igång hästen för dom flesta gör detta fel att rida som tokar´på rframridningen och sedan är dom totalt slut när dom ska in på banan, gör bara så att du får kontroll och ly hörd häst mycket halvhalter tempoväxlingar volter, sedan sakta av och vila lugna hästen en stund så hon/han inte går upp i varv.

okej de var inte lätt, men jag ska försöka. Om du börjar ,med att va avslappnad själv så blir din häst oxå det för det är oftast så att man redan stressar upp sig när man hoppar upp på hästen för att den ska vara tex het som i ditt fall. rid inte särskilt hårt på framridningen utan bara rid igång hästen för dom flesta gör detta fel att rida som tokar´på rframridningen och sedan är dom totalt slut när dom ska in på banan, gör bara så att du får kontroll och ly hörd häst mycket halvhalter tempoväxlingar volter, sedan sakta av och vila lugna hästen en stund så hon/han inte går upp i varv. :bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka