framridning endast i ett varv!?

Sv: framridning endast i ett varv!?

Delvis KL*

JAg var på en tävling för senast en vecka sedan och veckan innan de, där var det ett varv som gällde på framhoppningen...

Jag upplevde absolut inga problem med de!

Inga som riskerade att rida ihop eller vara ivägen!

Sen, skulle de inte göra mig gladare om ÖD gjorde ett utspel på en ryttare som burit sig illa åt om min häst hamnat ikläm... De är oviktigt och alldeles försent! En ÖD kan inte vara överallt hela tiden...
Det ska bara vara så pass säkert att olyckorna inte ska hända...

Då anser jag, att hästarna du tar ut och tävlar inte är helt färdiga för de, om de är så oliksidiga har de inte på en tävling att göra utan ska tränas mer hemma! Man kan aldrig få något att sitta på en framridning/framhoppning det ska vara där redan innan genom träning och trimmning hemma...

de va alltså framridning och framhoppning på samma ställe..

hade man kunnar rida fram först för att sedan gå in på framhoppning å att de där är endast ett varv man rider i så kan ja förså..

måste säga att de va mer kaos en vanligt på framridningen. 8 hästar på 20X70

sen 20X 10 där folk kom in + gick in i nästa ridhus för att starta..

sällan ja sett ett sånt kaos.

Så du menar att hela fraridningen bestod i att det enbart var den framridningen och hoppning som bjöds ? För då låter det ju konstigt att du ska rida fram OCH hoppa fram på ca 15 min...

Ni måste ju missat att det gick att rida fram nån annanstanns... Och då är det ju bara framhoppningen som det gäller och det är helt ok enligt mej...

ja känner till denna tävlingsplats otroligt bra då ja tränat och tävlat där i flera år.
de fanns ingen annan plats att rida fram.. skrittvägen längsmed ridhuset som var mest is användes av många att trava fram och tillbaka på de anser inte ja vara ngn annan plats att rida fram..

Så är det på många ställen, litet framridningsridhus där man får rida fram och hoppa fram samtidigt på typ 10-15 min max och övrigt är att det bara går att skritta ute om det är vinter dvs.

Dessa tävlingsplatser väljer man ofta bort om är snö/is/fruset ute eftersom man vet att framridningsmöjligheterna är lika med 0

Vissa hästar kan ju gå in och prestera ändå, medan andra måste ha lite bättre framridning...

Det har jag aldrig sett, ändå har jag bara tävlat låga klasser. Alltid varit framridning på ett ställe och framhoppning på ett annat. Det borde ge en del kritik i överdomarrapporten om framridning och framhoppning är på samma bana?

Här i trakten är det inte så vanligt att ställen har mer än ett ridhus, några större anläggningar har två ridhus men det är bara ett som har ett såpass stort att man kan dela det till framridning och framhoppning. Därför så är det ofta så vintertid att det bara finns en gemensam framridning/hoppning om man inte fixat med underlaget i någon paddock utanför så den är ridbar.

på tävlingsplatsen ja va på är de 1 fullstort ridhus och ett somär 1½..

trots de framhoppning och framridning på samma ställe.

Vi hade ett ridhus 20x40 och ett på ca 13x21 på vår anläggning plus en paddock. De vi varit hos som har liknande förutsättningar har endast haft tävling under sommarhalvåret när utebanorna har gått att använda.

Det har jag aldrig sett, ändå har jag bara tävlat låga klasser. Alltid varit framridning på ett ställe och framhoppning på ett annat. Det borde ge en del kritik i överdomarrapporten om framridning och framhoppning är på samma bana?

Vi har aldrig fått kritik av någon ÖD för det, vi delar vårt ridhus i en framridning på 20*23 (skritt och trav) och en framhoppning på 37*23 (galopp och hoppning)
Fungerar förvånantsvärt bra om man har en röststark person med skinn på näsan mellan dessa

Var bara i höstas då en tävlande blev skitsur, då hon absolut behövde galoppera sin häst läääääääänge (vilket hon sedan gjorde på parkering mellan alla bilar :eek: )

Normalt (när det inte är såna är helvetesvintrar) har vi även en hage/gräsbevuxen fd ridvolt där man kan rida i varlfri gångart (på egen risk)

Om man delar av det ser jag inget problem med det, när jag skrev samma bana tänkte jag utan avdelare. Det finns alltid folk som har åsikter, vi fick höra ett år av laget som inte avancerade från Div I i ponnyhoppningen att de inte blev felfria för att paddocken var för liten så de inte fick upp farten...

