Framridning av unghästar

Sv: Framridning av unghästar

Jag tänkte nog inte ge mig in på framridningsbanan riktigt. De tävlingar vi har häromkring har mycket grönytor som man kan rida på innan man får komma in på framridningen, men det var som sagt bara en tanke. I verkligheten håller jag mig till programridningar och klubbtävlingar till en början:)

Ah, det är klart då blir det ju en annorlunda situation :)

Men ring och fråga klubben så tror jag inte det är några problem, vissa vacc intyg i sekretariatet bara kanske :)

Förr, för många år sedan ;) så vet jag att morsan (med sin nu 20 år gamla kuse) åkte/tänkte åka och just vistas lite på tävlingsplatser när hästen var ung. Tror det var tips från tränare. Men det har ju ändrats en hel del sedan dess kan jag tro med regler och sådant.

Min 5 åring brukar jag göra som så att jag joggar omkring och mjukar upp honom. Tar en fattning åt bägge håll sedan sätter jag mig ner i traven en liten stund och gör kanske en uppridning (halt-hälsning-igång), brukar ha någon som tittar att det blir rakt och så. Sedan rider jag kanske 1 skänkelvikning åt bägge hållen (om nu det är med) och sedan skrittar jag tills jag ska in på banan. Rider kanske 20-25 min totalt. Typ 15 min "effektivt". Men han är väldigt cool på tävling och väldigt mjuk i kroppen, behöver mest bara skritta igång sig så känns han bra. En spänd eller tittig häst skulle jag ha gett en längre uppvärming, men man behöver ju fortfarande inte rida slut på dem. Mycket handlar ju om att få titta och det kan man göra i skritt oxå. :)

Vår unghäst (egen uppfödning) är väldigt cool, eller ger ett coolt intryck. Hon ser inte ut att stressa upp sig. Hon hoppar inte omkring eller kastar sig åt sidorna, rusar inte runt, eller blåser upp sig, bryr sig inte om blommor, domarbord etc, så man får intrycket av att hon inte reagerade på något. Men skenet bedrog. Kanske är det så att hon inte gör något synligt men inom sig är hon stressad och vi upplever det som om hon bara tar slut.
Man kan ju mer förstå att en 4-åring som hoppar omkring och skyggar, blir genomsvettig etc bränner krut, än en som verkar ta det hela med ro.

Jag håller med om att rida klubbtävlingar och staketträning i andra klubbar är bättre än att "bryta" sig in på vanliga tävlingar. Givetvis kan man inte bara rida in på en framridning utan att ha anmält sig till tävlingen.

Framför FLER staketträningar!!!

Jag red fram mina unghästar ca 15-20 min , finns ingen anledning att hålla på och slita på dom . Rida alla gångarter och lita gas och broms ..

Mia

Helt inviduellt.

I början när hingsten skulle ut så var han tvärslut när jag kom in på banan så jag gjorde det som visa tyckter är fel att jag åkte och red enbart framridning med honom 3 - 4 gånger så han fick lära sig slappna av och få in rutin. Dock gjorde jag alltid som om vi skulle tävla, duscha honom dagen innan osv. Han är 4 nu, och då skrittar jag honom ca 15 minuter (det får honom att slappna av) och sen börjar jag känna igenom honom så ca 30 - 40 minuter totalt brukar jag rida fram, det är lagom för honom.

När 7 - åringen var 4 - 5 år så skrittades han för hand i 20 minuter och sen hoppa jag upp och kände igenom 15 minuter förre start, för annars blev han för taggad medans 4 åringen jag tävlar åt en annan honom måste jag sitta upp på 1 timma förre start för att få honom att vakna till så som sagt helt inviduellt.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Tora
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30