Om man delar av det ser jag inget problem med det, när jag skrev samma bana tänkte jag utan avdelare. Det finns alltid folk som har åsikter, vi fick höra ett år av laget som inte avancerade från Div I i ponnyhoppningen att de inte blev felfria för att paddocken var för liten så de inte fick upp farten...

:rofl::laugh: pust :rofl::laugh:

Vi hade en liten ponnyryttare igår som först på framridning red volter över krysset sen samma sak över oxern
Väl inne på banan (två inne samtidigt) så red hon fullt ös i både trav och galopp medans hon väntade på sin tur.
Var nära krocka med tjejen som hoppade. En funktionär slet tag i ponnyn innan olyckan var framme varpå mamman skriker "släpp ponnyn" på läktaren.

Sen vägrade hon ut sig, ponnystackaren var ju så j-vla trött den inte orkade längre :(
För pigg enligt mamman, eeehh näää extremt stressad ponny var nog den enhälliga bedömningen av oss andra på plats

Tyckte så synd om både barnet som får lära sig rida sådär dumt och ponny som får stå ut bli riden så

delvis *kl*

Alla hopptävlingar jag varit på under våren har haft det systemet. Jag gillar det inte alls, framförallt ur säkerhetssynpunkt, men det kanske blir bättre när folk har kärt sig tänket lite.

Dessutom upplever jag att man släpper in fler ekipage på framhoppningen nu, eftersom det är så "säkert" med framhoppning i samma varv.

Det jag tycker är jobbigast med detta system är att anridning och landning korsar varandra och man måste vara MYCKET om sig och kring sig när man ska hoppa, inte bara kolla hur det ser ut framför hindret, utan också kolla ifall någon rider an mot ett hinder med anridning från andra hållet. Det ställer också krav på att skrittande ekipage har koll på vad som händer på ett annat sätt än man är van vid.

På en av tävlingarna jag var på höll jag på att rida in i en tjej. Jag hade precis hoppat räcket (givetvis hade jag angivit det högt och tydligt), när jag landar så skrittar en "klump" ekipage i hörnet , så jag är tvungen att styra hästen in mot mitten av ridhuset, ganska långt innan väggen, och där kom en tjej i anridning till krysset som jag då nästan rammade. Nu gick det bra och vi var inte i varandra, jag fick göra ett föga snyggt panikstopp.

Orsaken till ovanstående nästan-incident är ju: för många ekipage på framhoppningen, kombinerat med att de allra flesta inte är vana vid denna typ av framhoppning. Som sagt, det blir säkert bättre när det blir mer "vardagsmat" att ha hoppningen i ett och samma varv, men tills dess är jag oerhört försiktig och lite nervös på dessa framhoppningar.

KL

Vi arrangerade nyligen en pay & jump där vi hade bestämt att det bara skulle vara ridning i ett varv åt gången.
Vi började alla klasser med vänster varv, för att sedan utropa att det var varvbyte till höger när alla ekipage hoppat några språng var.

Det var många som var väldigt skeptiska till detta som sedan i efterhand kom ner till framridningen igen för att tacka för ett bra arrangemang ur säkerhetssynpunkt.

Inga krockar, inga panik volter, inga tvärnitar, altså inget kaos med ryttare som blir arga/irriterade på varandra och ingen som riskerade att skadas.

Vi är nog en av de få som haft detta upplägg men nu är jag helt övertygad om att fler kommer att ta efter samma :)

Haha, jag smaken är ju som bekant baken - delad.

Här nere har det varit en hel del tävlingar med detta upplägg och jag gillar det fortfarande inte. :p

Kanske måste jag bara konstatera att jag blivit en motvalls kärring... ;)

Ogillar starkt tävlingar som bara har framridning i ena varvet. Kan inte hoppa fram så som jag vill innan tävling och tycker också att det blir tjafsigare med ett varv då det inte flyter lika bra.
Var på en sån tävling i vintras och valde bara att starta 130n då jag kände att jag inte får så bra förutsättningar som jag kräver.Kommer absolut inte åka dit igen. Ska jag betala och lägga ner tid på att tävla vill jag ha bra förutsättningar och det får jag inte med mina hästar i ett trångt ridhus.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 736
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 523
Hästvård Alla säger olika... Jag har väl galopp å travfolk runt mig... Galoppen verkar vara "boxvila", travet "rör på hästen!!!"...
2
Svar
24
· Visningar
5 723
Senast: Messy
·
Träning Ja här kommer ett lite meningslöst inlägg men måste bara få skriva av mig lite :D Äger en 05:a som inte riktigt har funkat som jag...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Minnaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama